۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۹۳۳۵۷
احکام(5)

تقسیم ارث میان زن و مرد در اسلام بر اساس عدالت اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام در زمینه تقسیم ارث میان زنان و مردان بی‌عدالتی و تبعیض قائل نشده است، گفت: اساس تقسیم ارث در اسلام عدالت اقتصادی و برابری است.
احکام ارث
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، خانم محامی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه اسلام در همه‌ جا بنا را بر رعایت عدالت میان زن و مرد گذاشته و اسلام دینی است که به ‌واسطه آن عزت فراموش‌شده زن در جامعه و خانواده به او بازگشت، اظهارداشت: عده‌ای به بهانه دو برابر بودن ارث مردان در مقابل زنان می‌خواهند اسلام را دین تبعیض علیه زن بیان کرده و نشان دهند اسلام یک دین مردسالار است.
 
وی افزود: اسلام ارث زن را با توجه به مهریه، نفقه و مواردی از قبیل وضع کرده و به ‌این‌ علت که مرد در خانواده نقش نان‌آوری دارد به دو برابر کردن ارث او نسبت به زن بازهم این ارث را به زن و فرزندان که بنیان‌های اصلی نهاد خانواده هستند بازمی‌گرداند.
 
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: ما اگر با دقت بنشینم و میزان مهریه زن، نفقه و مواردی از قبیل را محاسبه کنیم خواهیم دید در اسلام نه‌ تنها اموال مرد دو برابر زن نیست بلکه اموال زن با مرد برابر می‌شود.
 
خانم محامی با تأکید بر اینکه غرب با برابر قرار دادن ارث زن و مرد به جامعه زنان خدمتی نکرده بلکه این کار را در راستای بهره کشی بیشتر اقتصادی از زنان قرار داده است، گفت: به ‌جز بهره‌کشی اقتصادی از زنان غرب به‌وسیله برابری زن و مرد و یکسان قرار دادن مسؤولیت‌های این دو در نهاد خانواده و تربیت فرزندان موجب شده که زن نتواند آن‌چنان‌که باید به فرزندان خود رسیدگی کند چون مسؤولیتش در هم زمینه با مرد برابر بوده در حالی‌که زن از توان جسمی کمتری نسبت به مرد برخوردار بوده به همین علت در درازمدت دچار فرسایش روحی می‌شود.
 
 
وی با بیان اینکه اسلام زن را در خانه مدیر قرار داده و او را از تمامی فعالیت‌های اقتصادی که موجب فرسایش جسمی و روحی او شده و لطافت زنانه‌اش را از بین می‌برد معاف کرده است، ادامه داد: زن با تسلطی که بر اموال خود و شوهرش دارد با قوانین اسلامی نه‌ تنها دچار تبعیض نمی‌شود بلکه این قوانین بیشترین خدمت را به زن و نهاد خانواده انجام داده است.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان این نکته که عده‌ای می‌گویند ما می‌خواهیم ارث خود را به‌ صورت برابر میان فرزندان خود تقسیم کنیم، یادآور شد: فرد می‌تواند در زمان حیات خود همه اموالش را به ‌صورت مساوی میان فرزندان خود تقسیم کند اما در دوران بعد از مرگ خود اجازه چنین وصیتی را ندارد و تنها می‌تواند در خصوص همان ثلثی که حق دارد نسبت به فرزندانشان بعد از مرگ وصیت کند./968/پ202/ف
ارسال نظرات