۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۲۹۳۴۴۰
آیت الله مظاهری:

جبرییل مقرب ترین ملک عالم ملکوت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مظاهری با بیان این که جبرئیل مقرب ترین ملک عالم ملکوت است، گفت: وجود جبرئیل برای خداوند متعال بسیار دوست داشتنی است و به همین سبب صفت مکین برای جبرئیل ذکر شده است.
درس اخلاق حضرت آيت الله مظاهري در ماه مبارک در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز در مسجد امیرالمؤمنین خیابان جی در ادامه تفسیر سوره تکویر، گفت: جبرئیل مقرب ترین ملک عالم ملکوت است.

 

وی با توجه به روایات معصومین افزود: ملک یک موجود مجرد است که در عالم ملکوت جای دارد و به واسطه عبادات جبری خود، مقرب درگاه الهی است، در بین این ملائکه از همه مقرب تر جبرئیل است.

 

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به آیه نوزدهم سوره تکویر که می فرماید«انه لقول رسول کریم»، بیان داشت: کریم یعنی صاحب شخصیت و یکی از صفاتی است که خداوند برای جبرئیل برشمرده است، یعنی جبرئیل در میان همه ملائکه از شخصیت بالاتری برخوردار است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان یکی دیگر از صفات جبرئیل به نام ذی قوة را این گونه تشریح کرد: این که در میان این همه ملک، جبرئیل واسطه بین خداوند و پیامبر و حامل وحی است، قدرت زیادی می خواهد و البته منظور از این قدرت، قدرت زمینی نیست.

 

وی به این قسمت از آیه بیستم سوره تکویر که می فرماید«عند ذی العرش» اشاره کرد و گفت: جایگاه جبرئیل نزدیک ترین جایگاه به وجود خداوند است، این ملک مقرب بعد از اهل بیت بالاترین جایگاه را در عالم وجود دارد.

 

حضرت آیت الله مظاهری ابراز داشت: وجود جبرئیل برای خداوند متعال بسیار دوست داشتنی است و به همین سبب صفت مکین برای جبرئیل ذکر شده است.

 

این مدرس درس خارج افزود: صفت امین بالاترین صفتی است که در سوره تکویر برای جبرئیل ذکر شده است و این صفت به معنای این است که جبرئیل قرآن را بدون ذره ای کم و زیاد کردن، به پیامبر(ص) تحویل می دادند.

 

وی در پایان با بیانی لطیف راجع به وجود امیرالمؤمنین بیان داشت: امیرالمؤمنین همتای واسطه ای جبرئیل است و البته باید بدانیم جبرئیل خادم امیرالمؤمنین است، ایشان قرآن را از پیامبر(ص) دریافت می کردند و بدون ذره ای کم و زیاد کردن، به کتابت آن می پرداختند./867/پ202/ش

ارسال نظرات