۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۲۹۳۴۵۷
استاد حوزه و دانشگاه:

حوزه‌های علمیه پاسخگوی مسائل روز جامعه باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که طلبه نباید مانند انبار علم و صِرف دریافت کننده مطالب باشد، بلکه باید تولیدکننده علم، فکر و نظر باشد، گفت: تحقیق و پژوهش یکی از ابزارهای تکاپوی علمی در حوزه های علمیه محسوب می شود.
حجت الاسلام قاسم ارمي

 حجت الاسلام قاسم ارمی استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که در گذشته بزرگانی در قید حیات بودند که در دروس فقه، اصول و کلام اسلامی صدر نشین بودند، گفت: تحقیق و پژوهش یکی از ابزارهای تکاپوی علمی در حوزه های علمیه محسوب می شود.

 

وی افزود: طلبه نباید مانند انبار علم و صِرف دریافت کننده مطالب باشد، بلکه باید تولیدکننده علم، فکر و نظر باشد.

 

حجت الاسلام ارمی با بیان این که در جامعه امروز موضوعاتی وجود دارد که در سال های گذشته وجود نداشته است تا به آنها پرداخته  شود، گفت: حوزه های علمیه باید در زمینه موضوعات روز جامعه پاسخگو باشند.

 

امام جمعه سابق شهر قمصر کاشان گفت: برای طلایه دار بودن ایران اسلامی در جهان اسلام، باید در عرصه های مختلف از منظر دین و فقاهت دارای مطلب و نظریه بود تا در زمان مقتضی نظر اسلام برای جامعه تبیین شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که باید اثبات کرد که اسلام یک دین پویا و زنده است و برای همه ادوار و اشخاص پیام و درس دارد، گفت: دین اسلام یک دین راهبردی است.

 

وی با اشاره به این که علما و فضلا باید دارای تکاپوی علمی باشند تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جوامع مختلف در جهان باشیم، گفت: برخی از بزرگان دلیل روی نیاوردن به نوشتن کتاب را عدم وجود درک کنندگان کتاب مطرح کرده اند.

 

به گفته وی، امروزه طلاب دروس را به اختصار می خوانند، درحالی که در گذشته تمام کتب به صورت کامل خوانده می شد تا یک طلبه به درجه ملایی می رسید.

 

حجت الاسلام ارمی با بیان این که برخی از درسها خلاصه و یا  قسمتی از آن حذف شده است و برخی از طلاب به امور اجرایی گرایش پیدا کرده اند، گفت: تحقیق و پژوهش که موجب تولید و تکاپوی علمی است در برخی از حوزه های علمیه وجود ندارد./1307/302/ب3

ارسال نظرات