فراگیری هنر و کار با ابزارهای جدید لازمه کار روحانیت است
احمد عارفخانی مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: از دیر باز تا زمزمه محرم و رمضان از کوی برزن شنیده می شد به ناگاه مسجد و منبر و روحانی در ذهن تداعی می شد و تا امروز نیز این ذهنیت و فضا همچنان در ضمیر ناخوداگاه یکه تازی می کند.
عارفخانی تصریح کرد: در دنیای امروز و حضور در قرن 21 آیا می شود با این همه پیشرفت و ظهور فناوری و ابزارهای جدید تبلیغی همچنان بر تبلیغ ستنی تاکید کرد و همچنان توقع داشت جوان امروزی را به مسجد کشاند و به شیوه سنتی آموزه های ناب محرم و عاشورا را برای او تبیین کرد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار طلاب، فضلا و مسؤولان رده های مختلف حوزه علمیه، ضرورت دور اندیشی و ضرورت تحول را دو نکته بسیار مهم و کلیدی به عنوان رمز بقا و پویایی این نهاد سرنوشت ساز مطرح کردند.
عارفخانی اظهار کرد: یکی از اساسی ترین گامها در این جهت، نگاهی دور اندیشانه و تحول گرا در زمینه تبلیغ و طراحی نظام جامع ارتباطی و تبلیغی پویا و متناسب با چشم انداز آینده رسانه ها است.
وی عنوان کرد: امروزه با ورود ابزارهای جدید در عرصه های مختلف اعم از رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، فضاهای مجازی،اینترنت وشبکه های اجتماعی حوزهای علمیه ضمن تاکید بر استفاده از منبر به عنوان یک رسانه قوی وفعال در عرصه تبلیغ امور دینی برای ورود به سایر عرصه ها واستفاده بهینه از این فضا وامکانات برنامه ریزی کنند.
کارشناس رسانه با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی و به برکت انقلاب اسلامی تمامی امکانات و ابزارهای فعال در عرصه تبلیغ می تواند در اختیار حوزه های علمیه قرار گیرد اظهار داشت: باید بزرگان و مسؤولان حوزه های علمیه با برنامه ریزی و هدایت طلاب جوان به فراگیری استفاده از این ابزارها، آنها را به سوی تبلیغ نوین و استفاده از ابزارهای هنری و رسانه ای تشویق و هدایت کنند.
عارفخانی با بیان اینکه متاسفانه امروزه ما با کمبود طلبه و روحانی مبلغ در کشور مواجه هستیم و بسیاری از مساجد و حسینیه ها و سایر مراکزی که اعلام آمادگی برای مراسم مختلف را دارند نمی توانند مجالس خودرا برگزار کنند افزود: استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی و هنری و ورود طلاب خوش فکر و جوان به این عرصه می تواند افق روشنی را در پیش روی حوزه های علمیه قرار دهد.
مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه گفت: باید اذعان کرد که همان قدر که ابزارهای جدید مفید و در دسترس هستند، ممکن است آسیب رسان و مضر باشند.
وی با اشاره به این که یک اشتباه در منبر و فضای رود در رو با مخاطب عده ای کمی را با مشکل مواجه می کند ولی در عرصه های دیگر به محض صادر شدن کلام به سرعت و با رشد زیادی در جامعه تکثیر و دست به دست می شود لازم است طلاب کاملا مسلح و مسلط به علوم اسلامی و با مطالعه وآگاهی لازم وارد عرصه تبلیغ در فضاهای رسانه ای شوند.
عارفخانی اظهار کرد: طلاب و حوزویان قبل از ورود به عرصه های تبلیغ نوین کاملا این عرصه ها را بشناسد، و شناخت کافی و وافی برای استفاده از ابزارهای نوین کسب کنند.
مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی های خوب و مفید نهادهای حوزوی مانند دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشکده صدا وسیما در قم، اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در قم و مشهد و سایر مراکز تبلیغی این فرصت در اختیار طلاب جوان قرار گرفته است تا بتوانند نحوه استفاده از ابزارهای تبلیغی جدید را شناسایی و آموزش های لازم را در این باره فراگیرند.
وی در پایان خاطر نشان کرد :در راستای بالابردن سطح دانش و بینش طلاب حوزههای علمیه، دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صدا وسیما اقدام به برگزاری کلاس های رسانه شناسی و سواد رسانه ای کرده است که طلاب با حضور در این کلاسها می توانند با شیوه های جدید تبلیغ دینی در عرصه های رسانه ای آشنا شوند.
خاطرنشان می شود طلاب و روحانیون محترم می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر از دوره های آموزشی این مرکز با تلفن 05132215108 تماس حاصل نمایند./859/302/ب3