۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
کد خبر: ۲۹۴۳۲۴
حجت الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

گفت‌وگو مهم‌ترین روش برای خواسته‌های نامعقول کودکان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه صبوری، استمرار و تکرار سه رمز کلیدی در تربیت کودکان است، گفت: وقتی کودک خواسته نامعقولی دارد به جای تنبیه که مسکنی موقت است بهتر است با گفت و گو در چند جلسه با توجه به سن کودک او را متوجه نامعقول بودن خواسته اش کنیم.
تربيت ديني فرزند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام تراشیون امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه صبوری، استمرار و تکرار از مهم‌ترین نکات کلیدی در فرمول تربیتی کودکان است، افزود: در تربیت کودک نباید والدین مانند روغن داغ باشند و زود عصبانی شودند بلکه باید با صبوری کودک را متوجه اشتباهش کنند.

 

وی افزود: عده‌ای تصور می‌کنند که می‌توان با تنبیه لجبازی و خواسته‌های نامعقول کودک را درمان کرد در حالی که تنبیه مسکنی موقت بوده و نمی‌تواند در دراز مدت با لجبازی و خواسته‌های نامعقول کودک جلوگیری کرده و یک درمان طولانی مدت باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در صورت تنبیه والدین در مرتبه های بعدی با افزایش و شدت لجبازی و پافشاری کودک روبه رو می‌شوند که این موضوع در تربیت یک آسیب بسیار جدی است.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه اگر می‌خواهیم مسأله ای در ذهن کودک باقی بماند و برای او ماندگار شود باید این مسأله را در یک محیط جدید و جدای از محیط های قبلی به او یادآوری کنیم، گفت: علت اینکه رسول خدا(ص) هم مسأله ولایت حضرت امیر(ع) را در خم مطرح کردند در کنار خانه خدا همین بود چون می‌خواستند این موضوع با وجود یک محیط جدید در ذهن مردم ماندگار شود.

 

وی با تأکید بر اینکه والدین باید برای کودک اسباب‌بازی و غذاهایی را انتخاب کنند که متناسب با سن او باشد، اظهار کرد: بهتر است کودکان را در روند انتخاب برای آن‌ها دخالت دهیم اما این به آن معنا نیست که کودک خودش انتخاب کند بلکه باید چند چیز خوب یا چند غذای خوب را به او معرفی کنیم تا از این میان یکی را انتخاب کند و اگر در این میان کودک یک انتخاب چهارمی را انجام داد که برایش خوب بود بهتر است والدین با انتخاب او مخالفت نکنند.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: والدینی که در امور مختلف با کودکان خود از ابزار گفت و گو و متناسب با سن و فهم کودک استفاده می‌کنند در تربیت کودکان معقول و هوشمند نسبت به سایر والدین موفقیت بیشتری دارند.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه باید به روش‌های معقول وبرنامه ریزی برای کودک او را از افراط در کارها منع کرد: یادآور شد: برای درمان تنبلی یک کودک ضعیف یا کودکی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کند نمی‌توان از تنبیه استفاده کرد بلکه در این مواقع باید به فکر پیدا کردن ریشه و علت اصلی این موضوع باشیم./968/پ202/س

ارسال نظرات