۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۹۴۹۵۷
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

پایداری خانواده سبب ارتقای سلامت جامعه است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی طلاق را از جمله آسیب‌های اجتماعی و ریشه برخی ناهنجاری ها ذکر کرد و گفت: حمایت های صورت گرفته از فردی که از خانواده رانده شده، باید جامع، آبرومندانه و به وضعیت مطلوب نزدیک باشد.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي

 به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست «راهکارهای تقنینی کاهش آثار و پیامدهای پس از طلاق»  گفت: برای مواجهه با طلاق سه راهکار اقتصادی، فرهنگی و تقنینی وجود دارد، البته راهکار تقنینی ممکن است ناظر به راهکاری اقتصادی و فرهنگی هم باشد ولی لزوما تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی و یا ارتقای وضعیت فرهنگی در گرو تقنین نیست.

 

وی ادامه داد: برخی از ارزش ها در جامعه درونی شده و به یک فرهنگ تبدیل شده است و قانون هم نمی تواند آن وضعیت فرهنگی را از بین ببرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به عنوان نمونه گفت: نوع نگاه انسان به ازدواج مجدد زن مطلقه گاهی در یک جامعه نگاه مخدوشی است، و همسر مطلقه چون ازداوج دوم را غیرارزشمند می بیند ناچار است بسیاری از مشکلات را تحمل کند.

 

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: راهکارهای تقیننی خوب است ولی باید سیاست های ناظر به تقنین را در این حوزه شناسایی کنیم ، یک سیاست این است وقتی یک مطلقه را حمایت می کنیم باید نوع و حجم حمایت اگر چه نمی تواند با وضعیتی که یک زن قبل از طلاق داشته، برابر باشد ولی باید نزدیک باشد، ما نباید به حمایت های حداقلی، فقر پرور، تحقیر کننده و شتاب دهنده به سمت افسردگی داشته باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: در ادبیات دینی ابغض الاشیاء الطلاق برجسته است و تفسیری که در گذشته از آن می شد این بود که خداوند دوست ندارد یک زن و مرد از هم جدا شوند، چون خدا مظهر رحمت و ارحم الراحمین است و زن و مرد باید به هم لطف و محبت داشته باشند.

 

وی گفت: امروز روشن شده که ابغض الاشیاء الطلاق " افزون بر آن تفسیر، تفسیر اجتماعی هم دارد و جدا شدن مرد و زن منشاء ناهنجاری های زیادی در جامعه خواهد بود و اسلام جایگاه اساسی و کانونی برای خانواه قائل است و سلامت، آرامش ، محبت و پایداری در خانواده منشاء دوری جامعه از ناهنجاری می شود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر جامعه به خاطر طلاق متلاشی و ناپایدار شد، جامعه دچار مشکلات اساسی خواهد شد و خدوند هرگز دوست ندارد جامعه در مسیر ناسلامتی و ناهنجاری های اجتماعی قرار گیرد.

 

 حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: به همان اندازه که نرخ طلاق بالا می رود زمینه معنویت در جامعه هم از بین می رود.

 

وی با اشاره به ضرورت فعالیت های بعد از طلاق از نظر تقنینی گفت: باید مشکلات حضور مطلقه در جامعه سنخ شناسی شود چه مشکلاتی را به بار می آورند، دوم اینکه ما برای حمایت چه قوانین و با چه مشخصات و محتواهایی نیاز داریم و سوم اینکه به شکل حداکثری قانونگذاری کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: اگر این نظریه را قبول داریم که خانواده اساس یک جامعه است، نباید حمایت اژ خانواده را به عنوان یک امر حاشیه ای و دسته چندم قرار دهیم ، بلکه اولویت اول است چراکه سلامت جامعه با سلامت خانواده و کنترل اوضاع بعد از فروپاشی خانواده، رابطه مستقیم دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز گاهی طلاق هدف ازدواج شده و در قدیم امر حداقلی بود و ازداوج با نشاط و شادابی انجام می شد و امروز فرد با نگاه به طلاق، ازداوج می کند و به یک پدیده تبدیل شده است، در حالی که اسلام می کوشید طلاق به عنوان یک عامل ضعیف و حداقلی باشد.

 

وی اظهار داشت: متاسفانه امروز در مواردی طلاق به یک پدیده گسترده و تاثیرگذار حتی نسبت به اصل ازدواج تبدیل شده است و جامعه و دولت باید بیشتر روی آن کار کنند.

 

 در این نشست جمعی از مدیران کل استان قم و کارشناسان مسائل اجتماعی حضور داشتند و دیدگاه های خود را پیرامون آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق و راهکارهای تقنینی آن مطرح کردند./998/د101/ی

 

منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

ارسال نظرات