مسؤولان هیأتها به دنبال برندسازی برای خود در عزاداریها نباشند

حجتالاسلام علی نعمتالهی مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، گفت: رقابت فرهنگی صحیح امری طبیعی و مثبت است و میتواند به رشد هیاتها کمک کند اما باید مراقب بود افراط و تفریطی در این خصوص صورت نگیرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه گاه رقابت فرهنگی میان هیاتها از حالت طبیعی خارج میشود گفت: به نظر میرسد گاه جنبه تبلیغی در برخی از هیاتها از حالت طبیعی خارج و مسؤولان به دنبال برندسازی برای خود هستند که این اقدامی نامناسب و نامعقول است و باید جلوی آن گرفته شود.
مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: دیدن چهره جدید و جستجو برای یافتن امور جدید و نو امری طبیعی است که در نهاد همه انسانها وجود دارد بنابراین ما نیز گاه با تغییر و جابجای مبلغان در شبکه بومی تبلیغ درصدد تنوع طلبی هستیم.
مبلغان خود را به دانش روز مجهز و بروز کنند
این کارشناس مسائل دینی افزود: این امر طبیعی در روزهای نخست بیشتر جلوه میکند اما به مرور از شدت ان کم خواهد شد چرا که توانایی مبلغان حرف نخست را در جذب مخاطبان خواهد زد.
وی با انتقاد از برخی از مبلغان که دامنه مطالعاتی کمی دارند گفت: یکی از آفات تبلیغ در عدم بروز رسانی اطلاعات و مطالعات مبلغان است که همین مسأله باعث عدم جذب مخاطبان به ویژه نسل جوان در مجالس میشود.
مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: روحانیان در سراسر کشور با پدیده جدیدی روبرو هستند که باید آمادگی لازم را برای پاسخگویی به آن داشته باشند.
یک تبلیغ تاثیرگذار نیازمند چهار رکن اساسی است
این کارشناس دینی با اشاره به ارکان یک تبلیغ کارآمد عنوان کرد: یک تبلیغ کارآمد 4 رکن باید مورد توجه قرار بگیرد که عبارتند از پیامدهنده، پیامگیرنده، محتوا و ابزار نوین.
مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در تشریح این ابزار گفت: پیام دهنده یا مبلغ باید اطلاعات خود را در حوزه تخصصی خود بروز کند و دانش لازم را برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان داشته باشد.
حجتالاسلام نعمتالهی با انتقاد از عدم مخاطب شناسی مبلغان خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات مبلغان در عدم توجه جدی به مخاطب شناسی است. چرا که در پای منبر افراد در سنین و سلیقههای مختلفی نشسته اند که باید بر حسب نیاز آنها و توانمندی مبلغ مجلس اداره شود.
این مسؤول بر محتوای پیام ارائه شده در جذب مخاطب تاکید کرد و افزود: محتوای پیام هر چه پختهتر، کارآمدتر و بروزتر باشد بیشک میزان تاثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به تکنولوژیهای نوین در جهان به مبلغان پیشنهاد کرد: در استفاده از ابزار نوین صوتی و تصویری ممارست کنند چرا که در انتقال پیام بسیار موثر خواهد بود.
حجتالاسلام نعمتالهی در پایان گفت: اگر هر کدام از این اصول چهارگانه در تبلیغ مورد استفاده روحانیان و مبلغان قرار گیرد بیشک قدرت سخنان و کلام نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه گیری نیز موفقتر ظاهر خواهند شد./955/302/ب3