۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۲۹۵۵۴۲
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

لبیک یا حسین یعنی حاضریم هستی خود را در راه خدا بدهیم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که شعار لبیک یا حسین(ع) باید در عمل انسان تأثیر بگذارد، گفت: این شعار یعنی من حاضرم مانند حسین(ع) تمام هستی خود را در راه خدا فدا کنم؛ نبابراین لبیک یا حسین(ع) هزینه دارد و فقط با گفتن محقق نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، در مراسم لبیک یا حسین که در امامزاده ابراهیم قم برگزار شد، با اشاره به عنوان جلسه گفت: شعار لبیک یا حسین بهترین عنوان است اما ادعای بزرگی است و معنای سنگینی دارد.


وی با بیان این که یک عمر در روضه‌ها شرکت کرده‌ایم و از وقایع عاشورا نسبتاٌ آگاه هستیم، خاطرنشان کرد: لبیک یا حسین(ع) به این معنی است که به امام حسین(ع) می‌گوییم همانطور که تو جان و مال و ناموس خود را در راه خدا دادی و تمام لذایذ زندگی را فدا کردی، ما هم حاضریم هستی خود را در راه خدا بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری افزود: امام حسین(ع) برای خدا بود و ما هم باید یاد بگیریم که وجود و هستی خود را برای خدا بدانیم و اراده و خواست خدا را مقدس بدانیم.

وی در بیان دومین نکته‌ای که در شعار لبیک یا حسین(ع) است، اظهار داشت: لبیک یا حسین(ع) لبیک یا زینب(س) نیز هست؛ یعنی مردها باید غیرت و ناموس‌داری را از حسین(ع) بیاموزند و زن‌ها عفت و حجاب و غیرت و صبر را از حضرت زینب(س) یاد بگیرند که با این که در ماجرای عاشورا بسیار داغ دیده بود و به اسارت هم گرفته شده بود اما در هیچ کتابی نقل نشده که حتی یک تار موی زینب(س) را مردان اجنبی دیده باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که امام سجاد(ع) فرمودند حتی در شام عاشورا هم نماز شب عمه‌ام ترک نشد، خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) یک ابهتی داشت که کسی جرأت نداشت به حجاب ایشان دست درازی کند؛ نتیجه می‌گیریم که لبیک یا حسین(ع) هزینه دارد و فقط با حرف زدن و شعار دادن نیست.

وی سومین نکته شعار لبیک یا حسین(ع) را نماز اول وقت دانست و گفت: امام حسین(ع) در ظهر عاشورا در خیمه گاه نماز ظهر را خواند و نماز عصر را در قتلگاه خواند و این درس است برای ما که اگر می‌خواهیم مانند حسین(ع) باشیم باید به نماز اهمیت بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این که لبیک یا حسین(ع) یعنی نماز اول وقت یعنی حجاب یعنی قبول داشتن ولایت، افزود: اگر ما لبیک یا حسین(ع) را با این محتوا در نظر بگیریم و فریاد بزنیم همان ناله‌ای است که امام رضا(ع) فرمودند اشک به خاطر حسین(ع) گناهان را از بین می‌برد و سبب آمرزش می‌شود.

وی امام حسین(ع) را واسطه بین ما و خدا دانست و اظهار داشت: انسان‌ها در تاریکی شب نمی توانند راه بروند و نیاز به روشنایی دارند و چون دنیا تاریک و ظلمانی است و نمی‌شود راه را از بیراهه تشخیص داد آن کسی که می‌تواند چراغ هدایت ما باشد امام حسین(ع) است./843/پ202/ف
ارسال نظرات