۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۲۹۵۵۶۱
امام جمعه سابق تربت حیدریه:

جامعه انسانی با امر به معروف و نهی از منکر زنده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شریعتی تبار در حرم امام رضا(ع) با بیان این مسأله «امر به معروف و نهی از منکر» که از عوامل مهم قیام کربلا است، گفت: از نشانه های جامعه و ملت زنده امر به معروف و نهی از منکر و احساس مسؤولیت در برابر ارزش های معقول، الهی و انسانی است.
حجت الاسلام شريعتي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی امشب در ویژه برنامه دومین شب محرم الحرام حرم رضوی در رواق امام خمینی(ره) با تبیین «حیات طیبه در پرتو مکتب حسینی» اظهار کرد: حیات طیبه مرهون ایمان، شناخت صحیح نسبت به خود، مبدأ، معاد و تلاش برای رسیدن به هدف و مبارزه با موانع رسیدن به آرمان خلقت است.

 

وی تصریح کرد: هدف قیام امام حسین(ع) احیای انسانیت و حیات طیبه بود، ایشان برای جنگ و خونریزی به میدان مبارزه نیامده بودند از این رو انسان منهای ایمان در فرهنگ قرآنی، عاشورایی و حسینی انسانی مرده است.

 

امام جمعه سابق تربت حیدریه افزود: انسان کافر، انسان منکر خدا، انسان منکر مبدا و معاد، انسان بی دین و فاسد به لحاظ اخلاقی و منحرف به لحاظ رفتاری در منطق قرآنی و حیات طیبه انسانی مرده است، انسانی که در قبال جامعه خودش احساس مسؤولیت نمی کند، امر به معروف و نهی از منکر ندارد، و ارزش های دینی، نوامیس مورد اعتقاد و قبولش به واسطه برخی در جامعه لگدمال می شود.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان این که از عوامل مهم قیام کربلا مسأله «امر به معروف و نهی از منکر» است، عنوان کرد: از نشانه های انسان زنده و حیات ایمانی امر به معروف و نهی از منکر است، جامعه و ملت زنده نسبت به نوامیس و ارزش های معقول الهی و انسانی که دارد، حساس است.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: به بیان امام حضرت علی(ع) کسی که امر به معروف و نهی از منکر نمی کند مانند مرده متحرک است، زندگی می کند اما در حقیقت مرده است.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان این که بندگی به معنای مطیع خدا بودن است، ابراز کرد: انسان در صورتی که خدا را بشناسد او را عبادت می کند و بنده خدا می شود، اگر انسان ها به ذات مقدس الله، کمال و جلالش، نعمت های غیرقابل احصاء و شمارشش معرفت پیدا کند و دل های آنان کانون ایمان و معرفت الله شود نتیجه اش عمل صالح است.

 

وی تصریح کرد: عمل بدون ایمان حبط و نابود است، بنا به وعده خداوند در قرآن کریم هر انسانی که عمل صالح انجام دهد و مؤمن به خدا هم باشد به او حیات طیبه، زندگی پاک وپاکیزه عطا می شود.

 

کارآمدی ایمان منحصر به آخرت نیست

امام جمعه سابق تربت حیدریه با تأکید بر این که حیات طیبه که مرهون ایمان و عمل صالح است هم در دنیا و هم در آخرت کارآمد است، خاطرنشان کرد: کارآمدی دین و ایمان در زندگی اخروی خلاصه نمی شود و دعوت انبیاء به دین مداری، خداباوری و عمل صالح منحصر به آباد کردن آخرت و ورود به بهشت و رضوان الهی نیست.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: ایمان سبک زندگی صحیح را برای جوامع انسانی به ارمغان می آورد و زندگی دنیایی انسان را آباد و مدیریت می کند.

 

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: آنچه از آیات و رویات قابل استنباط می شود این است که انسان روزی به دنیا می آید و پس از یک زندگی مادی، نباتی و حیوانی روزی از دنیا می رود البته حیات واقعی انسان بالاتر از حیات نباتی و حیوانی است زیرا خوردن، آشامیدن و تولید نسل بین انسان و سایر مخلوقات خداوند مشترک و انسان تنها موجود دارای تعقل است.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار با اشاره به این روایت امام حسین(ع) : «خداوند انسان را نیافرید مگر برای این که به معرفت الله برسند»، معرفت و ایمان به خدا را غایت و هدف آفرینش عنوان کرد.

 

وی با اشاره به این که ایمان و بندگی به زندگی مفهوم و معنا می دهد، ابراز کرد: حیات طیبه هدفمند است این که انسان در زندگی به دنبال هدفی متعالی و انسانی باشد که به آن معنا بخشد، حیات طیبه است.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی معرفت الله، عبودیت، بندگی خدا، تکامل و رسیدن به کمال مطلوب انسانی را در گرو تقرب به کمال مطلق بیان کرد.

 

وی با بیان این که زندگی بدون هدف پوچ و مانند کلافی سردرگم است، مطرح کرد: زندگی منهای ایمان و بندگی تاریک و وحشتناک است؛کسانی که حقیقت خلقت را درک نکرده اند و با هدف های حیوانی سرگرم اند، زندگی شان تاریک و ظلمانی است.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار خاطرنشان کرد: قرآن کریم از کسانی که حیات مادی و حیوانی دارند اما در مسیر رسیدن به هدف خلقت نیستند به حیوان و پست تر از آن تعبیر کرده است./1308/202/ب1

ارسال نظرات