۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۹۵۷۰۹
استاد حوزه علمیه:

امروز بزرگ‌ترین منکر کنار آمدن با آمریکا و دیگر ستمگران است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف قیام سیدالشهدا(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: امروز هم کنار آمدن با آمریکا، وهابیت، داعش و کنار آمدن ستمگران بزرگ‌ترین منکر است که باید با آن مبارزه کرد.
حجت الاسلام رزاقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، با بیان این که ماه محرم ماه قیام و انقلاب و پیروزی خون بر شمشیر است، گفت: این ایام فرصتی مغتنم برای باز خوانی کتاب عاشورا است.

وی راجع به فلسفه قیام امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های مختلفی ارائه شده است، برخی جریان دعوت و نامه‌های کوفیان را انگیزه امام حسین(ع) برای هجرت به کربلا می‌دانند و برخی جریان درخواست بیعت با یزید از سوی حاکم مدینه و امتناع حضرت از بیعت را انگیزه قیام می‌دانند و برخی دیگر هم می‌گویند به خاطر اینکه امام حسین(ع) حکومت بنی امیه را مانع رشد و کمال جامعه می‌دانستند برای رفع مانع قیام کردند.

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که عده‌ای هم مشیت و خواست خدا را که همان مشیت تشریعی و دستور و تکلیف الهی بود را مطرح کردند، افزود: امام حسین(ع) در طول مسیر هجرت، فرمایشاتی را داشته اند که در آن می شود اهداف قیام را پیدا کرد.

وی با اشاره به این که امام حسین(ع) وقتی حاکم مدینه درخواست بیعت کرد به دو نکته اشاره کرد، گفت: اول جدایی مردم از اهل بیت(ع) و دستورات خداوند و دوم بی لیاقتی یزید برای حکومت را از علت‌های اصلی بیعت نکردن عنوان کردند و فرمودند انسانی مثل من هیچ گاه با انسانی مثل یزید بیعت نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه افزود: امام حسین(ع) در خطبه ای که در مکه خواندند با استناد به روایتی از پیامبر(ص) فرمودند« از پیامبر(ص) شنیدم اگر کسی سلطان ستمگری را ببیند که با اهل خدا مبارزه می‌کند و ظلم و جور و تجاوز می‌کند اگر سکوت کند خداوند این انسان ساکت را با آن انسان ظالم به جهنم خواهد فرستاد».

وی با بیان این که امام حسین(ع) در جایی دیگر چهار چیز را برای قیام مطرح کردند، اظهار داشت: حضرت فرمود «خدایا حدود تو اقامه نمی‌شود و مظلومان زیر پای ظالمان له می‌شوند و مردم احکام تو را فراموش کرده اند» و همین یک قالب کلی می‌شود برای انگیزه قیام که یک نوع انجام وظیفه و ادای تکلیف است.

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که آنچه در جامعه وجود داشت منکر بود و اهل بیت(ع) معروف بودند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) برای احیای این حق قیام کردند.

وی در رابطه با وجوب امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به آیه 104 سوره آل عمران، گفت: باید در جامعه اسلامی جریان امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد و این یک واجب کفایی است و بر همه مردم تا زمانی که کسی اقدام به آن نکرده واجب است.

استاد حوزه علمیه افزود: علامه طباطبایی در ذیل آیه 104 سوره آل عمران می فرماید تجربه نشان می‌دهد حقایق گاهی فراموش می‌شوند و باید به انسان تذکر دهند که این عمل گناه است یا واجب است زیرا اگر انسان عملی را تکرار نکند آن عمل و روش را فراموش می‌کند.

وی افزود: از پیامبر(ص) نقل شده که آمر به معروف و ناهی از منکر خلیفه خدا در زمین است زیرا خواسته خدا این است که معروف در جامعه جریان داشته باشد و در تعبیری دیگر رسول خدا(ص) مؤمنی را که امر به معروف نمی‎کند را مؤمن ضعیف خطاب کرده‌اند.

حجت الاسلام رزاقی نکته دوم در امر به معروف و نهی از منکر را رعایت مراتب دانست و یادآور شد: اولاٌ انسان باید عالم باشد و معروف و منکر را بشناسد و دوم این که با احتمال تأثیر باشد و با رعایت ادب و احترام و با زبان ملایم باشد.

وی امر به معروف در مرحله عملی را وظیفه نظام حاکم دانست و اظهار داشت: مرحله اول در نهی از منکر انکار قلبی است به این معنی که از منکرات در هر جا که باشد ناراحت بشویم و مرحله دوم تذکر زبانی است که تا اینجا وظیفه مردم است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که بزرگ‌ترین منکر اختلاف میان ملت اسلامی است، خاطرنشان کرد: امروز هم کنار آمدن با آمریکا، وهابیت، داعش و کنار آمدن ستمگران بزرگ‌ترین منکر است که باید با آن مبارزه کرد./843/پ202
ارسال نظرات