۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۹۵۹۶۰

ولایت پذیری محور تربیت حسینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسین(ع) در طول عمر پر برکت خود فرزندانشان را به گونه‌ای تربیت کردند که در برابر خداوند تسلیم و اطاعت پذیر محض باشند، گفت: ولایت پذیری از شاخصه های تربیت حسینی است.
حجت الاسلام تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون امشب در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه امام حسین (ع) و به طور کلی ائمه (ع) تربیت فرزندان خود را از همان دوران کودکی با مَحبت و صبر آغاز کرده و سعی می‌کردند فرزندان خود را با مفاهیم آشنا کنند، گفت: این موضوع به این معنا نیست که ائمه(ع) در اطاعت از خداوند اجباری بر فرزندانشان قرار می‌دادند بلکه سعی می‌کردند با دعوت عملی فرزندان خود را به خداپرستی مشتاق کنند.

 

وی افزود: حضرت زهرا(س) همواره در قالب داستان‌های مختلف مفاهیم دینی را برای حسنین تعریف کرده و برای آن‌ها از داستان های زندگی حضرت رسول(ص) سخن می‌گفتند و ائمه (ع) پس از حضرت زهرا(س) همین روش تربیتی را برای فرزندان خود در پیش گرفتند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ائمه(ع) فرزندان خود را همیشه با کنیه و القاب بسیار زیبا صدا زده و برای فرزندان خود با وجود کوچک بودن احترام خاصی قائل بودند، تصریح کرد: این بزرگواران همواره با استفاده از دعوت عملی و با رفتارشان فرزندان خود را به بندگی خداوند دعوت می‌کردند و هرگز از تنبیه و مجازات برای دعوت کسی به دین بهره نمی گرفتند.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه حتی واقعه کربلا و هجوم دشمنان هم نتوانست امام حسین(ع) را از مَحبت به فرزندانشان غافل کنند، تصریح کرد: امام حسین(ع) هر بار که به خیمه ها می‌آمدند از کودکان دلجویی کرده و با زیباترین لحن فرزندانشان را به خود دعوت می کردند.

 

وی افزود: امام حسین(ع) همواره مراقب کودکان بودند و اجازه نمی دادند که کودکان کوچک در هجوم کربلا مورد بی‌حرمتی قرار بگیرند و تا زمانی که زنده بودند هرگز به دشمن اجازه ندادند که به خیمه ها نزدیک شوند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه محور تربیت حسینی محبت، مسؤولیت پذیری و عشق به معبود است، اظهار کرد: تربیت امام حسین(ع) در صحرای کربلا به حدی برجسته بود که یک نوجوان 13 ساله مانند حضرت قاسم(ع) که سنش کم بود با دیدن عموی خود و مشاهده عشق امام به خداوند مرگ در نزدش شیرین‌تر عسل بود و در حالی که نمی‌توانست شمشیر را حمل کند کشان کشان شمشیر را به میدان می‌برد تا از امام خود دفاع کند زیرا مَحبت امام به او فهمانده بودکه لذت عبادت در کام انسان از عسل هم شیرین‌تر است.

 

وی یادآورشد: ما هم باید به تبعیت از امام حسین(ع) این‌قدر با لذت خدا را عبادت کنیم که این لذت موجب اشتیاق فرزندان ما به عبادت و اطاعت از خداوند شود./968/پ202/ف

ارسال نظرات