وجود یک نزاع تاریخی و فرهنگی در مسأله حجاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام غلامرضا صدیق اورعی، نماینده وزیر علوم در شورای نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاه فردوسی، امروز25 مهرماه در نشست بررسی طرح ارتقای عفاف و منشور اجرایی امر به معروف و نهی از منکر با عنوان «از گذشته تا هنوز» در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خلف وعده و عدم تعهد به توافقات و قراردادها مشکلی بسیار گسترده در جامعه است چرا که وقتی همه دانشجویان در هنگام ورود به دانشگاه تعهدنامهای را مبنی بر رعایت آئیننامههای دانشگاه امضاء میکنند که یکی از این آئیننامهها همین طرح است.
وی افزود: یک جامعه باید در حداقلیترین شرایط خود به تعهداتش عمل نماید ممکن است دانشجویان بگویند که اگر ما این تعهدنامه را امضا نمیکردیم، اجازه ورود به دانشگاه نداشتیم. اما باید توجه داشت که مشکل عمیقتر از این صحبتها است.
حجتالاسلام اورعی در ادامه با طرح این پرسش که آیا می شود جامعه ای داشت که همه کارکردهایش به خوبی اجرا شود و در عین حال بی بند وباری جنسی هم برقرار نباشد؟ اظهار کرد: در تحلیل عینی و منطقی عفت و حجاب یک طرف طیف و بیبند و باری جنسی به عنوان نقطه نهایی طرف دیگر وجود دارد.
وی در ادامه با طرح پرسش های دیگر مبنی بر این که آیا ما میتوانیم انکار کنیم که دارای کشش جنسی هستیم؟ آیا میتوان انکار کرد که اگر این کشش میدان یابد و مهار نشود قطعا به سامان محدودیتها تن نخواهد داد؟ اگر کشش جنسی آزاد باشد، به تجاوز به عنف منجر نمی شود؟ بیان داشت: به راستی مسأله امروز جامعه ما همین موضوعات است کما این که وقتی یک تجاوز به عنف در جامعه رخ می دهد شما جزو اعتراض کنندگان می شوید یا می گویید اشکالی ندارد؟
نماینده وزیرعلوم در هیأت نظارت بر تشکلهای دانشجویی دانشگاه فردوسی، با اشاره به مصادیقی از مسائل انضباطی در دانشگاه فردوسی و سایر دانشگاهها اظهار کرد: دو سه سال پیش در بین فاصله درب شمالی تا میدان علوم دانشگاه فردوسی پسری به دختری حمله میکند که دانشجوی پسر درباره علت آن گفته بود قرار بود ما تنها با یکدیگر ارتباط داشته باشیم اما هنگامی که دیدم او با کس دیگری است، نتوانستم این خلف وعده را تحمل کنم.
درمسأله حجاب دچار یک نزاع تاریخی و فرهنگی هستیم
وی ادامه داد: در یکی از دانشگاهها یکی از اساتید با توافق با دو تن از دانشجویان خود ازدواج کرده بود و آن دانشگاه آن استاد را به دلیل عدم رعایت شئون دانشگاه برکنار کرد و امروز باید پرسید که چرا بانوان این شهر پس از ساعت 24 به تنهایی بیرون نمیروند؟
حجت الاسلام اورعی با بیان این که در مسأله حجاب دچار یک نزاع تاریخی و فرهنگی هستیم و جامعه ما در 200 سال گذشته دچار انشقاق فرهنگی شده و چند جنگ داخلی را با این عنوان گذرانده است، اظهار کرد: من به عنوان یک جامعهشناس پیشنهاد میکنم که آدمها یا باید در سبک زندگی به توافق برسند و یا با یکدیگر بجنگند.
نماینده وزیرعلوم در هیأت نظارت بر تشکلهای دانشجویی دانشگاه فردوسی درادامه با بیان این که اگر اتخاذ حجاب اختیاری شود 60 درصد زنان آن را اجرا نخواهند کرد، گفت: نیمی از زنان ایرانی قبول ندارند که حجاب قانون است.
قانون یعنی این که حدی از آزادی مشخص شود
وی با بیان این که آزادی در جایی که قانون است معنا ندارد، خاطرنشان کرد: قانون یعنی این که حدی از آزادی مشخص شود.
وی خطاب به حاضرین گفت: شما فکر میکنید چرا انقلاب شد؟ رژیم گذشته نماز خواندن من را در یک محیط سه متری تحمل نمیکرد، بدانید که ما در کشور دچار یک نزاع 200 ساله هستیم و الان باید توافق کنیم در حقیقت ما به صورت آهسته باید یکدیگر میجنگیم و شما بیحجابی میکنید و ما در کمیته انضباطی با آن برخورد میکنیم.
حجتالاسلام اورعی اضافه کرد: فکر میکنید چرا ما انقلابی شدیم در آن زمان انقلابی بودن به این معناست که کسی مرگ را بهتر از زندگی در شرایط موجود بداند و باید بدانید که در عالم یا توافق صورت میگیرد و یا جنگ.
گفتنی است، در این نشست دانشجویان با طرح پرسش های خود به بیان دیدگاه های متفاوت از عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر پرداختند./934/202/ب2