۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۹۶۲۲۰
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در پردیس دانشگاه تهران:

مجالس عزاداری زمینه‌ساز معرفت و بصیرت باشد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در خصوص سبک عزاداری هیأت‌های مذهبی گفت: مجالس عزاداری بایستی زمینه ساز معرفت، بصیرت، عشق‌آفرین، تعلیم احکام اسلامی، توجه به مسائل شرعی و به تعبیر روایات علم تازه‌ای برای مخاطب باشد، رعایت این نکات در اختیار مسؤولان جلسات مذهبی، سخنرانان، مادحین و ذاکرین اهل‌بیت است.
حجت الاسلام مهدي هدايتي نهاد رهبري دانشگاه ابوريحان تهران پاكدشت
حجت‌الاسلام مهدی هدایتی مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: شهادت حسین بن علی آتش محبتی در دل مردم ایجاد کرده است و به فرموده رسول‌الله تا هیچ زمانی سرد شدنی نیست.
 
هدایتی اظهار کرد: زیارت قبور مطهر و مقدس معصومین (ع) و توسل به آن‌ها و سوگواری در ایام شهادت آن بزرگواران از مهم‌ترین موضوعاتی است که در فرهنگ اسلامی جایگاه بسیار رفیعی دارد.
 
وی افزود: بررسی آیات و روایات این حقیقت را نشان می‌دهد که هیچ خلقی نزد خدای تبارک ‌و تعالی محبوب‌تر از محمد و آل محمد وجود نداشته و ندارد؛ با این ‌وجود حضرت سیدالشهدا(ع) به دلیل شرایط زمانی و مکانی و مأموریت ویژه دارای درخشش خاص و موقعیت ویژه در دل مؤمنین است.
 
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در پردیس ابوریحان دانشگاه تهران بیان کرد: محبوب‌ترین شخصیت انسانی در بین همه اقوام جهان حسین(ع) است و سفارش زیادی که از طرف خداوند متعال و ائمه معصومین به عزاداری اباعبدالله شده است؛ نشانگر نقش عظیم این کار در احیای دین می‌باشد و نقش عاشورای 57 در سقوط رژیم پهلوی بر کسی پوشیده نیست.
 
وی با اشاره به آداب عزاداری ابراز کرد: هیچ جایگزینی برای عزاداری سنتی وجود ندارد. وجود 2 عنصر عاطفه و معرفت و یا به تعبیری شور و شعور، مجلس امام حسین (ع) را وسیله‌ای بی‌نظیر برای احیای دین تبدیل کرده است.
 
هدایتی با اشاره به سخن امام(ره) گفت: مسأله، مسأله گریه نیست، مسأله تباکی نیست مسأله سیاسی است که ائمه باهمان دید الهی که داشتند می‌خواستند که این ملت‌ها را با هم بسیج کنند و یک پارچه کنند البته دشمنان از مجالس حسینی سیلی خورده­اند در مقابل این سیلی ساکت هم نمی­نشینند به نظرم می‌رسد جدا کردن شور و شعور از یکدیگر و کم‌رنگ کردن نقش معرفت و آگاهی در مجالس عزا از جمله حرکت‌های دشمن باشد مجالس عزای حسینی باید جهالت زدا باشد نه جهالت زا مجالس عزای حسینی باید خیمه تربیتی یاران امام عصر علیه‌السلام باشد مجالس عزای حسینی باید عزادار را به خودسازی نزدیک کند باید نماز محور اصلی­اش باشد باید میدان مقابله با جنگ نرم باشد.
 
وی ادامه داد: چه خوب و زیباست که مؤمنین فقط به اقامه عزای امام حسین(ع) فقط در دهه اول محرم اکتفا نکنند بلکه این مجالس بعد از عاشورا هم ادامه پیدا کند و از سیره اهل‌بیت(ع) مستمر استفاده شود.
 
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: جلسات معرفتی و روشنگری در خصوص قیام امام حسین(ع) زمان و مکان نمی‌شناسد، بیان درس‌های عاشورا منحصر به 10روز نیست و ذلت ناپذیری برای همه زمان‌هاست. اقامه نماز، امربه‌معروف، بیعت نکردن با ظالم، پیروی از ولایت و رهبر جامعه دینی به‌طور مداوم باید موردتوجه قرار گیرد چون در محافل حسینی همه معارف دین دوره می‌شود و این معارف در قالب عزاداری بیان می‌شود.
 
وی در خصوص سبک عزاداری هیأت‌های مذهبی گفت: مجالس عزاداری بایستی زمینه ساز معرفت، بصیرت، عشق‌آفرین، تعلیم احکام اسلامی، توجه به مسائل شرعی و به تعبیر روایات علم تازه‌ای برای مخاطب باشد. رعایت این نکات در اختیار مسؤولان جلسات مذهبی، سخنرانان، مادحین و ذاکرین اهل‌بیت(ع) است.
 
حجت‌الاسلام هدایتی تصریح کرد: مداحان عزیز در ذکر مصائب اهل‌بیت(ع) با آگاهی و مطالعه وارد شوند، آسیب‌های کار خود را بشناسند و همان عزاداری سنتی را مبنای عمل قرار دهند و خدایی‌ناکرده بلند گوی دشمن نباشند، اشعار انتخابی مداحان نیز باید با محتوا و عالمانه باشد و ضمن شوری که در مخاطب ایجاد می‌کند، به شعورحسینی اضافه کند.
 
کارشناس مسائل مذهبی خطاب به مداحان توصیه کرد: ذاکرین عزیز حتماً بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مادحین را ملاحظه فرمایند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: تأثیرگذاری بر احساسات مخاط بدر جهت معرفت اهل‌بیت(ع) شاخصه مهم شعر عاشورایی است و به نظر می‌رسد دعوت از این دسته شاعران نیز در مجالس عزای امام حسین(ع) بسیار مناسب و تأثیرگذار باشد./804/302/ب3
ارسال نظرات