۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۸
کد خبر: ۲۹۷۴۴۵
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه امام رضا:

اقامه دین بدون بصیرت بی نتیجه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گلستانی بصیرت را چاشنی تمام فرائض دینی خواند و گفت: انجام تمام فرائض و امور دینی بدون وجود بصیرت در فرد بی نتیجه است.
نهاد رهبري در دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام گلستانی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا (ع)، در مراسم عزاداری شب عاشورا که در حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد برگزار شد، گفت: سالانه میلیاردها دلار برای منحرف کردن جوانان این کشور و جدا کردن دلهای مردم از دین تخصیص داده می شود اما نتیجه همه این پولهای هنگفت و جوسازی های رسانه ای که ماه ها زمان برده است، با یک دهه عزاداری برای امام حسین (ع) خنثی می شود.

 

خاصیت مجالس عزاداری به یادآوری ارزش های اخلاقی است

حجت الاسلام گلستانی خاصیت جلسات سخنرانی و مجالس عزاداری را یادآوری ارزش های فراموش شده دانست و تصریح کرد: خاصیت جلسات سخنرانی و مجالس مذهبی، بیان مباحث جدید نیست بلکه یادآوری سنّت های حسنه و ارزش های فراموش شده ای است که در طول یک سال روزمرّگی، به صفحات زیرین ذهن منتقل شده بود.

 

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: در روایتی از پیامبر اسلام (ص) داریم که حضرت در جلسه ای از مجالس سخنرانی خود فرموده بودند، بروید در باغهای بهشت بگردید. اصحاب پرسیدند باغهای بهشت کجاست؟ ایشان پاسخ دادند همانا جلسات ذکر در میان مؤمنان، همانند باغهایی از بهشت است و فواید این مجالس پایانی ندارد.

 

حجت الاسلام گلستانی افزود: هرسال به مناسبت شهادت امام حسین (ع) مجالس عزاداری برگزار می شود. هرسال مردم سخنان عالمان دینی را می شنوند و در اقامه عزای امام حسین (ع)، گریه می کنند و سینه می زنند. اما راز کلیشه نشدن این مراسم در یادآوری معارفی است که به واسطه یک سال زندگی در جامعه در خاطره ها کمرنگ می شود.

 

اقامه دین بدون وجود بصیرت بی نتیجه است

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا (ع) بصیرت را چاشنی تمام فرائض دینی خواند و گفت: انجام تمام فرائض و امور دینی بدون وجود بصیرت در فرد بی نتیجه است و البته در مواقعی نتیجه ای کاملا معکوس خواهد داشت. مگر خوارج قرآن نمی خواندند؟ مگر جبهه مقابل امیرالمومنین در جنگ صفین، نماز را اقامه نمی کردند؟

 

وی ادامه داد: در حدیثی از جانب امام جعفرصادق (ع) نقل شده «أَلعامِلُ عَلی غَیرِ البَصیرَه کَسّائِرُ عَلی غَیرِ الطَّریق لا یَزیدُ سُرعَتَه السِّیر إِلّا بُعِداً» یعنی کسی که در کارها بصیرت ندارد، همانند شخصی است که در مسیر نادرست راه می پیماید و سرعت بیشتر هم باعث گمراه تر شدنش می شود. همانطور که امروزه گروه های تکفیری هرچه بیشتر فعالیت می کنند، بیشتر از صراط مسلمانی دور می شوند.

 

حجت الاسلام گلستانی گفت: کسانی که قرآن را بدون بصیرت لازم می خواندند، در صفین فریب قرآن های بالای نیزه را خوردند. کسانی که نماز را بدون بصیرت لازم می خواندند، در نهروان در برابر امیرالمومنین (ع) ایستادند و کسانی که حج را بدون بصیرت لازم ادا می کردند، به تزویر حکومت آل زبیر گمراه شدند.

 

کربلا آینه تمام نمای بصیرت ورزی خواص است

حجت الاسلام گلستانی ضمن توصیف ویژگی های جبهه حق و باطل در عاشورای سال 61 هجری خاطرنشان کرد: حادثه کربلا آینه تمام نمای بصیرت ورزی خواص است. مثلا عباس بن علی (س) و عمر بن سعد دو شخصیت نامی آن دوران و از جمله خواص جامعه اسلامی هستند ؛ اما تفاوت عمده این دو در جایی است که حضرت اباالفضل (س)، امان نامه امضا شده را رد می کند اما عمربن سعد به قیمت وعده خیالی مُلک ری، امام زمان خود را به قتل می رساند.

 

وی گفت: بصیرت حضرت عبّاس (س) سبب شد تا جبهه حق و امام زمان خود را بشناسد و نبود همین بصیرت در عمرسعد باعث شد تا از فریضه جهاد، نتیجه ای کاملا معکوس بگیرد و امام زمان خود را به شهادت برساند.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا (ع) با اشاره به حدیثی از امام کاظم (ع) اظهار داشت: امام کاظم می فرمایند وَجَدتُ عِلمَ النّاسِ فی أربَع اَوَّلُها اَن تُعرِفَ رَبَّک وَ الثّانِیَه اَن تُعرِفَ ما صَنَع بِک وَ الثّالِثَه اَن تَعرِفَ ما اَرادَ مِنک وَ الرّابِعَهُ اَن تَعرِفَ ما یَخرُجُکَ مِن دینِک» یعنی تمام آگاهی ها و علوم بشری بر چهارپایه استوار هستند. شناخت خداوند، شناخت نعماتی که به مخلوقاتش داده است، شناخت آن چیزی که از ما می خواهد و شناخت چیزهایی که ما را از راه دین خارج می کند.

 

وی افزود: همه این چهار زمینه در کلمه بصیرت خلاصه می شود؛ طوری که انسان دارای بصیرت مراتب بندگی را درک کرده، والاترین نعمات که نعمت ولایت بوده را شناخته، مهم ترین انتظار خداوند یعنی اجرای دین الهی را فهمیده و عوامل انحراف از راه ولایت را نیز تشخیص می دهد.

 

حجت الاسلام گلستانی در انتها خاطرنشان کرد: بصیرت سبب می شود همانند حضرت عباس (ع) به یک لبخند تصنّعی از جانب دشمن فریفته نشویم و مثل عمرسعد با یک وعده دنیوی، در برابر امام زمان خود نایستیم. ان شاء الله خداوند متعال ما را از پیروان راستین حضرت سیدالشّهدا قرار دهد و گوشه ای از بصیرت عاشورایی حضرت اباالفضل (س) را به ما نیز عنایت بفرماید./863/202/ب1 

ارسال نظرات