۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
کد خبر: ۲۹۷۴۴۸
استاد و محقق تاریخ اسلام:

افتخارات دولت های آل بویه و صفویه را به جوانان معرفی کنیم

خبرگزاری رسا ـ رجبی دوانی با انتقاد از سیمای جمهوری اسلامی در پخش سریال های کره ای و تاکید بر لزوم شناساندن افتخارات دولت های آل بویه و صفویه به جوانان ایرانی، گفت: فقه شیعه به همت صفویه در ایران تاسیس شد.
محمدحسين رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد حسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام، شب گذشته در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که در محل خیمه هیأت انصارالحسین(ع) خیابان کاشانی اصفهان برگزار شد، گفت: صفویه خدمات بسیاری به اسلام و تشیع کرده است، هر چند سلاطین صفوی ایراداتی داشتند، اما نباید خدمات ارزنده آنان به شیعه از جمله رسمی شدن تشیع در ایران را نادیده گرفت.

 

وی ادامه داد: شاه اسماعیل صفوی گر چه از نوادگان صوفی مذهبان اردبیل بود اما شیعه شد و با دعوت از بزرگان تشیع در لبنان و از جمله محقق کرکی توانست فقه شیعه را در ایران تاسیس و پایه گذاری کند، کسانی که در فتنه 88 شعار نه غزه و نه لبنان سر می دادند باید بدانند که ما فرهنگ و فقه شیعه را مدیون علمای شیعه لبنان و جبل عامل هستیم.

 

استاد دانشگاه افزود: 95 نفر فقیه برجسته از جبل عامل لبنان برای تبلیغ دین و به دعوت شاه اسماعیل صفوی راهی ایران شدند، وقتی محقق کرکی با شاه اسماعیل بر سر کشتن حاکم سنی هرات اختلاف پیدا کرد به لبنان بازگشت، اما بعد ها شاه طهماسب صفوی دوباره از او دعوت کرد و در نامه ای نوشت "در عصر غیبت حکومت بر عهده فقیه جامع الشرایط که شما باشی است من به نیابت از جانب شما سلطنت می کنم".

 

مهر شاه عباس صفوی "کلب آستان علی عباس" بوده است

رجبی دوانی بیان داشت: معلوم می شود شاه طهماسب به ولایت فقیه معتقد بوده چرا که به همه مقامات کشوری و لشکری دستور می دهد تا هر چه محقق کرکی امر کرد عمل کنند و به شیخ کرکی اختیار تام می دهد، کارهای پایه ای کرکی در ایران هنوز هم پا بر جا مانده است، مهر شاه عباس صفوی "کلب آستان علی(ع) عباس" ، بوده است، او 2 بار پیاده از اصفهان به زیارت امام رضا(ع) رفته است.

 

وی اظهار داشت: شیخ بهایی، میر فندرسکی، میر داماد و بقیه علما محصول اقدامات صفویه در ایران هستند که حوزه های علمیه شیعه را در ایران تاسیس کردند، مجلسی اول و دوم، ملا محسن فیض کاشانی از حوزه اصفهان برآمدند، شاه عباس اصفهان را به پایگاه بزرگ معارف شیعه در زمان خودش تبدیل کرد و گنبد امام رضا(ع) به دستور او ساخته شد.

 

محقق تاریخ اسلام تصریح کرد: متاسفانه امروزه سیمای جمهوری اسلامی اقدام به خرید و پخش سریال های کره ای با داستان های تخیلی و خارج از واقعیت می کند و فرهنگ پوچ آن ها را به خورد جوانان ایرانی می دهد، در حالی که تاریخ ایران زمین سرشار از افتخارات دولت های آل بویه و صفوی است که خدمات بسیار به اسلام کرده اند، نباید به تاریخ خودمان پشت کنیم، متاسفانه در فیلم ملاصدرا چهره شاه عباس را مرموز و ظالم نشان دادیم.

 

رجبی دوانی ابراز داشت: متاسفانه برخی چهره ها به غلط در تاریخ ما ستایش شده اند که یکی از آن ها صلاح الدین ایوبی است، درست است که او در برهه ای پیروز جنگ های صلیبی شد، اما باید بدانیم که دولت فاطمیان در مصر را صلاح الدین نابود کرد و شیعه کشی عجیبی را در شمال آفریقا انجام داد که حتی یک شیعه را هم زنده نگذاشت، صلاح الدین ملعون در روز عاشورا جشن می گرفت و به یهودی ها و مسیحی ها در دولت خود منصب های بزرگ می داد، او قدس را به عنوان مهریه یکی از دختران اروپاییان زمان به کفار داد و نام استان صلاح الدین عراق از او گرفته شده که صدام او را ستایش می کرد.

 

وی گفت: یکی دیگر از افرادی که خدمات فراوان به شیعه کرده است خواجه نصیر الدین طوسی است، او با علمی که داشت و نفوذی که در دولت هلاکوخان مغول پیدا کرد توانست بسیاری از دانشمندان شیعه را از مرگ حتمی نجات دهد و بسیاری از کتاب ها و مراکز علمی شیعه را حفظ کند و گسترش دهد./ 869/202/ب1

ارسال نظرات