۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۹۸۶۵۱
حجت الاسلام فرحزاد:

حماسه عاشورا مظهر سخاوت حسینی بود

خبرگزاری رسا - استاد حوزه علمیه قم سخاوت را ناجی انسان در دنیا و آخرت دانست و گفت: بخل به معنای همه بدی‌ها است؛ امام حسین(ع) که همه عالم در اختیار ایشان بود؛ اما همچنان تمام وجود خود را در راه خدا بخشید و مظهر سخاوت شد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، امشب در مراسم سوگواری که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد بالاترین جهاد تاریخ را قیام عاشورا دانست و گفت: هنوز از ابتدای خلقت بشریت کسی قیامی به گستردگی و پویایی حماسه عاشورا را خلق نکرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم(ص) که در بیان فضایل امام حسین(ع) فرموده‌اند، گفت: حضرت فرمودند«لَوْ کَانَ‏ الْحِلْمُ‏ رَجُلًا لَکَانَ عَلـِیّاً ع‏ وَ لَوْ کَانَ الْفَضـْلُ شَـخْصاً لَکَانَ الْحَسَنَ ع وَ لَوْ کَانَ الْسَخَاءُ صُورَةً لَکَانَ الْحُسَیْنَ وَ لَوْ کَانَ الْحُسْنُ هَیْئَةً لَکَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـیَ أَعْـظَمُ إِنَّ فَاطِـمَةَ ع‏ ابْنَتِی خَیـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ کَرَماً».

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به اعتبار سند این روایت در منابع اهل سنت و شیعه اظهار کرد: امام حسین(ع) مظهر سخاوت به معنای حقیقی است؛ چنانچه بابی در کتاب کافی شریف آمده است که روایاتی در آن جمع آوری شده که ثابت می کند امام و ولی خدا زمان مرگ خود و بنده گان خدا را می‌داند و حتی تائید مرگ با اشاره ولی خدا انجام می‌شود و این نشان از جایگاه ائمه معصوم علیهم السلام در محضر خداوند منان است.

 

وی با اشاره به روایتی دیگر به تبیین عظمت مقام ولایت سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: امام حسین(ع) فرمودند«جبرئیل خادم ما است».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انبیاء و ملائک خدامان اهل بیت علیهم السلام هستند، گفت: جبرئیل فرشته مقرب خدا که خداوند در قرآن او را ستوده است خادم اهل بیت است؛ بنابراین امام حسین(ع) وقتی می‌فرمایند چنین شخصیتی خادم امام و ولی خدا است نشان از این است که همه افعال به اشاره ولی خدا به وقوع می پیوندد و این معنای خلیفه الهی است که خداوند در قرآن به آن اشاره دارد .

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمونین(ع) که فرمودند همه ملائک بدون امر ما هیچ حرکتی نمی‌کنند به تبیین ارزش و جایگاه ولایت در جهان هستی پرداخت و گفت: قرآن خواندن حضرت علی(ع) بعد از تولد موضوعی است که جهان کفر در صدد است این واقعیت تاریخی را بپوشاند؛ بنابراین آنان که به اسناد این روایت حمله کرده تا این جایگاه حضرت را بپوشانند باید به شبهه سخن گفتن حضرت عیسی(ع) نیز پاسخ گویند.

 

استاد حوزه علمیه قم رضای خدا را در راه امام حسین(ع) دانست و گفت: سه چیز انسان را به خدا نزدیک می‌کند دیانت و سخاوت دو رکن اول این سه عنصر است.

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به اینکه کافر سخی بهتر از مسلمان خسیس است، گفت: حاتم طائی کافر بود ولی پیامبر اکرم(ص) بهشت را برای او نوید داده بود.

 

استاد حوزه علمیه قم سخاوت را ناجی انسان در دنیا و آخرت دانست و گفت: بخل به معنای همه بدی‌ها است.

 

حجت الاسلام فرحزاد اهمیت سخاوت را در مبانی دینی در جایگاه رفیعی توصیف کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرمود جوان غرق گناه و سخی را از پیرمرد عابد بخیل بیشتر دوست دارم؛ سخی کافر را بهشتی و بخل مؤمن را جهنمی می‌کند.

 

حجت الاسلام فرحزاد قیام امام حسین(ع) را سخاوت بین عبد و خدا توصیف کرد و گفت: امام حسین(ع) که همه عالم در اختیار ایشان بود؛ اما همچنان تمام وجود خود را در راه خدا بخشید و مظهر سخاوت شد.

 

استاد حوزه علمیه قم سخاوت را سومین عنصر قرب انسان به خدا دانست و گفت: متواضع بودن خود نوعی ثروت است که هنوز بشریت و الگوی اقتصادی او نتوانسته ابعاد آن را اندازه‌گیری کند./837/پ202/ف

ارسال نظرات