۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۹۹۲۴۶
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت ارتباط حوزه و آموزش و پرورش برای مقابله با مشکلات فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت مقابله با جهت گیری‌های متفاوت معنویت سکولار، گفت: برای مقابله با مشکلات فرهنگی نیاز به ارتباط حوزه و مدارس است زیرا حوزه در تعلیم و تربیت دانش آموزان می‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد.
علوم انساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسن حسنی شلمانی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز در کمیسیون «آموزش و پرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی» که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، در ارائه مقاله‌ای با عنوان «مولفه‌های مشارکت حوزه علمیه و آموزش و پرورش به منظور بسترسازی در توسعه علوم انسانی اسلامی» گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر برخورد حکیمانه در پدیده های فرهنگی تأکید دارند و همواره مسإولان فرهنگی را به داشتن دقت و ظرافت در برخورد با مسایل فرهنگی دعوت فرمودند.


وی افزود: سپردن کار فرهنگی به مردم به معنی سلب مسؤولیت از دولت نیست بلکه شناخت و بررسی ابعاد مختلف تهاجم فرهنگی یک ضرورت است که نباید از پرداختن به آن غفلت کرد.


شلمانی با تأکید بر ضرورت مقابله با جهت گیری‌های متفاوت معنویت سکولار اظهار داشت: برای مقابله با مشکلات فرهنگی نیاز به ارتباط حوزه و مدارس است زیرا حوزه در تعلیم و تربیت دانش آموزان می‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد.


وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت ارتباط حوزه با مدارس در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش گفت: برای برقراری ارتباط میان حوزه و آموزش و پرورش باید ساختاری تعریف شود که مدارس خودخواسته با روحانیان ارتباط بگیرند و دستور بخش نامه ای در این زمینه کارساز نیست.


عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان این که روحانیان می‌‌‌‌‌‌توانند مشاهدات خود از مدارس را در قالب مقاله و نظریه تدوین کنند، تصریح کرد: نیاز است روحانیان مورد تأیید، امکان حضور و برخورد مستقیم با دانش آموز را در مدارس پیدا کنند. برای ایجاد چنین ساختاری، نیازمند ایجاد ساختار مشارکتی والدین با مدارس هستیم.


شلمانی با اشاره به برنامه‌ها و وظایف دولت برای تحقق همکاری حوزه و مدرسه ابراز داشت: الزام مدرسه برای حضور روحانی در تیم معلمان، پرداخت سرانه به مدارس بر اساس تعداد دانش آموزان، ایجاد عدالت آموزشی و خودگردانی مدارس از جمله راهکارهای پیشنهادی برای ایجاد بستر مناسب برای ورود و حضور مثبت روحانیون در مدارس است.


این پژوهشگر خاطرنشان کرد: برای تحقق ارتباط حوزه و مدارس لازم است حوزه، شاخصه‌های استادسازی روحانیان و نیز دانشگاه فرهنگیان شاخصه‌های لازم دیگر را بررسی کند. قطعا همدلی آموزش و پرورش برای حضور مناسب روحانیان در مدارس موجب افزایش دسترسی دانش آموزان به روحانیت و تربیت بهتر آنان می‌‌‌‌‌‌شود./807/202/ب1

ارسال نظرات