۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۹۹۳۲۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

نهادینه کردن باورهای دینی مهم‌ترین درس مکتب عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم عامل اصلی رسیدن به تقوا را نهادینه شدن باورهای دینی بیان کرد و گفت: اگر امام حسین در روز عاشورا آن همه مصائب را تحمل کرد، تنها به خاطر نهادینه شدن باورهای الهی در وجودش بود و مهم‌ترین درس عاشورا نیز نهادینه شدن باورهای دینی و اعتقادی در وجود انسان است و راه رسیدن به این باورها را خداوند با عقل و ابزارهای بیرونی در اختیار انسان قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمين نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه فاطمیه نجف آباد، در بیان فضیلت و شرافت علوم الهی و دینی گفت: علم آموزی از جمله اموری است که دین اسلام بسیار به آن تأکید کرده است و علومی که در حوزه های علمیه تدریس می شود، نسبت به علوم طبیعی شرافت بیشتری دارد.

 

وی با بیان این که شرافت علوم از منظر دروس حوزوی، یا دارای شرافت موضوع است یا شرافت به غایت و نتیجه افزود: شرافت موضوع مانند تفسیر قرآن و برخی علوم که شرافت به غایت و نتیجه است و آن علم به دنبالش می آید مانند علم طب، که نتیجه اش سلامتی و صحت است و آنچه در دنیای امروز تحت علوم مختلف تدریس می شود، علوم حوزوی جزء علوم اصلی است نه علوم مقدماتی و علمی که اسلام آن را به عنوان فریضه واجب کرده است، علومی است که در راستای منافع بشریت باشد نه علومی همانند سحر و جادو که تنها ضربه زننده به جامعه است.  

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در بیان شریف ترین علوم بیان داشت: بنا به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در میان تمام علوم سه علم است که نسبت به دیگر علم دارای شرافت موضوعی و غایی است و هر دو شرافت را در کنار هم دارد و آن عبارت است «انَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ اَوْ فَریضَةٌ عادِلَةٌ اَوْ سُنَّةٌ قائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ هُوَ فَضْل‏» است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: صاحب نظران درباره مراد پیامبر از این سه علم نظرات مختلفی بیان کرده اند که آنچه مشهور است مراد از "آیه محکمه"، اصول اعتقادی و معارف دینی است که پایه و اساس مبانی و باورهای هر فردی را تشکیل می دهد که شامل خداشناسی، معادشناسی، نبوت، امامت است که هیچ گونه خللی در این اصول وجود ندارد.  

 

توحید عامل جهت گیری انسان در زندگی است

استاد حوزه علمیه قم درباره دو علم دیگر نیز افزود: از فریضه عادله تفسیر به اخلاق شده است و اخلاق صفتی است در انسان که اساس آن عدالت است، و سنه قائمه یعنی علم فقه، علم کارها و افعال و اعمال و اوامر و نواهی شرع بیان شده است.

 

وی درباره چرایی شرافت این سه علم بیان کرد: تمام علوم طبیعی که در جهان وجود دارد هم چون علم حقوق، علوم ریاضی، علوم هندسی، فیزیک، پایانی دارد و پایانش دنیا است و تنها نفع آن متوجه دنیا انسان است در حالی که این سه علم هم برای دنیا و هم برای آخرت انسان است و فراتر از دنیا است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در بیان اهمیت این سه علم افزود: علم خداشناسی برای جهت گیری انسان در زندگی است و همین نحوه جهت گیری است که باعث تفاوت میان یک انسان موحد و یک انسان لائیک می شود که از دیدگاه یک فرد لائیک دنیا کتابی است بی ابتدا و بی انتها نه آغازی نه پایانی دارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: یک انسان ارزشی از دیدگاه اسلام باید دارای صفات پسندیده اخلاقی داشته باشد و انسان بدون اخلاق هیچ است و اخلاق تنها در سایه اعتقادات شکل می گیرد و انسان سعی می کند روحش را بسازد و خودش را حفظ کند و تقوا داشته باشد.

 

تقوا در دست گرفتن کنترل وجودی انسان است

استاد حوزه علمیه قم با بیان خاطره ای از یکی از اولیاء الهی مهمترین امری که خداوند در آیات الهی بیش از 80 مرتبه به آن امر کرده است که هیچ یک از دیگر اعتقادات به این میزان سفارش نشده است حتی نماز، روزه، حج، جهاد بیان کرد: "یاایهاالذین اتقوا الله" و تقوا اصلی ترین و مهمترین امری است که خداوند به آن تأکید کرده است و حتی در بعضی آیات دو مرتبه امر به تقوا شده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: این تأکید و سفارش حضرت حق به تقوا نشان می دهد که تقوا از نظر خداوند یک امر بزرگی است و خیلی مهم است که از هر چیزی مهم تر است و حقیقت تقوا این است که انسان کنترل وجودی خودش را در دست بگیرد و اساس و شالوده رسیدن به تقوا همان باورهای انسان است که باعث متقی شدن فرد می شود.

 

عامل اصلی افسردگی در دنیا، بریده شدن از دین است

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به واقعه عاشورا و شخصیت والای امام حسین(ع) گفت: اگر امام حسین در روز عاشورا آن همه مصائب را به جان خرید و حتی اهل بیتش به اسارت برده شدند، تنها به خاطر نهادینه شدن باورهای الهی در وجود بود و ما نیز برای حسینی شدن باید پیرو خط ائمه معصومین باشیم و باورهای الهی را در وجودمان نهادینه کنیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر باورها پدید آمد، جهت گیری انسان در زندگی فرق می کند و تمام مشکلات و افسردگی در زندگی از میان می رود و انسان به آرامشی می رسد و نگاهی به دنیای امروز از میان رفتن این باورها را به وضوح نشان می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم مشکل امروز دنیا، مشکل افسردگی بیان کرد و افزود: امروز دنیا برای درمان افسردگی بسیج شده است غافل از آن که اساس این افسردگی ها، جدایی انسان از دین است و انسان متدین هیچ وقت افسرده نمی شود این افسردگی به خاطر بریده شدن از دین است و اگر انسان خدا را باور کرد و فهمید تکیه گاهش خداست "نحن اقرب من حبل الورید"، اگر انسان به چنین باوری رسید دیگر افسردگی وجود ندارد و هر چه خداوند مقدر می کند در راستای خیر و صلاح او است.  

 

وی در ادامه بیان داشت: مهم‌ترین درس عاشورا نهادینه شدن باورهای دینی و اعتقادی در وجود انسان است و راه رسیدن به این باورها را خداوند با عقل و ابزارهای بیرونی در اختیار انسان قرار داده است./1306/201/ب3

ارسال نظرات