۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۹۹۶۷۵
در حوزه هنری تهران؛

نهمین سوگواره هنر عاشورایی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ نهمین سوگواره هنر عاشورایی در سه بخش پوستر، تصویر سازی و پرچم در نگارخانه ابوالفضل عالی و گالری خانه عکاسان حوزه هنری برگزار خواهد شد.
سوگواره هنر عاشورايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرتضی گودرزی دیباج دبیر سوگواره نهمین سوگواه هنر عاشورایی و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نشست خبری با موضوع نهمین سوگواره هنر عاشورایی که پیش از ظهر امروز سه شنبه 12 آبان ماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به فعالیت حوزه هنری در بخش هنر تجسمی گفت: سوگواره هنر عاشورایی به عنوان همایش بزرگ مبتنی بر باور عاشورایی شکل گرفت تا با مردم ارتباط نزدیکی با  این هنر داشته باشد.

 

دبیر سوگواره نهمین سوگواه هنر عاشورایی با اشاره به فرا رسیدن نهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی و موفقیت های دوره های گذشته آن، گفت: این خیمه هنری که به نام امام حسین (ع) برگزار شده است که جای شکر گذاری دارد، در این سوگواره سعی شده است که به مباحث و پایه های واقعه عاشورا عمق بخشیده شود و جوان های بسیاری به خلق اثر هنری در رابطه با عاشورا بپردازند.

 

دیباج با بیان اینکه این جشنواره از بخش پوستر آغاز شد و سال های بعد تصویر سازی و امسال هم بخش پرچم به این سگواره اضافه شده است، خاطرنشان کرد: پرچم های این جشنواره وارد جامعه و فضای عمومی کشور شده است، این جشنواره جز معدود جشنواره های است که آثار آن در اختیار مردم و به صورت کاربردی در متن زندگی آنها استفاده می شود.

 

وی با اشاره به برگزاری چندین کارگاه عملی در برپایی سوگواره هنر عاشورایی، بیان کرد: شرکت کننده ها در کلاس های اساتیدی شرکت کردند که آثار آنها قرار بود توسط این داورها مورد ارزیابی قرار بگیرد و آثار موفقی از این کارگاها به وجود آمد، داوران این سوگواره از هنرمندان صاحب سبک هستند، شرایط فراهم شد تا از هنرمندان جوان هم برای داوری آثار استفاده شود.

 

دبیر سوگواره نهمین سوگواه هنر عاشورایی با بیان اینکه در بخش پوستر و پرچم دو مضمون داریم، خاطرنشان کرد: در بخش پوستر مضمون سوگواره با موضوع «حسین تنها نمی ماند» و در بخش تصویرسازی موضوع «حر ابن ریاحی» از مضمون های این سوگواره است.

 

دیباج تعداد راه یافتگان به این سوگواره را نزدیک یک دهم شرکت کنندگان سوگواره هنر عاشورایی اعلام کرد و اظهار داشت: از هر 10 هزار اثر ارسالی به سوگواره نزدیک به 100 اثر انتخاب شده است اگر تعداد شرکت کنندگان سال های قبل سوگواره را هم بررسی کنیم  نزدیک به 10 هزار اثر تولید شده در سوگواره هنر عاشورایی داریم که آثار نابی از هنرمندان جوان است و اگر بتوانیم قرار است که نمایشگاهی از این آثار را برگزار کنیم.

 

وی با اشاره به آمار شرکت کننده گان سوگواره هنر عاشورایی خاطرنشان کرد: بیشتر شرکت کننده گان را خانم ها تشکیل می دهند و در نهایت داوری آثار 17 اثر در بخش پرچم و 57 اثر در بخش تصویر سازی به این سوگواره راه پیدا کردند.

 

 دبیر سوگواره نهمین سوگواه هنر عاشورایی با بیان این که سوگواره هنر عاشورای جز هدف خدمت رسانی به شعارهای عاشورایی و رضایت امام حسین (ع) هدف دیگری ندارد، اظهار داشت: این آثار به متن زندگی مردم باید راه یابد و در میان مردم بماند، وظیفه ما در حوزه هنری تولید آثار است، این آثار باید درس آموز برای مردم باشد و تنها متعلق به دهه محرم نیست بنابراین باید ویژگی زیبایی شناسایی آثار مورد توجه قرار گیرد و با کمک دستگاه خصوصی و غیر خصوصی این آثار تکثیر و در اختیار مردم قرا گیرد.

 

دیباج با بیان اینکه از هر نوع خلاقیت و ابتکاری در این زمینه حمایت می کنیم، اظهار داشت: در حوزه هنری توان تکثیر آثار را نداریم بنابراین افرادی که احساس تکیف می کند باید دست به کار شوند و این آثار بر روی دیوارهای منازل، محل کار و مدارس قرار گیرد، این امر نیازمند به پشتوانه ملی و مالی دارد و موضوع مهمی است که باید به آن بهاء داده شود.

 

محمد زروی نصر آبادی معاون مرکز محافل و جشنواره ها در ادامه این نشست خبری گفت: در طی سال ها سوگواره در حال برگزاری است و بخشی از اهداف آن محقق و برخی در شرف تحقق است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته این فراخوان در بخشش بین المللی هم فراخوان داد، عنوان کرد: از کشورهای عراق، هندوستان، لبنان نیز در این سوگواره شرکت کرده بودند که آثار کیفیت لازم را برای داور نداشت بنابراین به مرحله نهایی سوگواره راه نیافت.

 

معاون مرکز محافل و جشنواره ها با اشاره به حضور شیعیان در اربعین گفت: امسال با رایزنی های که در بخشش بین الملل انجام شد با قرار شد تا آثار سوگواره  هنر عاشورایی در نجف و کربلا نیز به نمایش در آید، بسته های کارت پستال در مسیر راهپیماییاربعین  توزیع می شود، با هماهنگی های که با مترو و سازمان فرهنگی هنری شهردای شد، شاهد استفاده این آثار در این سازمان ها هستیم.

 

دیباج با اشاره به برگزاری هنرمندان تجسمی و افزایش جوایز هنرمندان برگزیده شده گفت: این مراسم پنجشنبه 17 آبان ماه به همراه نمایشگاه این آثار  در خانه عکاسان حوزه هنری برگزار خواهد شد./818/202/ب3

 

ارسال نظرات