۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۳۰۱۱۳۴
نماینده ولی فقیه در لرستان:

انس با قرآن، بهترین بیمه جوانان در برابر دسیسه های دشمن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در لرستان مهم ترین دغدغه را جلوگیری از گرفتار شدن جوانان به دسیسه های فرهنگی دشمن بیان کرد و گفت: انس با قرآن بهترین عامل بیمه شدن جوانان در برابر دسیسه های دشمن است.
نماينده ولي فقيه در لرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‏فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، ظهر امروز در برنامه تفسیر آیه 106 سوره نحل قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد گفت: در این آیات به بحث این که مرتد به چه کسی گفته می‌شود و حکم مرتد چیست، اشاره شده است، ارتداد یک بحث کلامی تفسیری و اجتماعی است.

 

وی با اشاره به این که پیامبراکرم(ص) وقتی مبعوث شدند کفار و مشرکان می‌دیدند که بساط آن‌ها برچیده شده است، سران کفر و شرک شروع به آزار و اذیت پیامبر(ص) کردند، افزود: از اقدامات مشرکان این بود که پیامبر اکرم(ص) را دستگیر کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی کشیدن نقشه قتل پیامبراکرم(ص) را از دیگر اقدامات مشرکان در برابر پیامبر(ص) را بیان کرد.

 

وی با بیان این که مسلمانان در برابر سران شرک و کفر چند دسته بودند، عنوان داشت: عده‌ای این نشان مسلمانی را مخفی کردند ولی در دفاع از پیامبر اکرم(ص) کوتاهی نمی‌کردند، از جمله آ‌ن‌ها ابوطالب بود.

 

امام جمعه خرم آباد دسته دوم را کسانی بیان کرد که در برابر شکنجه، اذیت و آزار مشرکان استقامت می‌کردند تا جایی‌که زیر شکنجه شهید شدند این افراد کسانی همچون یاسر و همسرش سمیه بودند که روح استقامت در درونشان بود.

 

وی تصریح کرد: دسته سوم کسانی همچون عمار بودند، وقتی شکنجه می‌شدند زیر شکنجه طاقت نمی‌آوردند و حرفی را که کفار می‌خواستند بر زبان جاری می‌کردند و در دل ایمان داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به این که عده‌ای از مسلمانان زمانی که صحنه‌ عمار را ‌دیدند به سرزنش وی پرداختند که چرا زیر شکنجه حاضر شده سخنانی را بر زبان بیاورد که مورد رضایت کفار و مشرکان است، افزود: پیامبر(ص) فرمودند عمار از فرق سر تا قدم مملو از ایمان است و در این زمان آیه 106 سوره نحل نازل شد.

 

وی آیه 106 سوره نحل را آیه‌ای در شأن عمار بیان کرد و گفت: اجبار چند دسته است، یا به عمل است یا اجبار به زبان و یا اجبار به فکر است، اما اجبار به قلب نداریم.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان در ادامه تفسیر آیه 106 سوره نحل در رابطه با معنای مرتد تصریح کرد: بنا براین آیه گروه چهارم کسانی بودند که ایمان آوردند اما با شکنجه یا با عوامل دیگر دست از ایمان برداشتند و دوباره کافر شدند که به این‌ها «مرتد» می گویند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در ادامه تفسیر به معنای «تقیه» اشاره کرد و افزود: تقیه یعنی ابراز عقیده یا انجام کاری بر خلاف نظر قلبی خود به‌خاطر مصلحت است.

 

وی با اشاره به این که در قرآن کریم دو آیه دررابطه با تقیه داریم که آیه 28 سوره آل‌عمران یکی از آن است، افزود: در آیه آمده است«لاَّ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِی شَیْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَیُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِیرُ» مؤمنان نباید کافران را به‎جاى مؤمنان به دوستى بگیرند و هر که چنین کند در هیچ چیز [او را] از [دوستى] خدا [بهره‌‏اى] نیست مگر این‌که از آنان به‌نوعى تقیه کند و خداوند شما را از [عقوبت] خود مى‌‏ترساند و بازگشت [همه] به‌سوى خداست.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با یادآوری به این که امام محمدباقر(ع) فرموده است تقیه برای جلوگیری از هدر رفتن نیرو و جلوگیری از ریختن خون افراد است، گفت: تقیه یک نوع استتار است.

 

وی با بیان این که انسان در جنگ استتار می‌کند و گاهی آنچه در قلب دارد استتتار می‌کند، افزود: تقیه بر دونوع تقیه خوفی و تقیه مداراتی است.

 

امام جمعه خرم آباد در ادامه با بیان آثار انس با قرآن اظهار کرد: انس با قرآن موجب ایجاد تقوا در دل انسان می‌شود و خودنگهدار است.

 

وی روشن شدن دل و بخشش گناهان را از دیگر آثار انس با قرآن بیان کرد و ادامه داد: انس با قرآن بازدارنده انسان از گناه و بهترین عامل برای عمل صالح است.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان این که از دغدغه‌های امروز ما این است که جوانان دچار مشکلات عقیدتی نشوند، اظهار داشت: بهترین راه بیمه کردن جوانان در برابر جنگ نرم و توطئه های فرهنگی دشمن انس با قرآن است.

 

وی در پایان افزود: انس یا قرآن یک شیرینی، رفاقت و صمیمیتی دارد که هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن‌را بگیرد./9451/201/ب3

 

ارسال نظرات