۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۳۰۱۱۶۹
در استان فارس برگزار شد؛

سی و هشتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ در مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس ۶ داور استانی و ملی و به قضاوت پرداختند.
اوقاف فارس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، در مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس 6 داور استانی و ملی و به قضاوت پرداختند و یک نفر نیز به عنوان ناظر سازمان اوقاف و امور خیریه در شیراز حضور یافت.
 
در این مسابقات احمد لیایی به‌عنوان سرپرست هیئت داوران، محمود آسن داور بخش حسن حفظ و وقف و ابتدا، امیر فتح‌پور داور تجوید، حسن ربیعیان داور صوت و علی‌اکبر ملک‌شاهی به عنوان داور لحن و همچنین نیک‌نژاد به عنوان ناظر سازمان اوقاف و امور خیریه فارس حضور داشتند و در این گزارش ارزیابی این مسابقات را از زبان این داوران می‌خوانیم.
 
سطح قرائت فارس کمی رشد کرده است
احمد لیایی سرپرست هیئت داوران سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در فارس در این زمینه به خبرنگار رسا، گفت:‌ به نظر می‌رسد امسال سطح قرائت استان فارس نسبت به سال‌های گذشته کمی رشد کرده است اما در زمینه اذان این مسأله برعکس بوده و به جای رشد، سیر نزولی داشته است اما در بخش حفظ هم این رشد خوب بوده است.
 
وی با یادآوری اینکه این ارزیابی‌ها و قیاس‌ها نسبی است و از روی نمره و به‌صورت عمومی نمی‌توان تشخیص داد، افزود: در مجموع می‌توان گفت به جز رشته اذان در دو رشته دیگر قرائت و حفظ رشد استان فارس در سال جاری قابل ملاحظه بوده است.
 
لیایی با بیان اینکه مسابقات امسال با تغییر آیین‌نامه داوری همراه بوده است، گفت: این مسأله موجب شده است تا در اجرا نیز تغییراتی ایجاد شود اما در کل فارس نسبت به سایر استان‌ها از آنجا که یکی از استان‌های وسیع و پهناور کشور است که دارای شهرستان‌های زیادی است، متأسفانه موفقیت چندانی کسب نکرده است به عنوان مثال این استان هنوز نتوانسته است یک قاری بین‌المللی داشته است.
 
مسئولیت نهادهای قرآنی فارس سنگین است
سرپرست هیئت داوران ادامه داد: واقعاً حیف است استانی که دارای استعدادهای فراوانی است نتواند در زمینه قرائت قرآن حرفی برای گفتن در کشور داشته باشد و این مسأله وظیفه نهادهای قرآنی استان را سنگین می‌کند.
 
در فارس استعداد قرآنی زیاد اما همت کم است
وی بر لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فعالان قرآنی استان فارس تأکید کرد و گفت: اگر چنین مسأله‌ای محقق شود، قطعاً شاهد رشد بیشتری خواهیم بود و تنها کمی همت می‌خواهد زیرا من سال‌های مختلف به استان فارس آمده‌ام و در مسابقات مختلف داوری کرده‌ام و این مسائل را به خوبی مشاهده کرده‌ام که در استان فارس استعداد زیاد اما همت کم است.
 
لیایی ابراز امیدواری کرد: مسؤولان استان فارس به ویژه مسؤولان سازمان اوقاف در این زمینه بیشتر همت کنند و در این صورت قطعاً شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی استان فارس خواهیم بود.
  
لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نخبگان قرآنی فارس
ملک‌شاهی نیز خواستار برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نخبگان قرآنی فارس شد و گفت: لازم است که برنامه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف فنون قرائت، وقف و ابتدا و صوت و لحن برای این افراد برگزار شود البته قاریان فارس تلاش می‌کنند تا حد زیادی مشکلات خود را در تجوید حل کنند اما در وقف و ابتدا، صوت و لحن باید برای آن‌ها کلاس‌های آموزشی برگزار شود.
 
این قاری بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه سطح رقابت‌های قرآنی استان فارس باید بیش از این‌ها باشد، گفت:‌ من قبلاً با فعالان قرآنی شیراز رفت و آمد داشتم و آنان را خوب می‌شناختند که قاریان بسیار خوبی در میان آن‌ها وجود داشت و هنوز هم هست اما اکنون در بخش قرائت باید تلاش بیشتری شود.
 
 
این گزارش می‌افزاید، محمود آسن، داور بخش حسن حفظ و وقف و ابتدا گفت: سطح مسابقات امسال در رشته‌های حفظ که تعداد شرکت کننده آن کمتر شده بود، نه بالا بود و نه پایین بنابراین لازم است که کار بیشتری انجام شود تا در سطح شهرستان‌های مختلف استان، حافظان بیشتری در این مسابقات شرکت کنند.
 
تعداد شرکت‌کنندگان رشته حفظ کاهش یافته بود
وی ضمن انتقاد از کاهش تعداد شرکت‌کنندگان بخش حفظ عنوان کرد: برخی از شرکت‌کنندگان سال گذشته که قوی‌تر بودند امسال در این مسابقات شرکت نکردند که باید انگیزه‌های این عدم حضور تحقیق و بررسی شود و احیاناً مشکلات آن‌ها مرتفع شود.
 
آسن در ادامه به نقش مؤسسات قرآنی در تربیت حافظان قرآن اشاره کرد و گفت: هر مؤسسه برای اینکه بتواند موفق عمل کند باید در همان رشته‌ای که کلاس برگزار می‌کند، مربی متخصص همان رشته را جذب کند اما ما اکثراً در بخش تربیت مربی ضعف داریم.
 
باید کلاس‌های جداگانه‌ای برای آموزش تجوید حافظان قرآن برگزار شود
این داور مسابقات قرآن اظهار کرد: در بخش حفظ قرآن مهم‌ترین بخشی که حافظان باید بعد از حفظ فراگیرند بحث مفاهیم و سپس نوبت به تجوید است که باید کلاس‌های جداگانه‌ای برای آن‌ها برگزار شود.
 
وی همچنین بر لزوم توجه و ارزیابی فعالیت‌های مؤسسات شهرستان‌ها تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های قرآنی نباید در یک شهر و مکان تمرکز یابد و اساتید باید در تمام شهرستان‌ها حضور یابند و بر کار مؤسسات نظارت داشته باشند تا اگر این مؤسسات نواقصی داشته باشند، برطرف شود./839/201/ب3
ارسال نظرات