۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۳۰۱۲۷۰
استاد حوزه علمیه:

نماز خواندن زن و شوهر عامل استحکام خانواده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان عوامل استحکام خانواده گفت: ایمان و ارتباط قلبی زن و شوهر به خداوند متعال سبب استحکام پایه های خانواده می شود.
استاد حوزه علميه

حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور استاد دانشگاه و حوزه علمیه کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، عنوان داشت: ازدواج روش اهل بیت(ع) بوده و مجرد زندگی کردن بدون علت خاص مردود و مذموم است.


حجت الاسلام صرفی پور با اشاره ای به آیات قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم پسران و دختران صالح را به ازدواج با یکدیگر سفارش می کند و حتی اگر فقیر هم باشند خداوند متعال آن ها را از فضل و کرم خود بی نیاز می نماید زیرا خداوند زیاد کننده رزق و عالم به همه اسرار و نهان است.


وی در ادامه با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: هیچ بنایی در اسلام نزد خداوند عزوجل  همانند ازدواج  محبوب و عزیز نیست، پیامبر اکرم (ص) در 25 سالگی ازدواج کردند و ازدواج را سنت و روش خود می دانستند و کسانی را که عمدأ و بدون علت خاصی ازدواج نمی کردند جزء امت خود نمی دانستند.


استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) نیز ازدواج را ترویج و تشویق می کردند و خود اهل ازدواج بودند، حضرت فاطمه الزهرا (س) در نه سالگی با حضرت علی (ع) که در سن 22سالگی بودند، ازدواج کرد و فرزندانی به دنیا آورد که جهان را به نور خود روشن کردند.


حجت الاسلام صرفی پور یادآور شد: اهل بیت (ع) با مجرد زندگی کردن انسان ها مخالف بودند و گاهی افرادی که نزد آن ها می آمدند و اجازه می خواستند که مجرد بمانند اهل بیت علیهم السلام اجازه نمی دادند.


وی با اشاره به روایتی ابراز کرد: امام رضا (ع) فرمود زنى به امام باقر (ع) گفت من متبّتلة هستم، حضرت فرمود: در نزد تو تبتّل به چه معنى است؟ گفت: یعنى تصمیم دارم که هیچ گاه ازدواج نکنم، امام فرمود: چرا؟ گفت: مى‏خواهم به این وسیله داراى فضیلت شوم، امام فرمود: از این تصمیم برگرد زیرا اگر در ازدواج نکردن فضیلتى بود، حضرت فاطمه الزهرا (س) هم قبل از تو این کار را مى‏کرد زیرا هیچ کس نمى‏تواند در فضیلت از فاطمه الزهرا (س) پیشى بگیرد.


استاد دانشگاه عنوان داشت: معیارهای اهل بیت علیهم السلام برای ازدواج دختر و پسر، ایمان و اخلاق اسلامی است و هیچ کدام از امتیازات دنیوی مانند داشتن حسب و نسب، ثروت، شغل،  تحصیلات، زیبایی و موارد دیگر ملاک اصلی در ازدواج نیست.


محقق و استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) گفت: اگر خواستگار مؤمن و امین بود به او دختر بدهید و اگر ندهید سبب به وجود آمدن فتنه و فسادی بزرگ در زمین می شود حتی بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام به این مهم اشاره کرده اند که اگر خواستگار مؤمن و خوش اخلاق بود به او دختر بدهید و نباید فقیر بودن او مانع ازدواجش شود.


حجت الاسلام صرفی پور بیان داشت: اگر والدین خوب باشند، فرزندان خوبی به عمل می آورند و اگر مادری شجاع است قطعأ فرزندانش نیز شجاع بار خواهند آمد.


وی خاطر نشان کرد: اهل بیت علیهم السلام  ازدواج آسان را توصیه می کردند و خود به آن عمل می نمودند همان طور که برگزاری ازدواج زهرای مرضیه (س) که دختر رئیس مسلمانان بود و علی (ع)  که جانشین پیامبر اسلام (ص) بود، در سادگی بین مسلمانان  معروف و مشهور است.


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: منظور از ازدواج آسان یعنی خواستگاری، عقد و عروسی بدون دردسر،، مهریه کم و مخارج ازدواج پایین و در کوتاه ترین زمان ازدواج انجام شده و از تشریفات در ازدواج خبری هم نیست.


وی یادآور شد: نظر اهل بیت علیهم السلام این است که ازدواج در اول جوانی انجام شود و هر چه زودتر باشد بهتر است، اگر فردی به همسر نیاز داشته باشد  و پدر به او کمک نکند و فرزند آلوده به گناه شود، قطعأ گناه در کارنامه پدر ثبت می شود.


مدیر سابق حوزه علمیه امام خمینی (ره) استان کرمانشاه با بیان برکات ازدواج عنوان داشت: به نظر قرآن و اهل بیت علیهم السلام ازدواج آثار و برکات  بسیار مهمی دارد که سبب آرامش و ایجاد عشق و علاقه می شود و اخلاق را خوب و رزق را زیاد و جوانمردی را تقویت می کند.


استاد دانشگاه اظهار داشت: ائمه اطهار علیهم السلام همواره مردم را به کثرت اولاد تشویق می کردند و خود فرزندان زیادی داشتند، بعد از شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) در سن 18سالگی، حضرت علی (ع) چند بار ازدواج کردند از جمله فرزندان آن امام بزرگوار، در ازدواج های بعدی حضرت عباس (ع) است که محبوب دل های همه عاشقان اهل بیت علیهم السلام است.


حجت الاسلام صرفی پور در پایان گفت: هرگونه نیاز جنسی فقط از طریق ازدواج (دائم یا موقت) حلال است و برطرف می شود و خارج از ازدواج حرام است بنابراین خودارضایی، لواط، زنا و ارتباط خارج از ازدواج با نامحرم حرام و از گناهان بزرگ است همچنین اهل بیت علیهم السلام فرموده اند ازدواج فامیلی نکنید که فرزندان ضعیف متولد می شوند./857/302/ب3

ارسال نظرات