۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۳۰۱۴۳۹
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور:

مساجد در جامعه اسلامی باید مرجع باشند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با تاکید بر اینکه باید مسجد را به جایگاه اصلی خود برسانیم، گفت: مساجد در جامعه اسلامی باید مرجع باشند.
محمدرضا جعفري معاون آموزش و پژوهش ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور حجت الاسلام سالاري مکي- ديدار طلاب و اساتيد حوزه علميه آيت الله حکيم(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، محمدرضا جعفری معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ظهر امروز در نشست تیم نظارتی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با کارکنان دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قزوین گفت: قزوین سرزمینی عالم‌خیز است و شخصیت‌های همچون شهید رجایی در تاریخ این بلاد می‌درخشند.

 

وی با اشاره به دیگر چهره‌های اثرگذار استان قزوین اظهار کرد: مرحوم سیدابوترابی از جمله چهره‌های شاخصی هستند که دوران اسارت و سیره زندگی این بزرگوار خود یک مجموعه کامل تربیتی است.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به چرایی وجود کانون‌های مساجد عنوان کرد: احیای کارکردهای مساجد مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری کانون‌هاست چراکه مسجد مبنای قرآنی، تاریخی، روایی و سیره‌ای دارد.

 

این مسؤول با تاکید بر اینکه پیامبر اسلام کار خود را از مسجد شروع کردند، اظهار کرد: نخستین جایی که خلق شد، مکان مسجد بود و فلسفه خلقت آن قابل توجه بوده و خلقت آن توام با اعجاز است.

 

وی افزود: شروع انقلاب اسلامی ما نیز از مسجد بود و امام خمینی(ره) نیز فرمودند ما انقلاب کردیم که مساجد را اداره کنیم و مقام معظم رهبری نیز فرمودند اگر مسجد به تراز اسلامی خود برسد فرد و جامعه به تراز اسلامی خود نزدیک می‌شود.

 

فاصله گرفتن از مساجد انحرافات اجتماعی بسیاری به‌دنبال دارد

جعفری با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که دوری از مسجد در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: به همان میزان که فاصله معنادار با مسجد وجود دارد، به همان میزان انحرافات اجتماعی بسیار است؛ تقدس ویژه مسجد و قبور ائمه است و هیچ جای دیگر اینگونه نیست بنابراین چیستی و چرایی در کارمان وجود ندارد و بحث خدمت به مسجد نیز ارزش بالایی دارد.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور به سخنان برخی در خصوص مسجد و عصر ارتباطات اشاره کرد و یادآور شد: در عصر ارتباطات و تکنولوژی قرار داریم و 2 راه بیشتر وجود دارد یک راه تکامل و یک راه تنزل؛ یک راه به سوی نور، حق و خداست و راه دیگر ظلمت، باطل و شیطان است و انسان باید مسیر خود را مشخص کند و در یکی از این راه‌ها قرار بگیرد.

 

این مسؤول اضافه کرد: در همین عصر ارتباطات و تکنولوژی و پیشرفت، مسجد باید حرف نخست را بزند و اگر نمی‌زند قصور ما است و ما عقب هستیم.

 

جعفری با تاکید بر اینکه باید مساجد مرجع باشند، تصریح کرد: تا زمانی که صدا و سیما و رسانه‌های مجازی مرجع باشند  وضع ما بهتر از این نمی‌شود؛ مسجد باید حرف اول را بزند چون حکم خداست و ما برای این کار دعوت شده‌ایم تا به اندازه توان خود بکوشیم و مسجد را به جایگاه واقعی‌اش برسانیم.

 

وی به کارکرد مسجد در بخش‌های مختلف اشاره و خاطر نشان کرد: مسجد ممکن است ده‌ها کارکرد داشته باشد، کارکرد سیاسی، عبادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، پژوهشی و غیره و باید این کارکردها را احیا کنیم.

 

جعفری در پایان گفت: برای همین منظور در دبیرخانه و ستاد جمع شدیم تا این کارکردها را احیا کنیم و اینجا نبوغ شما را می‌طلبد و ما خدمه فرهنگی جمع نکردیم بلکه کارشناس فرهنگی جمع کردیم و وظیفه شناسی و مسأله شناسی در این حوزه یک اصل است./955/302/ب3

ارسال نظرات