۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۳۰۲۳۴۲
معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد امر به معروف:

وزارت بهداشت توجه ویژه‌ای به احیای امر به معروف و نهی از منکر دارد

خبرگزاری رسا ـ هاشمیان با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت به موضوع احیای امر به معروف و نهی از منکر بسیار توجه دارد، گفت: وزارت بهداشت از جمله وزارتخانه‌هایی است که شخص وزیر ریاست شورای احیای امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارد که از این حیث این وزارتخانه بسیار پیش‌رو است.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجمع دبیران امر به معروف و نهی از منکر سازمانها و وزارتخانه ها صبح شنبه 23 آبان با حضور دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس و دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، خانم سیده مریم حائری، مسؤول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سید مهدی هاشمیان معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در محل ساختمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

 



لزوم توجه به فرایض الهی

در ابتدای این نشست دکتر محمدرضا فراهانی، در خصوص نگرش ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه مطبوع خود، گفت: آن‌چه که ما به عنوان نقد در جامعه نام می‌بریم در آن نقد عملکرد مسؤولان هم در حوزه‌های مختلف قرار می‌گیرد، اگر آسیب شناسی شود فضایی باز می‌شود تا نظارت اجتماعی مردم بر عملکرد مسؤولان ایجاد شود.

 



وی افزود: بسیار خرسندیم که وزارتخانه‌های مختلف این موضوع را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند و در این جلسات شرکت می‌کنند.

 

 


ارائه برنامه‌های پیش روی ستاد امر به معروف وزارت بهداشت


در بخش دیگری از این نشست سیده مریم حائری با بیان برنامه‌های مختلف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: بر اساس رسالت خود، حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه‌های علوم پزشکی را پوشش می‌دهیم و در زیر گروه آن دانشجویان و اساتید میز به نوعی در جامعه هدف ما قرار می‌گیرند.

 



وی افزود: ما 67 دانشگاه علوم پزشکی داریم با توجه به این وسعت می‌توان گفت که یک جامعه بزرگ از دانشجویان کشور در حیطه کاری ما هستند.

 



حائری با بیان مطلبی در خصوص ارتقای فرهنگ سلامت، اظهار داشت: رعایت پوشش بیماران، رعایت حقوق بیماران، رعایت حدود شرعی در بیمارستان‌ها در حوزه کاری ما قرار می‌گیرد.

 



مسؤول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما شوراهایی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را در کشور در نظر گرفته‌ایم، در طول سال نیز جلسات مختلفی داریم، پژوهش های مختلفی نیز در خصوص ایجاد همایش‌های علمی در دانشگاه‌های کشور در طول سال انجام می‌پذرید.

 



حائری تاکید کرد: شاخصه کیفی مد نظر ما میزان پایبندی دانشجویان به این امر مهم را می‌سنجد، ضمن این‌که به زمینه‌سازی و پاسخ‌گویی همیت داریم، برنامه‌ریزی‌های مستمری نیز برای مقابله با ناهنجاری‌هایی که در دانشگاه ها وجود دارد را پیش بینی کرده‌ایم.

 



وی در خصوص حفظ حریم افراد نیز، گفت: بحث حریم خصوصی بیماران را مد نظر داریم، در بخش مشاوره به خودکنترلی توجه کرده‌ایم ضمن این‌که برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب نیز در عمده فعالیت‌های ما قرار می‌گیرد.

 



حائری در خصوص راهبرد فکری این ستاد، بیان داشت: سند دانشگاه اسلامی راهبرد فکری ما را تشکیل می‌دهد، ما معتقدیم که فرهنگ نیز در این حوزه بسیار اهمیت دارد و بر این اساس به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در بخش فرهنگی نگاه ویژه‌ای داریم.

 



مسؤول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ما آیین‌نامه ترویج امر به معروف و نهی از منکر را ابلاغ کرده ایم و بخشنامه‌ای هم از سوی وزارت بهداشت به تمام کشور ابلاغ شده است، ضمن این که برنامه «یاوران» نیز در راستای اهداف ما قرار گرفته است.

 



وی در خصوص اهمیت موضوع عفاف و حجاب، گفت: در بحث حجاب و عفاف ما شیوه‌نامه پوششی 
دانشجویان را ابلاغ کرده‌ایم و شئونات دانشجویی نیز ابلاغ شده است، دستور العمل راهنمایی مراجعین و جلوگیری از ورود افراد بد پوشش به دانشگاه ها نیز ابلاغ شده است، باید تاکید کنیم که ما با برخورد سلبی مخالفیم اما باید فرهنگ الهی فریضه امر به معروف و نهی از منکر جاری شود.

 



حائری ادامه داد: در خصوص پوشش بیماران نیز تلاش کرده ایم تا با شئونات اسلامی هماهنگ شویم، ضمن این که پوشش پرسنل نیز مد نظر ما بوده است.

 



مسؤول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص تکریم ارباب رجوع نیز، اظهار کرد: در حوزه تکریم ارباب رجوع نیز در رئوس کارهای ما قرار دارد و این هدف را دنبال می کنیم.

 



حائری ابراز داشت: در خصوص طرح صالحین نیز 15 حلقه صالحین با موضوع امر به معروف تشکیل داده‌ایم، بحث ولایت نیز در راس کارهای ما بوده است، ضمن این‌که منشور عفاف و حجاب نیز تدوین شده است، ضمن این‌که هسته های یاوران معروف سازمان‌دهی شده‌اند که این افراد از حلقه های صالحین بسیج هستند.

 



وی تاکید کرد: در بخش شاخص‌ها نیز بنا داریم تا با اِعمال امتیاز به مولفه عفاف و حجاب به مراکز خود امتیاز دهیم، در بیمارستان‌ها نیز به این موضوع توجه وِیژه داریم.

 



حائری ضمن بیان مطلبی در خصوص ازدواج آسان، اظهار داشت: بحث ازدواج آسان را در دانشگاه‌ها مد نظر داریم، در بحث مبارزه با فرقه‌های جعلی نیز در دانشگاه‌ها فعالیت‌های مختلفی را شروع کرده‌ایم.

 



وی در پایان، گفت: در بخش ترویج ازدواج آسان نیز بنا داریم تا با ارائه ودیعه مسکن به این امر کمک کنیم، زیرا به مشکلاتی که در موضوع خوابگاه‌های متاهلی وجود دارد آگاه هستیم.

 



امر به معروف و نهی از منکر نیاز امروز جامعه است

در بخش دیگری از این نشست مهدی هاشمیان با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت به موضوع احیای امر به معروف و نهی از منکر بسیار توجه دارد، گفت: وزارت بهداشت از جمله وزارتخانه‌هایی است که شخص وزیر ریاست شورای احیای امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارد که از این حیث این وزارتخانه بسیار پیش‌رو است.

 



وی افزود: اهتمام دوستان بسیار بیشتر شده است و با حضور مستمر خود به این موضوع می پردازند، امروز نیز با برگزاری یک جلسه هم اندیشی تلاش می کنیم تا راهکارهای مختلف را بررسی کنیم.

 



هاشمیان در خصوص تدوین آیین نامه‌های اجرایی، بیان داشت: آیین نامه‌ای تدوین شده است و در هفته های آینده و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و مسؤولان حوزوی این آیین نامه تصویب خواهد شد.

 



معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: در سال 95 می خواهیم برنامه خود را عملی کنیم و ستاد امر به معروف نیز در این راستا به ایجاد زمینه‌ها خواهد پرداخت.

 



هاشمیان در خصوص رویکرد اصلی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بیان داشت: باید با نوسازی و دگرگونی در نظام اداری رویکرد جدیدی در امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد کنیم.

 



وی درباره آسیب‌های حوزه انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: نخستین گام این است که آسیب‌های این فریضه را کاهش دهیم، باید به علمی‌سازی این فریضه توجه کنیم، به نوعی یک ادبیات جدید در این راستا ایجاد کنیم.



هاشمیان تاکید کرد: باید نگاه علمی خود را در ماموریت‌های مختلف پیاده کنیم، در حوزه دانشجویی نیز مهم‌ترین‌ موضوع اخلاق حرفه‌ای است، پزشکان نیز باید به اخلاق حرفه ای توجه کنند.

 



وی در خصوص اقدامات دیگر ستاد، گفت: اقدام دیگر باید این باشد که این فریضه را جذاب‌سازی کند، باید از ذهنیتی بدی که در جامعه در این خصوص وجود دارد جلوگیری شود و با یک رویکرد جدید این فریضه را دنبال کنیم.

 




معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر  ادامه داد: اگر ذهنیت منفی در این حوزه وجود دارد می شود با گفتمان سازی آن را به گفتمان برتر کنیم، ضمن این‌که با رفتارسازی این فریضه را پیش ببریم.

 




وی درخصوص یاوران امر به معروف نیز، بیان داشت: یاوران معروف به این منظور تربیت شدند تا به صورت صحیح گفتمان‌سازی کنند و به‌شکل اصولی کار را به پیش ببرند، قطعا با ورود این افراد به این فریضه ایجاد نشاط و شادمانی در ادارات صورت می‌گیرد.

 



هاشمیان ادامه داد: اساسا امر به معروف و نهی از منکر مخالف رفتارهای خشن است و این فریضه بر اساس رأفت می باشد، پس نباید در ادارت ما به یقه گیری و مچ گیری پرداخته شود.

 



وی تاکید کرد: نوع نگاه به این فریضه بسیار مهم است و باید بر اساس دین امر به معروف و نهی از منکر آن‌را پیش ببریم، زیرا اگر توجه نکنیم ضرر می کنیم.

 



هاشمیان در خصوص انحرافات در این فریضه، بیان داشت: عده ای شاید با انحراف بخواهند در این فریضه چماق کشی کنند، پس باید مراقب آسیب‌ها بود تا خدای نکرده متضرر نشویم.

 



معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص علمکرد سازمان‌ها، تاکید کرد: هر سازمان و وزارتخانه‌ای باید در نمودار عملکرد خود مصادیق از قبل پیش بینی شده در حوزه این فریضه را ایجاد کنند و در ظرف زمانی مقرر شده به اهداف خود برسند.

 

 


هاشمیان در پایان گفت: باید نگاه به امر به معروف و نهی از منکر کاربردی باشد، ضمن این که صرفه‌جویی‌های مد نظر سازمان ها نیز در حوزه این فریضه می گنجند‌.

 



گفتنی است در پایان این جلسه از دو فعال در فریضه امر به معروف و نهی از منکر تجلیل به‌عمل آمد./856/200/ب1

ارسال نظرات