۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۳۰۳۵۴۳
استاد حوزه علمیه تبریز:

گسترش نهاد وکالت، مهم‌ترین اقدام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام کاظم بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ریاضی مهم‌ترین اقدام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام کاظم(ع) گسترش نهاد وکالت دانست و گفت: گسترش نهاد وکالت، مهم‌ترین اقدام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام کاظم(ع) بود.
حجت الاسلام باقر رياضي بخشايش

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش استاد حوزه علمیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک میلاد امام موسی کاظم(ع)، اظهار داشت: شرایط سیاسی زمان امام هفتم که در حقیقت تدام سیاست امویان در دوران عباسیان بود، عامل ایجاد سیستم روابط توسط این امام همام شد.


وی با بیان این‌که دوران حیات ائمه(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) همیشه همراه با خفقان و فشار سیاسی از جانب خلافت‌های اموی و عباسی بود، افزود: این شرایط ائمه را از ارتباط مستقیم با پیروان و شیعیانشان منع می‌کردند.


این استاد جامعه المصطفی(ص) تبریز ادامه داد: ائمه(ع) سعی داشتند با استفاده از سیاست تقیه و تربیت افراد مورد اطمینان برای ارتباط با یاران و پیروان جهت گسترش تشیع و تعلیم و آموزش عقاید و احکام دینی به نقاط مختلف جهان اسلام اعزام کنند.


وی با اشاره به دوران انتقال قدرت از امویان به عباسیان که با نوعی تسامح و کم توجهی حکام همراه بود و سیاست روابط چندان محسوس نبود، ابراز داشت: بعد از اینکه خلافت عباسی استقرار یافت و همان روش امویان را ادامه داد و برخلاف شعارهای داده شده عمل کردند، ائمه(ع) اقدام به آگاهی مردم از حق و حقانیت خود نمودند.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سازمان وکلای امام هفتم، ادامه داد: در این راستا از زمان امام موسی‌کاظم(ع) سازمان وکالت که افرادی را تربیت شده ائمه بودند شکل گرفت، شاگردان مخصوص و قابل اعتماد و آگاه به شرایع دین مبین اسلام و آیین تشیع از وکلای این سیستم بودند.


وی با بیان این‌که این وکلا طرف آن حضرت به نقاط مختلف جهان اسلام که تشیع در آن حضور داشته فرستاده می شدند، خاطرنشان کرد: وکلا وظیفه داشتند تا مردم را با اسلام راستین و مکتب اهل‌بیت و همچنین ظلم و فساد دستگاه خلافت آگاه سازند.


حجت الاسلام ریاضی خاطرنشان کرد: سازمان وکالت در اقصی نقاط جهان اسلام در ایران و آفریقا و جاهای دیگر در دوره امام کاظم(ع) فعالیت داشت، از این رو امام موسی بن جعفر(ع) با تربیت افرادی عالِم و مطمئن و دادن وکالت به آنها و فرستادن آنها به مناطق مختلف جهان اسلام با شیعیان ارتباط داشتند.


وی با اشاره به تشکیل فرقه واقفیه بعد از شهادت امام هفتم، اذعان داشت: عده ای از وکلا بعد از شهادت امام کاظم(ع) با وسوسه مال دنیا شیطان دچار تزلزل شدند و لذا از قبول امامت امام رضا(ع) اِبا کردند که این هم خود مؤید ارتباط امام با مناطق مختلف و داشتن وکیل در جاهای مختلف بود.


این استاد دانشگاه مهم‌ترین اقدام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام کاظم(ع) گسترش نهاد وکالت دانست و گفت: گستره نهاد وکالت تا اندازه‌ای بود که حتی بسیاری از افراد فکر می‌کردند که امام(ع) در حال کادرسازی و اقدام مخفیانه برای به دست گرفتن حکومت و خلافت و قیام علیه عباسیان است، گسترش نهاد وکالت را می توان مهم‌ترین اقدام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام کاظم(ع) دانست./854/302/ب3

ارسال نظرات