گناه نتیجه استفاده نادرست از نعمت اختیار است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امشب در حسینیه آیتالله مرعشی نجفی(ره) در قم خاطرنشان کرد: هدف ارسال پیامبران، نازل شدن کتاب و نهضت انبیا آشنا کردن بشر با مقامات انسانی بوده است، تا در مسیر آدم سازی کمک کنند و آدم روح آدمی پیدا کند و حیات ویژهای که انسان شایسته آن است را دارا باشد.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 24 سوره انفال میفرماید «اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُم» جواب دهید در برابر ندای حق تعالی که شما را صدا میزند و هیچ پیامبری برای حیوانات نیامده و پیامبران آمدهاند تا با انسان سر و کار داشته باشند.
وی با اشاره به درجه و رتبه بشر تصریح کرد: حیوان درنده مورد بازخواست کسی قرار نمیگیرد، اما خدا انسان را در برابر ظلمها مؤاخذه میکند؛ خداوند بشر را مخاطب قرار داده و این مسأله، نشان از رتبه و درجه بشر است و بسته به آن درجه مأموریتی به او میسپارد.
حجتالاسلام والمسلمین صدیقی درباره نعمت اختیار گفت: یکی از نعمتهایی خدا که به انسان داده و اگر درست استفاده نشود، نقمت میشود، اختیار است و این موقعیت و منزلتی است که خدا به بشر داده و او را آزاد آفریده است.
وی درباره دستورالعمل حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: مقام بعدی که اختیار زمینهساز آن بوده، برنامه و تکلیف است که خدا عطا کرده و انسان برای عالم بقا ساخته شده است؛ از نماز و دستورالعملهایی که به نام ائمه اطهار(ع) است، غافل هستیم؛ امیرمؤمنان(ع) دستورالعملی برای زندگی دادهاند و فرمودند شب و روزتان را تقسیم کنید، بخشی را برای خواب، بخش دیگر برای کار و تلاش و درآمدتان، بخشی را برای لذایذ مشروعتان و بخش دیگر آن را به عبادت بپردازید.
حجتالاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به سجده و آثار آن اظهار داشت: همه ما باید در شبانه روز، جسم و روحمان را تقویت کنیم؛ درس خواندن فقط نباید برای عالم شدن انجام شود، بلکه باید درس را برای عبادت خواند که جزو بهترین عبادات است؛ ما اگر نمیتوانیم سجدههای چند ساعته داشته باشیم، میتوانیم نیم ساعت در شبانه روز سجده به درگاه الهی داشته باشیم.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه سجده موجب تقرب به پروردگار است، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر میخواهید در آخرت با من باشید، سجدههای طولانی داشته باشید؛ سجده طولانی سبب میشود که انسان با عالم باطن انس بیشتری پیدا کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در حال انجام آن گناه، عبدالشیطان است و شیطان را تمکین میکند؛ تمامی تحقیرها و زخم زبانها و گناهان به دلیل بندگی شیطان است؛ خداوند متعال به انسان آزادی داده است و برای اینکه از آزادی سوء استفاده نکند و تحت حاکمیت غرایض حیوانی قرار نگیرد، چند امر بازدارنده به انسان داده است که فطرت، نفس لوامه و عقل از جمله آنها به شمار میروند./822/پ202/ف2