۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۳۰۴۸۹۳
استاد اخلاق مدرسه فقاهت:

یاد مرگ برترین اندیشه و برجسته ترین عبادت است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق مدرسه فقاهت با بیان این‌که انسان وقتی مرگ را باور داشته باشد یاد مرگ در رفتار و اعمالش تأثیرگذار است، گفت: یاد مرگ برترین اندیشه و برجسته ترین عبادت است.
حجت الاسلام صدر مرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید موسی صدر، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان عصر امروز در جمع طلاب مدرسه فقاهت گفت: اگر خواسته باشیم تربیت قرآنی پیدا کنیم باید یک نگاه انسان شناسی به قرآن داشت.


استاد اخلاق مدرسه فقاهت با بیان اینکه در درون انسان دو کشش عقل و هوی و هوس است، گفت: هر زمان که هوی بر عقل مسلط شود عقل زائل می شود.


وی ادامه داد: تمام مشکلات انسان به دو نیروی هوی و هوس و عقل برمی‌گردد و تنها راه مقابله با هوی و هوس خار و ذلیل کردن آن است.


حجت الاسلام صدر در ادامه به دلایل خار شدن هوی و هوس پرداخت و افزود: یکی از عوامل غلبه بر هوی و هوس نگاه عمیق به دنیا و لذائذ و نعمت هایی است که از آن بهره می بریم و باور کردن دنیا سبب کشش های عقلی می شود.


استاد مدرسه فقاهت ادامه داد: راز این که خداوند در قرآن کریم دنیا را تحقیر کرده ارتباط مستقیم با وجود انسان است، چون دنیا سبب فریب انسان و انسان را مدهوش می کند.


وی دلیل بعدی خار شدن هوی و هوس را یاد مرگ دانست و افزود: انسان وقتی مرگ را باور داشته باشد یاد مرگ در رفتار و اعمالش تأثیر گذار است.


حجت الاسلام صدر تصریح کرد: فکر کردن در مورد مرگ به قدری دارای تأثیرات مفید است که از برترین اندیشه ها و برجسته ترین عبادتها شمرده شده است؛ همچنان که پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرماید: «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ ذِکْرُ الْمَوتِ وَاَفْضَلُ التَّفَکُّرِ ذِکْرُ»فکر کردن در مورد مرگ به قدری دارای تأثیرات مفید است که از برترین اندیشه ها و برجسته ترین عبادتها شمرده شده است.


وی خاطرنشان کرد: اگـر بـه دنـبـال یـاد مـرگ وقـیـامـت، عـمـل باشد و یا دست کم انسان با توجه خاص و با دیده عبرت به مرگ نظر کند، بطورى که در انسان جنبش ایجاد کند، آثار و ثمره هاى گوناگونى براى او ایجاد خواهد شد.


حجت الاسلام صدر سومین عامل خار کردن هوی و هوس را نگاه به تاریخ گذشتگان دانست و افزود : قرآن کریم در چندین آیه به بندگان امر می‌کند که در تاریخ و سرگذشت دیگران سیر کنند و از آن پند و عبرت بگیرند.

 

وی گفت : سیر و تأمّل در سرگذشت دیگران، عاقبت شوم اهل هوی و هوس و پیروان شیطان را برای انسان نمایان می‌ کند همچنان‌که حسن عاقبت و سعادت و رستگاری افرادی که توانسته‌اند بر هوی و هوس خود غلبه کنند و آن را زنجیر کنند و فریب شیطان را نیز نخورند، با سیر در تاریخ و سرگذشت دیگران آشکار می‌گردد.

 

استاد مدرسه فقاهت مشهد با بیان اینکه یکی از عوامل خوار کردن هوی و هوس ،ذکر و یاد خداوند است اظهار کرد:اگر انسان حضور خداوند را تمرین کند به گناه نمی کند و هوی و هوس بر او غلبه پیدا نمی کند.


وی در ادامه با بیان اینکه یاد خداوند آرامش دهنده قلب هاست به روایتی از امیرالمومنین در توصیه به امام حسن (ع) اشاره کرد و افزود ایشان می فرمایند: «فَإِنِّی أُوصِیکَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَیْ بُنَیَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ وَ اَلاِعْتِصَامِ بِحَبْلِهِ وَ أَیُّ سَبَبٍ أَوْثَقُ مِنْ سَبَبٍ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اَللَّهِ إِنْ أَنْتَ أَخَذْتَ بِهِ أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْیَقِینِ ( وَ نَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ ) وَ ذَلِّلْهُ بِذِکْرِ اَلْمَوْتِ وَ قَرِّرْهُ بِالْفَنَاءِ» پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش مى‎کنم که پیوسته در فرمان او باشى، و دلت را با یاد خدا زنده کنى، و به ریسمان او چنگ زنى، چه وسیله‌اى مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گیرى.


حجت الاسلام صدر در پایان اظهار کرد :اگر چهار عامل یاد خداوند،یاد مرگ،نگاه به تاریخ گذشتگان و نگاه عمیق به دنیا، در وجود انسان جمع شود شهوات و هواهای نفسانی انسان از بین می رود.


گفتنی است، در پایان این درس از پنج طلبه نمونه مدرسه فقاهت تجلیل و تقدیر به عمل آمد./859/
202/ب2

ارسال نظرات