۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۳۰۵۱۴۸
آیت‌الله مظاهری:

رونق نداشتن تولید برای جامعه مصیبت است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر این که کار تولیدی در جامعه باید محکم و زیبا باشد، گفت: مصیبت تنها این نیست که یکی از عزیزان ما از دنیا برود، بلکه مصیبت این است که امکانات داشته باشیم اما تولید مناسب جامعه را نداشته باشیم.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، پنج‌شنبه شب در مسجد حکیم در سخنرانی هفتگی خود درباره تولید و صنعت گفت: کار تولیدی باید محکم و زیبا باشد به طوری که دیگران رغبت داشته باشند به صنعت ما و این که در صنعت ما باید صادرات داشته باشد، مصیبت تنها این نیست که یکی از عزیزان ما از دنیا برود، بلکه مصیبت این است که امکانات داشته باشیم اما تولید مناسب جامعه را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) هنگامی که می‌خواستند لحد فردی را بگذارند، فرمودند خدا دوست دارد که کار را محکم و متقن انجام دهد، دیگر چه برسد به این که ما بخواهیم یک صنعت همچون صنعت خودروسازی تحویل مردم و به جامعه تحویل دهیم.

وی با بیان این که روی تک‌نرخی بودن قیمت‌ها بسیار سفارش شده است، افزود: پیامبر اکرم(ص) توصیه می‌کنند که تاجر و کاسب جنس بخرد و جنس بفروشد و هنگامی که احتیاج شبانه‌اش تمام شد، سود نگیرد، بلکه به همان قیمت خرید بفروشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این که باید انصاف در میان مردم وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: یک دهم سود باید به اجناس اضافه کنیم، اما برخی از قیمت نصف جنس هم بیشتر اضافه می‌کنند، راستی باید برای وضعمان گریه کنیم.

وی با اشاره به این جمله از امام صادق(ع) که شمشیر زدن با دشمن آسان‌تر از به دست آوردن پول حلال است، خاطرنشان کرد: کاسبی و تجارتی که سود آن مساوی با اصل جنس باشد، فایده ندارد،‌ هر مغازه‌ای یک نرخی دارد در بازار ما و هر کس هر گونه که می‌تواند می‌فروشد، نباید این گونه باشد، بلکه باید هر کس هر چه قدر می‌تواند کمتر بگیرد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر کسی به سراغ بی‌انصافی رفت، نخستین مصیبتش این است که فرد عاقبت به خیر نمی‌شود، زحمت‌ها می‌کشد برای جمع کردن مال برای اولاد اما ناگهان ورشکسته می‌شود، یا وارث‌های بد دارد یا بدعاقبت می‌شود.

وی گفت: در روایات ذکر شده چیزی که سبب برشکستگی می‌شود و سبب این می‌شود که انسان عاقبت به خیر نشود، بی‌انصافی است، بی‌انصافی در اقتصاد و در غیراقتصاد هم هست، گاه فردی عدالت در حرف زدن و در کار کردن ندارد و اگر فردی می‌تواند نسیه بدهد حتما این کار را انجام دهد./914/پ202/ج1

ارسال نظرات