۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۳۰۵۵۳۴

تشریح ویژه برنامه های تبلیغی مذهبی حرم رضوی در دهه پایانی صفر

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ویژه برنامه های تبلیغی مذهبی حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر؛ از اربعین تا شام شهادت امام رضا(ع) با محوریت بازشناسی تمدن صدر اسلام برای تجدید بنای تمدن اسلامی در عصر حاضر برگزار می شود.
نشست خبري برنامه هاي دهه پاياني صفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی امروز در نشست خبری تشریح برنامه های تبلیغی ـ مذهبی حرم رضوی در دهه پایانی ماه صفر اظهار کرد: محور اصلی برنامه های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی در این دهه تبیین و بازشناسی تمدن صدر اسلام برای تجدید بنای تمدن اسلامی در عصر حاضر با رویکرد تحلیل و بررسی تاریخی دوران زندگی پیامبر خطوط اصلی، شاخصه های نظام و اخلاق حکومتی پیامبر اکرم(ص) است.

 

120 جلسه تبیین معارف

وی از برگزاری حدود 120جلسه سخنرانی و بیان معارف نبوی، رضوی از روز اربعین تا شام غریبان حضرت رضا(ع) خبرداد و افزود: آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، حجت الاسلام سعیدی امام جمعه قم و حجج اسلام ناصر رفیعی، سیدحسین مومنی، مهدی ماندگاری، علی نظری منفرد، جعفر اسلامی‌فر، حسین گرایلی، سیدجعفر طباطبایی، صادق گلزاده سخنرانان این دهه هستند.

 

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: برای خواهران به صورت ویژه 50 جلسه سخنرانی معارفی و 35 جلسه سخنرانی بیان احکام پیش بینی شده است که در رواق های مبارکه دارالاجابه و دارالحکمه در سه نوبت قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و قبل از نماز مغرب و عشا برگزار می شود.

 

بیش از 100 جلسه قرائت ادعیه

وی برگزاری جلسات تفسیر و تدبر در قرآن کریم با موضوعات مرتبط در درالقرآن الکریم، برگزاری مراسم مرثیه‌سرایی و عزاداری و سوگواری در رواق های امام خمینی، دارالحجه، مسجد گوهرشاد، رواق کوثر، شیخ حرعاملی و قرائت ادعیه توسل، کمیل و ندبه از سوی ذاکران اهل‌ بیت را از جمله برنامه های مذهبی دهه آخر صفر برشمرد.

 

مراسم ویژه اربعین

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: ویژه برنامه شب اربعین حسینی با سخنرانی حجت الاسلام محسن کافی و قرائت زیارت عاشورا در رواق امام خمینی برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: ویژه برنامه عزاداری و سوگواری روز اربعین حسینی بعد از نماز صبح آغاز و تا شام اربعین ادامه دارد که زائران و مجاوران می توانند بنا به اقتضای زمان خود از نوبت های مختلف آن بهره مند شوند.

 

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: بعد از نماز صبح حجت‌الاسلام نظری منفرد، قبل از نماز ظهر آیت الله سید احمد علم الهدی، پس از نماز عصر حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی، قبل از نماز مغرب حجت‌الاسلام محمدباقر گرایلی و پس از نماز عشاء حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی در جمع عزاداران حسینی سخنرانی می کنند.

 

مراسم ارتحال پیامبر

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد: ویژه برنامه شب ارتحال پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) همزمان با 18 آذرماه با سخنرانی حجت الاسلام سعیدی، امام جمعه قم و حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری در رواق امام خمینی اجرا می شود.

 

وی افزود: مراسم روز ارتحال پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) مصادف با 19 آذرماه از بعد از نماز آغاز می شود و تا ساعاتی پس از نماز عشاء ادامه دارد که آیت الله علم الهدی، حجج اسلام نظری منفرد، ناصر رفیعی و جعفر اسلامی فر سخنرانان این روز هستند.

 

حجت الاسلام حسینی قرائت زیارت ائمه بقیع(ع) و قرائت زیارت پیامبر از راه دور و مرثیه‌سرایی محسن فنایی، علی ملائکه و امیر عارف مداحان و ذاکران اهل را از دیگر برنامه های 28 صفر برشمرد.

 

شهادت امام رضا

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: آیین خطبه خوانی و شمع‌گردانی شب شهادت امام رضا(ع) همزمان با جمعه بیستم آذرماه در رواق دارالحکمه و پس از آن در صحن انقلاب با حضور آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، قائم مقام ایشان، سایر مسؤولان استانی و کشوری اجرا می شود.

 

وی افزود: ویژه برنامه شب شهادت امام رضا(ع) با سخنرانی سخنرانی حجت الاسلام سعیدی، امام جمعه قم و حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری و مرثیه‌سرایی و عزاداری ذاکران اهل بیت نیز برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: روز شهادت امام رضا(ع) نیز حجج الاسلام نظری منفرد، رفیعی و جعفر اسلامی فر و آیت الله علم الهدی در جمع زائران به ایراد سخنرانی می پردازند.

شام غریبان امام رضا

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: مراسم عزاداری شام غریبان امام رضا(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، قرائت زیارت امین الله و مرثیه‌سرایی ابراهیم قانع و احمد واعظی بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: حرکت کاروان خدام به سمت حرم مطهر از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی بعد از نماز مغرب وعشاء و مرثیه‌سرایی وعزاداری علی ملائکه، ابوطالب خالق پور، علی خوش چهره مداحان اهل بیت از جمله برنامه های شام غریبان امام رضا(ع) است که مطابق هرساله برگزار می شود.

 

وی برگزاری محفل انس با قرآن همزمان با شام شهادت ثامن الحجج حضرت رضا(ع) مصادف با شنبه 21 آذر ماه را مهمترین برنامه قرآنی این دهه در حرم مطهر رضوی مطرح کرد.

 

اجتماع عظیم عزاداران رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد: اجتماع عظیم عزاداران رضوی در روزهای 28 و 30 صفر مصادف با پنج شنبه 19 آذرماه و شنبه 21 آذرماه پس از اقامه نماز ظهر و عصر در صحن جامع رضوی به همراه مرثیه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت صورت می گیرد.

 

خدمت‌دهی به زائران پیاده

وی به خدمت دهی آستان قدس رضوی به زائران پیاده به حرم رضوی اشاره کرد و گفت: به کاروان‌های زائران پیاده در 10 ایستگاه درون شهری و 18 ایستگاه با ارائه خدماتی مانند اقامه نماز جماعت، سخنرانی، مداحی، حلقه معرفت، تصحیح نماز خدمترسانی می شود.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: «پابوس» ویژه برنامه کاروان‌های پیاده است که صبح‌ها از ساعت 8 تا 11 و عصرها از ساعت 15 تا اذان مغرب در رواق دارالهدایه همراه با پخش زنده از رادیو معارف اجرا می شود.

 

گفتمان دینی

حجت الاسلام حسینی متذکر شد: 375 حلقه معرفت با حضور حدود بیش از 50 نفر از استادان حوزه و دانشگاه در مدرسه پریزاد و رواق های مبارکه دارالحجه، دارالاجابه از دیگر برنامه های معرفتی این دهه است که با موضوعاتی نظیر سبک و شیوه عزاداری اهل‌بیت بعد از واقعه عاشورا، بازخوانی حوادث تاریخی اهل‌بیت (ع) بعد از بازگشت کربلا ، اخلاق و سیره پیامبر اکرم، شخصیت و ویژگی های امام حسن مجتبی دایر می شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: 10 جلسه پرسمان دینی در دهه آخر صفر با موضوعات ماندگارسازی اثرات زیارت، تبیین حادثه صلح امام حسن مجتبی، اخلاق حکومتی پیامبر اکرم، برکات حضور امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب وعشا، در مدرسه پریزاد برگزار می شود.

 

وی خبر داد: دو نشست تخصصی ویژه اندیشمندان، طلاب و دانشجویان زائر در نظرگرفته شده است که 15 و 16 آذر ماه ساعت 14:30 در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دایر می شود.

 

برنامه های زائران غیر ایرانی

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: زائران غیر ایرانی نیز در این ایام برنامه های اختصاصی دارند که برگزاری نشست تخصصی ویژه عرب زبانان با حضور آیت‌الله کعبی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساعت 14:30 از جمله آن است

 

وی افزود: ویژه برنامه های سخنرانی قرائت ادعیه و زیارت و مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی برای عرب زبانان در رواق دارالمرحمه، آذری زبانان در رواق غدیر و اردوزبانان در رواق های شیخ حر عاملی و کوثر در نوبت های مختلف اجرا می شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: برنامه انگلیسی‌زبان نیز هر روز از 11 تا 21 آذرماه ساعت 11 تا 14 در رواق غدیر برگزار می شود که شامل تلاوت قرآن با ترجمه، نمایش فیلم، حرم‌شناسی، کلاس آموزشی، پرسش و پاسخ و برگزاری مسابقات است./1308/202/ب1

ارسال نظرات