۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۷
کد خبر: ۳۰۵۹۷۳

حرم مطهر رضوی در شب اربعین حسینی عطر و بوی کربلا گرفت

خبرگزاری رسا ـ عزاداری و سینه زنی صدها هیأت مذهبی و هزاران زائر پیاده امام رضا(ع) در شب اربعین حسینی،فضای حرم مطهر رضوی را آکنده از عطر و بوی کربلا کرد.
حرم رضوي در شب اربعين حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزاداری شب اربعین حسینی از ساعات ابتدایی شب با تشرف دسته ها و هیأت های مذهبی به حرم رضوی آغاز شد و پس از گردهم آیی و همراهی دیگر عزاداران به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.

 

مراسم ویژه شب اربعین سیدالشهدا؛ چهلمین روز درگذشت منادی امربه معروف و نهی از منکر با حضور صدهاهزار زائر و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

قرائت زیارت اربعین، ذکر مصیبت و مرثیه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) از جمله برنامه های این شب بود که زائران و مجاوران را برای عزاداری و سینه زنی باخود همراه ساخته بود.

 

براساس این گزارش در ادامه مراسم حجت الاسلام محسن کافی اظهار کرد: زندگی ما ورای ظاهرش کلید و قفل هایی دارد که در دو آیه قرآن کریم به آن ها اشاره و تصریح شده است.

 

وی تصریح کرد: کلیدهای معنوی سه دسته اند که شامل کلید مشترک خیر و شر، کلید مختص به خبر و کلید مختص شر می شوند.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: به فرموده امام صادق (ع) غضب کلید هر شر و بدی در زندگی است، خداوند شهوت و غضب را برای ادامه حیات در وجود انسان نهاد و کنترل آن ها را به دست او داد و در صورتی که شهوت و غضب کنترل نشود تمام درهای شر به روی زندگی باز می شود.

 

حجت الاسلام کافی با بیان این که لازمه دیدن ظاهری چهار چیز دیده و چشم بینا، اراده دیدن، نور و نبود مانع است، افزود: برای دیدن معنوی از عقل استفاده می کنیم به بیان قرآن کریم عقل چشم باطن انسان است، برای دیدن باطنی همانند دیدن ظاهری نیازمند چهار چیز عقل سالم، اراده تعقل، نور باطن و نبود حجاب هستیم.

 

وی تصریح کرد: منظور از اراده تعقل این است که خود بخواهیم و تمایل به دیدن داشته باشیم منظور قرآن از «افلا تعقلون» نداشتن عقل نیست بلکه اراده و اختیار برای به کاربستن آن است.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای دیدن باطنی و کمال نیز نیازمند نور هستیم، به بیان قرآن کریم نور باطن برای دیدن عقل کلمات محمد و آل محمد(ص) است.

 

وی مطرح کرد: 42 مرتبه از کلمه نور در قرآن استفاده شده است که فقط در دو آیه منظور ذات اقدس الهی است و در 40 آیه دیگر از نور به حضرت محمد و آل محمد(ص) تفسیر شده است.

 

حجت الاسلام کافی خاطرنشان کرد: برای دیدن باطنی هم نباید حجاب و حائلی باشد تا عقل قادر به فهمیدن باشد؛ غضب و شهوت پرده حجاب عقل هستند؛ غضب عقل را نابود می کند و مانع تصمیم گیری صحیح و درست صحبت کردن می شود.

 

وی تصریح کرد: سخنانی که انسان هنگام عصبانیت و غضب به زبان می آورد حرف خودش نیست بلکه سخن شیطان است که پس فروکش شدن خشم، انسان را از اعمالش پشیمان می سازد./1308/202/ب2

ارسال نظرات