۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۳۰۶۵۰۹
علی مطهری:

فتنه سال 88 شناخت حق از باطل را با مشکل مواجه کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در فتنه سال 88 تفکیک حق از باطل مشکل شد بنابراین اشکالی ندارد که کلمه لفظ فتنه را برای آن به کار برد.
علي مطهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشستی با عنوان «جمهوری اسلامی از آرمان تا واقعیت» که عصر یکشنبه 15 آذر ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن روز دانشجو، گفت: بعد از کودتای سال 32 و ایجاد خفقان در کشور این روز نتایج ارزشمندی را برای کشور به همراه داشت.

 

وی در ادامه صحبت های خود با بیان این که مکاتب و ایدئولوژی ها باید آرمانگرا بری پیروانش باشد، عنوان کرد: از ویژگی های مکاتب ارزشمند داشتن آرمان گرایی است؛ اگر مکتبی نتواند برای پیروانش آرمان به ارمغان داشته باشد پیروان آن مکتب دچار پوچ‌گرایی می‌شوند، آرمان انقلاب اسلامی حاکم کردن اسلام بر جهان بود و این آرمان همان اسلام است که در جهان گسترده شده است.

 

آرمان‌های انقلاب شامل عدالت، آزادی و استقلال
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دین اسلام تبعیضی بین اقوام مختلف ندارد، خاطرنشان کرد: دین اسلام خالی از هر‌ نوع تبعیض نژادی، رنگ و خونی است، دین اسلام برای سعادت بشریت و ایجاد جامعه واحد جهانی است، به طور واضح آرمان‌های انقلاب اسلامی شام
ل عدالت، آزادی و استقلال است.

 

مطهری با اشاره به برداشت های متفاوت از معنی کلمات، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در رابطه برخی معانی اختلاف نظرهای فراوانی وجود داشت، به عنوان مثال گروه چپ‌ معتقد بود که باید از آزادی شعار واحدی ساخت و شعار اتحاد، مبارزه و پیروزی را مطرح می کردند اما شهید مطهری در پاسخ به این گروه گفتند که مقصود شما آزادی، آزادی مذهب است٬ اما مقصود ما از آزادی، رهایی از بند رژیم طاغوت و کمونیسم است.

 

برداشت اشتباه سوسیالیت ها از نظام سرمایه داری
وی با بیان این که معنی عدالت از سوی سوسیالیست ها و سرمایه‌دار‌ها به اشتباه تعبیر می شود، گفت: سوسیالیست ها تلاش افراد را به اندازه نیاز مطرح می‌کردند در حالی که این مسأله با استعداد افراد منافات دارد و دنیای سرمایه‌داری موجب شکاف طبقاتی می‌شود، دین اسلام مسأله بینابینی را مطرح می‌کند و معتقد است جامعه اسلامی بدون هیچ تبعیضی و منکر تفاوت بین انسان ها است، اختلاف ثروت ناشی از اختلاف استعداد‌ها را به رسمیت می شناسد، بنابراین جامعه اسلامی بدون تفاوت نیست اما بدون تبعیض است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنی از شهید مطهری در رابطه با عدالت اجتماعی عنوان کرد: شهید مطهری می فرمایند « عدالت مقیاس دیانت است، آنچه عدل است دین می‌گوید نه آنچه دین می‌گوید عدل باشد» به عنوان مثال در دین اسلام حق طلاق با مرد است٬ اما ممکن است فردی قصد سوء استفاده از این مسأله را داشته باشد و در انجام وظایف خود کوتاهی کند بنابراین شخصی که این مسأله را مقیاس عدالت می داند، پاسخی برای این مسأله ندارد و معتقد است که زن باید بسوزد و بسازد اما شخصی که معتقد به عدالت است با حکم طلاق زن در این مورد موافقت می کند.

 

آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر نیست
مطهری با تأکید بر این که فرد مصلح ابتدا باید خودش صالح باشد، خاطرنشان کرد: آزادی از شعارهای انقلاب اسلامی بوده است که دچار تحریف شده است، آزادی اجتماعی به معنی این است برده دیگری نباید شد و آزادی معنوی جلوگیری از هواهای نفسانی است، شهید مطهری معتقد است «آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر نیست» بنابراین نظام ارباب و رعیتی ممنوع است.

 

در ادامه این نشست که دانشجویان به بیان سوالات خود پرداختند، مطهری در در پاسخ به این سوال که کرسی‌های آزاد اندیشی‌‌ مد نظر مقام معظم رهبری در جامعه تا چه میزان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی باید آزاداندیشانه باشد، در تاریخ اسلام عده ای برخلاف صحبت های خدا و پیامبر(ص) حرف می زدند اما روش ائمه اطهار (ع) در برخورد با اینگونه افراد نیز نرم و ملایم بود، نظرات مخالفان و معاندان اسلام در کتب مذهبی و دینی وجود دارد نباید برای آزاد‌اندیشی شرط گذاشت و برای مشخص شدن عظمت انقلاب همه باید آزاد باشند و ایجاد خطوط قرمز مصنوعی صحیح نیست.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این که آرمان‌های انقلاب امروز تا چه میزان به تحقق رسیده است، گفت: در بحث عدالت در دوره‌های مختلف تاریخ بعد از پیروزی انقلاب متفاوت های وجود داشته است در رابطه با عدالت اقتصادی خوب عمل شده است، امروز فاصله روستا‌ها و شهر‌ها از نظر رفاهی کمتر شده است اما باز هم اختلاف‌های طبقاتی نشان می‌دهد که در بحث عدالت کاملا موفق نبوده‌ایم و باید تلاش بیشتری انجام شود.

 

تحقق عدالت اجتماعی غلبه بر ظلم است
مطهری در رابطه با تحقق عدالت اجتماعی گفت: عدالت باید بر ظلم غلبه پیدا کند و عدالت مطلق در هیچ جامعه‌ای وجود ندارد، اگر در جامعه‌ای ظلم غلبه پیدا کرد آن جامعه باقی نمی ماند، اگر جامعه‌ای باقی ماند  بدانید که عدالت بر ظلم غلبه پیدا کرده است هرچند ممکن است میزان عدالت کم باشد، در انقلاب اسلامی آنچه از عدالت وجود دارد ایده‌آل نیست اما نمی‌توان گفت عدالت وجود ندارد اما وقتی برخی مردم برای گرفتن وام 5 میلیونی دوندگی می‌کنند و برخی صحبت از 5 میلیارد می‌کنند یک جای کار اشکال دارد.

 

وی با بیان این که در بحث آزادی دچار فراز و نشیب‌های زیادی بوده ایم، خاطرنشان کرد: آزادی بیان گاهی قابل قبول و گاهی هم غیر قابل قبول بوده است، دوره جنگ هم نمی توان معیاری برای آزادی بیان در نظر گرفت و در دوره سازندگی هم آزادی بیان ایده‌ال نبوده است، در دوران اصلاحات و در دولت نهم آزادی بیان قابل قبول بوده است اما در دوره دولت دهم و بعد از جریانات سال 88 آزادی بیان با محدودیت روبه روشد.

 

فتنه سال 88 تنها یک مقصر ندارد
مطهری با اشاره به تعطیلی 17 روزنامه در دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت: امام (ره) در آن زمان فرمودند که قلم‌های مسموم باید شکسته شود اما شرایط جنگ را نباید با این دوره در نظر گرفته شود، برخی قصد دارند که احکام گذشته را به امروز سرایت دهند اما صحبت های امام (ه) برای شرایط جنگ تحمیلی در نظر گرفته شده بود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید برای تمام گروهای مناظرات سال 88 دادگاه برگزار شود، گفت: در سال 88 از ابتدا معتقد بودم که حوادث آن سال یک مقصر ندارد و سه ریشه را می‌توان برای آن مقصر دانست؛ اول خطاهای برخی نهادهای حکومتی، دوم شیطنت‌های احمدی‌نژاد و سوم عدم تمکین قانون از سوی موسوی و کروبی، اگر قرار است که مجازاتی صورت گیرد باید هر سه گروه بر اساس روال قانونی مجازات شوند، هر اقدامی باید براساس حکم قانونی باشد نه اینکه یک طرف مقصر شناخته شود و آنها را به رژیم صهیونیستی و آمریکا وصل و بقیه را‌‌ رها کنید این خلاف قانون اساسی است.

 

در فتنه 88 تشخیص حق از باطل میسر نبود
وی در رابطه با ممنوع‌ التصویری رییس دولت اصلاحات، گفت: این مسأله نیز همچون موضوع حصر قانونی نیست و نمی توان هیچکس را از حقوقی اجتماعی منع کرد هر محدودیت و مجازاتی باید روال قانونی خود را طی کند و برای آن حکم دادگاه وجود داشته باشد.

 

مطهری در پاسخ به سوال اینکه استفاده از واژه فتنه برای خانه‌نشین کردن رقبای سیاسی درست است، گفت: استفاده از این واژه اشکالی ندارد معنای فتنه جایی به کار برده می شود که امکان تفکیک حق از باطل وجود ندارد مثل جنگی که در آن گرد و خاک بلند می‌شود و نمی‌توان نتیجه را تشخیص داد، در سال 88 تفکیک حق از باطل مشکل شد بنابراین اشکالی ندارد که کلمه فتنه را برای آن به کار برد، در وقایع   سال 88 برخی از اصولگرایان شک داشتند که در انتخابات تقلب شده یا خیر، اولین فردی که لفظ فتنه را به کار برد من بودم اما سوءاستفاده از این کلمه درست نیست نباید و نباید هرشخصی را فتنه گر نامید.


فعالیت گروه‌های کمونیستی در دانشگاه‌ها با تابلوی خودشان
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور گروه‌های کمونیستی در دانشگاه‌ها، گفت: بر اساس مبانی انقلاب اسلامی و فرموده امام خمینی (ره) گروه‌های کمونیستی می‌توانند در دانشگاه ها فعالیت داشته باشند اما از اسلام مایه نگذارند و صحبت های خودشان را بیان کنند، به نظر من گروه‌های کمونیستی در دانشگاه‌ها باید با تابلوی خودشان فعالیت کنند اما در حال حاضر قوانین این امکانات را فراهم نمی‌آورد.

 

وی درباره کاهش تعرفه خودروهای خارجی، خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه خودرو به نفع کشور است  تا هم مردم حق انتخاب داشته باشند و مجبور به خرید خودروهای داخلی نشوند و هم خودروسازان داخلی به سمتی حرکت کنند که کیفیت محصولات خود را بالاتر ببرند و این در آینده به نفع کشور خواهد بود.

 

مطهری در ادامه پاسخ به سوالات در مورد روابط ایران و آمریکا اظهار داشت: رابطه با ‌آمریکا از ابتدای انقلاب قرار نبود که قطع شود ولی سیر حوادث به سمت تسخیر سفارت آمریکا رفت که در نتیجه آمریکا رابطه‌اش را با ایران قطع کرد، مهم این است که ما از مواضع اصیل خود در مواجهه عقب‌نشینی نکنیم و در این شرایط برقراری رابطه با آمریکا یا قطع این رابطه موضوع اصلی نیست و مهم این است که ما با تأکید بر اصول خود با هر کشوری وارد رابطه شویم. 

 

"مرگ بر آمریکا" تا زمان حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر صهیونیستی 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا به سر دادن شعار مرگ بر آمریکا اعتقادی دارید یا نه، گفت: مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاست‌های آمریکا و تا زمانی که آمریکا از رژیم اشغالگر صهیونیستی حمایت می‌کند ایرادی ندارد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با پروژه شاندیز ابراز بی اطلاعی کرد.

 

مطهری در رابطه با موضوع  نظارت بر مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس  قوانین نظارت بر نمایندگان را اجرا می‌کند و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد و شکایت‌هایی را که در این خصوص می‌شود پیگیری می شود، مخالفت من با این طرح به دلیل این بود که ممکن است در کار نمایندگان محدودیت ایجاد شود و دست آنها در انجام فعالیت ها بسته شود.

 

وی با بیان اینکه مجلس در خیلی از مواقعه به وظیفه خودش در رابطه با نظارت عمل و در برخی موارد هم کوتاهی کرده است، اظهار داشت: گاهی مجلس ملاحظاتی می‌کند و وارد برخی از حوزه‌ها نمی شود، برخی نهادهای نظامی هم که فعالیت های اقتصادی  انجام می دهند و قدرت اقتصادی به وجود آوردند ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در اقتصاد کشور شوند که مجلس وارد آن نمی‌شود. /818/پ201/ج

 

ارسال نظرات