۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۳۰۶۶۶۷
در 6 ماهه نخست سال جاری صورت گرفت؛

ثبت 84 وقف جدید در استان چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که 25 میلیارد ریال اعتبارات اماکن مذهبی، امام‌زادگان، مساجد و حسینه‌ ها بوده است، گفت: در 6 ماهه نخست امسال 84 وقف جدید داشته ‌ایم که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام مرتضی عزیزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری، شامگاه دوشنبه، 16 آدذرماه، در نشست خبری با اهالی رسانه این استان به مناسبت هفته وقف، تصریح کرد: اداره اوقاف در کشورهای اسلامی به عنوان یک نهاد دیرینه وجود دارد اما فرهنگ وقف در ایران و به واسطه پویایی تشیع پررنگ ‌تر است و در هر برهه از زمان که خلاء فرهنگی و اجتماعی در جامعه حس شده مردم اقدام به وقف کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه اداره ‌کل اوقاف و امور خیریه حفاظت از موقوفات مردم است تا به صورت شایسته و طبق نظر واقف استفاده شود.

 

حجت الاسلام عزیزی با بیان این که استان چهارمحال و بختیاری موقوفات خوبی دارد، افزود: این اداره به واقفان مشاوره وقف می ‌دهد تا مطابق با نیاز روز جامعه باشد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری به یک‌ هزار و 593 مورد موقوفه در این استان اشاره و عنوان داشت: از این تعداد 288 موقوفه درآمدزا، یک ‌هزار و 30 مورد مسجد، 272 حسینیه و سه دارالقرآن کریم هستند.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که مساجد به‌ خودی‌ خود موقوفه هستند، تصریح کرد: واقفان اجازه ندارند که خلاف قانون و خودسرانه اقدام به ساخت ‌و ساز نمایند و این موضوع باید تحت نظارت مهندسان فنی اداره اوقاف باشد تا سازه‌ هایی محکم و مطابق با موازین اسلامی ساخته شوند.

 

وی با تأکید‌ بر این که 100 بقعه متبرکه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: زیارتگاه ‌ها، مدفن امام‌زادگان، قدم‌گاه‌ ها و جاهایی که از قدیم محل زیارت مردم بوده است از جمله این بقاع متبرک هستند که اگرچه همگی ثبت شده‌اند اما بعضی از آن ‌ها شجره‌نامه ندارند.

 

حجت الاسلام عزیزی ابراز داشت: امیدواریم برای مرمت و بازسازی بقعه امام‌زادگان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نتیجه برسیم که البته این کار بدون آسیب رساندن به ساختمان اصلی صورت می‌ گیرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که 25 میلیارد ریال اعتبارات اماکن مذهبی، امام‌زادگان، مساجد و حسینه‌ ها بوده است، بیان داشت: در 6 ماهه نخست امسال 84 وقف جدید داشته ‌ایم که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

 

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: شهرستان ‌های شهرکرد، بن، اردل و کیار با 54 موقوفه، بروجن 12 عدد و فارسان و لردگان هرکدام با 9 موقوفه از جمله شهرستان‌ هایی بودند که وقف در آن ‌ها انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: ساختمان تجاری، مذهبی و خدماتی با یک هزار و 500 متر مربع زیربنا در روستای مارکده، دارالقرآن کریم در شهر فرخ ‌شهر، یک واحد آپارتمان و یک باب مغازه تجاری در شهرکرد جهت ایتام و... از جمله موقوفات مردم خیر این استان در سال جاری بوده است.

 

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به هفته وقف ادامه داد: برنامه‌ هایی چون میزبانی از مدیران ‌کل، دیدار معاونان و رؤسای شهرستان ‌ها با نماینده ولی ‌فقیه در استان جهت ارائه گزارش عملکرد، دیدار با استاندار و ارائه گزارش، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری همایش یاوران وقف با محوریت تجلیل از واقفان و هیأت ‌امنا فعال در این زمینه، برگزاری همایش وقف و رسانه، دیدار با قضات، اقشار و اصناف مثل بازاریان و پزشکان از جمله برنامه ‌های این هفته هستند./9457/202/ب2

ارسال نظرات