۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۶۹۷۸
آیت الله مهمان نواز:

حساسیت و دقت در مورد موقوفات باید بیش از املاک شخصی باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: توجه، دقت و حساسیت نسبت به موقوفات باید بیش از املاک شخصی باشد نه آنکه برخورد با ملک موقوفه نیز همانند املاک شخصی باشد.
آيت الله مهمان نواز- ديدار با مديران اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه چهارشنبه در دیدار با مدیرکل و مسؤولان نهاد اوقاف و امور خیریه استان که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتم و سی ام صفر، سالگرد رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و گرامیداشت هفته وقف، اظهار کرد: وقف بهترین وسیله برای تقویت فرهنگ دینی و اسلامی است.

 

وی با قرائت آیات قرآن و برخی احادیث در زمینه وقف، افزود: در احادیث و روایات اسلامی وقف به عنوان یکی از مصادیق بارز عمل صالح قلمداد شده و به عنوان صدقه جاریه، ثواب آن همواره برای واقف تداوم خواهد داشت.

 

امام جمعه سابق بجنورد با تأکید بر تلاش بیشتر در راستای فرهنگ سازی وقف و هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه، افزود: املاک موقوفه نقش قابل توجهی در زندگی مادی و معنوی مردم دارند و می بایست نقش و جایگاه آن در بخش های مختلف جامعه روز به روز افزایش یابد.

 

آیت الله مهمان نواز تصریح کرد: در این راستا لازم است توجه مسؤولان و متولیان به موضوع وقف و موقوفات افزایش یافته و از این ظرفیت اسلامی برای رفع مشکلات و نیازهای مختلف موجود در حوزه های گوناگون جامعه از جمله بخش فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی و غیره استفاده شود.

 

وی ادامه داد: توجه بیش از پیش به وقف منجر به تحول اساسی در زندگی مردم و کمک به مستمندان و نیازمندان شده و بخش مهمی از کاستی های موجود در کشور و نظام اسلامی ما را مرتفع می کند.

 

آیت الله مهمان نواز خاطرنشان کرد: از نظر معنوی و فرهنگی موقوفات بهترین ابزار برای تقویت ابعاد مذهبی، اخلاقی، انسانی و فرهنگی جامعه اسلامی ما محسوب می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه موقوفات در دوران رژیم ستم شاهی مظلوم واقع شده بودند، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار و استحکام نظام دینی در این سرزمین خوشبختانه اکنون موقوفات تقویت و احیا شده و در مسیر درست قرار گرفته اند.

 

آیت الله مهمان نواز با تأکید بر اینکه باید مسأله وقف غنیمت شمرده شده و برای احیا و سر و سامان دادن به موقوفات تلاش بیشتر و مضاعفی از سوی مسؤولان صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اگر به موقوفات رسیدگی درستی شود تحول عظیمی در وضعیت مادی، معنوی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی ما ایجاد می‌شود.

 

وی تصریح کرد: توجه، دقت و حساسیت نسبت به موقوفات باید بیش از املاک شخصی باشد نه آنکه برخورد با ملک موقوفه نیز همانند املاک شخصی باشد.

 

آیت الله مهمان نواز اظهار امیدواری کرد که توجه مردم به موضوع وقف افزایش یافته و از این طریق ساخت و تجهیز مساجد، حسینیه ها، حوزه های علمیه و دیگر اماکن مذهبی و فرهنگی رونق بیشتری گیرد.

 

وی با بیان اینکه وقف یادگاری ماندگار بوده و ثواب آن بعد از مرگ و برای عالم دیگر نیز تداوم دارد، افزود: با مرگ پرونده اعمال انسان بسته می شود اما در مورد انسان واقف پس از مرگ نیز پرونده اعمال او باز بوده و برای او حسنه نوشته می شود.

 

گفتنی است، در این نشست حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز گزارشی از وضعیت موقوفات در این استان را ارائه داد./9314/202/ب2

 

ارسال نظرات