۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۳۰۷۰۲۳
امام جمعه موقت بجنورد:

تفرقه و چنددستگی بلای امت اسلام در طول تاریخ بوده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت بجنورد با اشاره به شرایط ویژه امت اسلام در دوران امام حسن(ع) که منجر به صلح ایشان با معاویه شد، گفت: در طول تاریخ اسلامی تفرقه و چنددستگی بلای امت اسلام بوده است.
حجت الاسلم نوري- امام جمعه موقت بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام رضا نوری، امام جمعه موقت بجنورد، امروز در مراسم سوگواری رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) که با شرکت انبوه عزادران در مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با تسلیت به مناسبت بیست و هشتم صفر، اظهار کرد: بیست و هشتم صفر و سالگرد شهادت امام حسن(ع) یادآور مصیبت سنگینی است که بر مسلمانان وارد شده و در طول تاریخ نیز تداوم داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه قرآن داستان قوم بنی اسراییل را مایه عبرت و درس آموزی سایر اقوام توصیف کرده است، ادامه داد: در برخی از روایات معتبر از حضرت محمد(ص) آمده که امت اسلام نیز همانند بنی اسراییل عمل کرده و گزارش ها و رفتارهایی که در قرآن در مورد این قوم آمده در امت اسلام نیز تکرار و تجربه می شود.

 

حجت الاسلام نوری با یادآوری اینکه برخی از رفتارهای قوم بنی اسراییل در امت اسلام در زمان حیات و امامت امام حسن(ع) ظهور و بروز یافته بود، افزود: در این زمان به دلیل شرایط جامعه و سیاست های عوام فریبانه معاویه، مسائلی نظیر تفرقه، چنددستگی، دنیاطلبی و حزب گرایی بلای امت اسلام شده بود و امام حسن را مجبور به پذیرش صلح با معاویه کرد.

 

وی با بیان اینکه با توجه به این شرایط، جام زهری که امام حسن(ع) نوشید در تاریخ سابقه ندارد، خاطرنشان کرد: نوشیدن جام زهر از سوی امام دوم شیعیان آنجا تعبیر می شود که پس از صلح، معاویه با غرور و با تمام خدمتکاران و نیروهای خود وارد مسجد کوفه شده و در نخستین سخنرانی خود در مسجد کوفه، امام علی(ع) را مورد لعن و نفرین قرار می دهد.

 

حجت الاسلام نوری افزود: معاویه در همان مسجدی به امام علی(ع) دشنام می دهد که یک ماه پیش از آن امام حسن(ع) در همان مسجد سخنرانی کرده و مردم را به جنگ علیه معاویه دعوت می کند اما در زمان سخنرانی معاویه هیچ کس از جای برنخاست و به معاویه در مورد دشنام دادن به امام علی(ع) و زیر پا گذاشتن مفاد عهدنامه هشدار نداد.

 

وی تصریح کرد: این رفتار مردم نتیجه تفرقه، چنددستگی و حزب گرایی و دنیاطلبی بود به گونه ای که پس از صلح، معاویه فورا نخستین بند قطعنامه را زیرپا گذاشته و به امام علی(ع) دشنام می دهد.

 

حجت الاسلام نوری خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده که نمی توان به عهدنامه ها و قطعنامه های دشمنان اعتماد کرد همان گونه که در دوران ائمه اطهار(ع) نیز قطعنامه ها و عهدنامه ها از سوی معاویه ها، یزیدها و عبیدالله ها نقض شد.

 

وی ادامه داد: عبیدالله بن زیاد به مسلم بن عقیل امان و مهلت داده بود اما او را به بدترین شکل ممکن به شهادت رساند و در طول تاریخ اسلامی نیز از این نمونه ها بسیار است.

 

حجت الاسلام نوری تصریح کرد: باید از امان نامه و عهدنامه ای که عبیدالله ها و معاویه ها نوشته و سپس آن را نقض کردند عبرت گرفته و بدانیم که تفرقه، چنددستگی، حزب گرایی و منیت ها رهبران دینی جامعه را مجبور به نوشیدن جام زهر کرده و پس از آنکه این عهدنامه ها از سوی دشمنان نقض می شود، جامعه اسلامی دچار بلا و خسران می شود.

 

امام جمعه موقت بجنورد با اشاره به شرایط ویژه امت اسلام در دوران امام حسن(ع) که منجر به صلح ایشان با معاویه شد، افزود: در طول تاریخ اسلامی تفرقه و چنددستگی بلای امت اسلام بوده است.

 

به گفته وی، امت اسلام باید از تاریخ درس گرفته و بداند که دشمنان به هیچ امان نامه ای پایبند نبوده و نیستند به همین دلیل باید در مواجهه با دشمن هوشیار بود و به توافق نامه با آنها دلخوش نبود چرا که در طول تاریخ از محل پایبند نبودن دشمنان به مفاد قطعنامه ها و توافقنامه ها، بلاهای زیادی بر سر امت اسلام آمده است./9314/202/ب2

ارسال نظرات