۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۳۰۷۰۸۷
حجت الاسلام رفیعی:

احیای امر به معروف و نهی از منکر نیازمند حلم و بردباری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی در حرم مطهر رضوی گفت: آن جا که عامل محرک کننده ای برای عصبانیت هست، انسان باید حلیم و بردبار باشد که بی توجهی مردم هنگام امر به معروف و نهی از منکر یکی از مصادیق آن است.
حجت الاسلام رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، کارشناس دینی رسانه ملی در سلسله برنامه های تبلیغی روز ارتحال نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اظهار کرد:  قرآن کریم خطاب به نبی مکرم اسلام در آیات 33 تا 36 سوره فصّلت چهار نکته اساسی را مطرح می کند، اول این که برای خدا کار کن و مردم را به دین دعوت کن، دوم هرگز نیکى و بدى یکسان نیست; بدى را با نیکى دفع کن، سوم صبر و استقامت داشته باش و هر گاه وسوسه هایى از شیطان متوجه تو گردید، از خدا پناه بخواه که او شنونده و داناست.

 

وی تصریح کرد: از این آیات چنین بر می آید که باید در راه خدا و با اخلاص کار کنیم و هر کسی بدی می‌کند با بدی جواب او را ندهیم، هر گاه مورد وسوسه شیطان گناه برای ارتکاب گناهی قرار گرفتیم به خدا و ولی او پناه ببریم.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که یکی از صفات امام مجتبی(ع) حلم بود، اظهار کرد: یکی از صفات مؤمن حلیم بودن است یعنی آستانه تحمل خود را بالا ببریم؛ واژه حلم 15 مرتبه در قرآن کریم آمده است که 11 مرتبه آن در مورد خدا است.

 

به گفته وی یکی از دلایل اختلافات خانوادگی و آمار بالای طلاق، قهر و جدایی ها نبود حلم و بردباری در افراد است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: آن جا که عامل محرک کننده ای برای عصبانیت هست، انسان باید حلیم و بردبار باشد که امام جعفر صادق(ع) در این باره به پنج مورد اشاره کردند؛ عزیزی که ذلیل شود و مورد بی مهری قرار گیرد بردباری پیشه کند.

 

وی تصریح کرد: وقتی سخن صدق و راست تو را رد کنند و نمی پذیرند، آنگاه که بدون جرم و علتی مورد آزار و اذیت قرار گرفتی، هنگامی که حق و حقوقت تضییع می شود و به آن نمی رسی و بی توجهی و گوش نکردن مردم هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنی.

 

کارشناس دینی رسانه ملی ابراز کرد: انسان وقتی مورد بی مهری قرار می گیرد باید حلیم و بردبار باشد همچنین در برابر فردی که فحش و ناسزا می گوید زیرا کوتاه آمدن در مقابل فردی که ناسزا می گویدموجب شرمندگی وی می شود.

 

وی افزود: سکوت در برابر فحش و ناسزاگویی دارای سه اثر است که شامل رضایت خداوند، نارضایتی شیطان و خرد شدن فرد ناسزا گوینده است.

 

بر اساس این گزارش، مرثیه سرایی و ذکر مصیبت مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، عزاداری و سینه زنی زائران و مجاور عزادار از دیگر بخش های مراسم عزاداری وفات نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حرم مطهر رضوی است که از ساعات ابتدایی بامداد امروز آغاز شده و تا ساعاتی پس از نماز مغرب و عشا ادامه دارد./1308/202/ب2

ارسال نظرات