۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۰۷۸۵۶
امام جمعه حمیدیه تأکید کرد؛

ضرورت الگوبرداری مسلمانان از سیره زندگی پیامبر اسلام

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه حمیدیه با اشاره به این که زندگانی پیامبر اکرم(ص) دریایی عمیق و بی انتها است و کسی توان تبیین زندگانی ایشان را ندارد، بر ضرورت الگوبرداری مسلمانان از سیره آن حضرت تأکید کرد.
ميلاد پيامبر اکرم(ص)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام قاسم هاشمی امام جمعه حمدیه با حضور در برنامه «نبی الرحمه» که از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، با اشاره به حدیث «ادبنی ربی فأحسن تأدیبی» و این که خداوند جامع تمام صفات و کمالات است، گفت: خداوند هر گونه ادب و شایستگی مناسب و مرتبط به انسان ها را در وجود پیامبر اکرم(ص) قرار داده است.

 

امام جمعه حمیدیه با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در حدیث «ادبنی ربی فأحسن تأدیبی» واژه «رب» را به کار برده و از آوردن واژه های مشابه آن خودداری کرده است، افزود: به کار بردن این واژه دلیلی بر تربیت وی از سوی خدا و آراستگی وی از سوی خداوند به فضایل اخلاقی است.

 

این مقام مسؤول با بیان این که بحث و گفت وگو درباره زاویه ای از زوایای زندگانی پیامبر اکرم(ص) دریایی شگرف و بی پایان است که نیازمند یاری انس و جن می‌باشد، اظهار داشت: تمام تلاش انس و جن در راه تبیین زاویه ای از زندگانی پیامبر اکرم(ص) ناکافی و به هیچ وجه توانایی معرفی ایشان را ندارند.

 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به این که خداوند، پیامبر اکرم(ص) را تأدیب و آن حضرت امت خود را تأدیب کرده است، افزود: ادب خصلت حسنه ای که افعال و اعمال شرعی انسان همچون ادب داشتن در معاشرت نیک، نماز و امر به معروف و نهی از منکر بر آنها  مطابقت کرده و خصلت ها و اخلاقیات ناپسند مصداق این تعریف قرار نمی گیرند.

 

وی با اشاره به حدیث «انا ادیب الله و علی ادیبی» از سوی پیامبر اکرم(ص) و این که این دو  شخصیت تربیت دهنده امت اسلام هستند، گفت: هنگامی که مودب خود نمونه و کامل شده ادب باشد امت وی نیز به تبعیت از وی کامل ترین امت ها در زمینه تربیت بوده که این ویژگی مشروط به داشتن رفتار و ادب رسول اکرم(ص) است.

 

امام جمعه حمیدیه با اشاره به آیه «و انک لعلی خلق عظیم» و مدح قرار گرفتن ایشان، به تبعیت و اسوه پذیری از ایشان در قرآن اشاره کرده و افزود: در سخن امام صادق(ع) تبعیت، پیروی، به ارث بردن خصایص و صفت های نیک مورد سفارش قرار گرفته است.

 

این مقام مسؤول به بحث و تحقیق دانشمندان در سیره نبوی و تقسیم بندی آن پرداخته و بیان داشت: در زندگانی پیامبر اکرم (ص) حضور در منبر نماز و مناجات های وی، نماز و خواندن قرآن، کیفیت وضو گرفتن، بحث های اقتصادی و صرفه جویی ایشان همگی باید مورد تقلید و در زندگی به کار گرفته شوند.

 

حجت الاسلام هاشمی با بیان این که رسول اکرم(ص) در هنگام آماده شدن برای نماز نهایت صرفه جویی در آب برای وضو گرفتن و معطر کردن خود را در نظر گرفته است، اظهار داشت: ایشان در هنگام نماز خواندن از انسان ها و دنیا دل بریده و تمام توجه خود را صرف خداوند کرده که متأسفانه شاهد این خصایص در بسیاری از مسلمانان نیستیم.

 

وی با اشاره به این که خلق و خوی آن حضرت به اهل بیت منتقل شده گریه از ترس خداوند را از دیگر خصلت های پیامبر اکرم(ص) دانسته و گفت: با توجه به حدیث «انی بعثت لأتمم مکارم الاخلاق» مدارا کردن و رفتار نیک و پسندیده وی با تمام افراد و اطیاف مردم از خصایص و ادب ایشان سرچشمه گرفته است.

 

امام جمعه حمیدیه خنده رویی و خوش اخلاقی را از دیگر اخلاق آن حضرت دانسته و بدخلقی و بدرفتاری در رفتار با انسانها را نکوهش کرده و افزود: سخن گفتن آن حضرت(ص) با مردم به آرامی و با صدای رسا و خوش صورت گرفته و از سخن گفتن با صدای درشت و نامناسب با توجه به آیه های  قرآنی نهی کرد.

 

این مقام مسؤول در پایان به دیگر خصلت های نیک و پسندیده آن حضرت اشاره کرد و مسلمانان را به توجه و اهتمام و الگو برداری از پیامبر اکرم(ص) در تمام زمینه ها فراخواند./9456/203/ب1

 

ارسال نظرات