خون شیعیان مظلوم دامن دولتمردان نیجریه را میگیرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، چهارشنبه در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه شوری و با اشاره به آیه «وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُکَلِّمَهُ ٱللَّهُ إِلَّا وَحْیًا أَوْ مِن وَرَآئِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولًۭا فَیُوحِىَ بِإِذْنِهِۦ مَا یَشَآءُ ۚ إِنَّهُۥ عَلِىٌّ حَکِیمٌۭ ﴿٥١﴾»، گفت: ذات اقدس اله وقتی با بشر بخواهد سخن بگوید سه راه دارد و این سه راه تنها اختصاص به حالت خواب یا بیداری ندارد، بلکه در هر حالتی ممکن است که اگر بخواهد با بشر سخن بگوید، میتواند، مردان الهی در حالت خواب جانشان نمیخوابد، پیامبر(ص) فرمودند که من قلبم نمیخوابد گر چه که چشمم میخوابد و درباره مؤمنان خاص نیز همین بحث وارد شده است، رویاهای صادقهای که نصیب مؤمنان خالص میشود، همین است.
وی افزود: جریان تعلیم اسما حسنی به حضرت آدم(ع) نیز مصداقی از این سه راه است، مقام کامل انسانیت را از اسماء خودش با خبر کرد، آن جا دیگر بدون واسطه بود چون خود فرشتهها خبر نداشتند، خداوند گاهی بلاواسطه با فرشتگان صحبت میکند و گاه معالواسطه با آنان سخن میگوید مانند این که به انسان کامل میفرماید این اسمای حسنایی را که فراگرفتی نه در حد تعلیم بلکه در حد انبا و گزارش به فرشتهها منتقل کنید.
مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: مطلب دیگر این که کلام الهی فعل خداوند است و البته منشأ این کلام که علم است، ذات خداوند است، اما این کلام چه کلام تدوینی و چه کلام تکوینی فعل خداوند است، برخی معتقدند که این کلام صفت ذات خداوند است که علم نیست و به اوصاف دیگر هم بازنمیگردد، با این که صوت نیست و آهنگ نیست، شنیده میشود، البته ما این را نمیپذیریم و کلام را فعل الهی میدانیم که این فعل را ذات اقدس اله ایجاد میکند.
وی با قرائت آیه «وَکَذَٰلِکَ أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ رُوحًۭا مِّنْ أَمْرِنَا ۚ مَا کُنتَ تَدْرِى مَا ٱلْکِتَـٰبُ وَلَا ٱلْإِیمَـٰنُ وَلَـٰکِن جَعَلْنَـٰهُ نُورًۭا نَّهْدِى بِهِۦ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّکَ لَتَهْدِىٓ إِلَىٰ صِرَٰطٍۢ مُّسْتَقِیمٍۢ ﴿٥٢﴾»، گفت تو قبلا نمیدانستی که کتاب و ایمان چیست، این قبلیت قبل بودن زمانی نیست، اگر زمانی باشد با این مطلب امام علی(ع) که فرمود که در دوران کودکی دو فرشته از برجستهترین فرشتههای جهان خلقت مأمور همراهی با پیامبر اکرم(ص) بودند، حلیمه سعدیه ماجراهایی از این دست نقل میکنند.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: راههایی که انبیا الهی آوردند و مشترک بودند، پیامبر(ص) آن راه را قبول میکرد اما نه این که تابع آن کیش باشد، بلکه همکیش با ابراهیم خلیل(ع) بود، هر چه خداوند به ابراهیم خلیل(ص) گفته بود از همان راه این مطالب را به پیامبر اکرم(ص) گفته بود، و این آیه به آن معنا نیست که قانونی به نام صراط مستقیم نوشته شده و توی پیامبر(ص) بر اساس آن عمل میکنید، بلکه معنایش این است که این قانون نانوشته صراط مستقیم بر اساس سیره و سنت تو نوشته میشود.
ما حق را بر اساس قول و فعل خداوند یاد میگیریم
وی خاطرنشان کرد: ما یک مرجع تقلید داریم و یک امام معصوم، این مرجع تقلید بر اساس آیات و روایات احکام را استخراج میکند و آن را به ما میگوید اما امام و پیامبر(ص) یک قانونی از پیش نوشته دارند یا ذات اقدس اله با الهام به آنان میگوید که این کار آری و آن کار نه، درباره عمار آمده است که عمار با حق است و حق با عمار و درباره وجود مبارک امام علی(ع) نیز این مطلب آمده است، فرق بین عمار و امام علی(ع) چیست؟ فرق در مرجع ضمیر این جمله است «یدور معه حیث ما دار»، یعنی این حق هر جا که امام علی(ع) برود به دنبال امام علی(ع) میرود.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر این نکته که عمار باید ببیند که امام علی(ع) چه میگوید و آن را عمل کند، اما اهلبیت(ع) بر اساس الهام و وحی الهی عمل میکنند و همان حق است، بیان کرد: ما که کتاب فقهی پیشنوشته شدهای نداریم که ببینیم قول و فعل امام آیا بر حق است یا نه؟، ما حق و غیر حق را بر اساس قول و فعل امام یاد میگیریم، این مطالب برای فخر رازی و امثال فخر رازی قابل حل نیست، اگر پیامبر اکرم(ص) هادی راه مستقیم است به این معنا است که آنان خود راه را میسازند و از خداوند الهام میگیرد، معلم آنان خداوند است و آنان را هدایت میکند و آن وقت میفرماید ما تابع این هندسه هستیم.
وی گفت: خداوند به پیامبر(ص) تو ای پیامبر(ص) اصلا راه تو هستی، «أنتم الصراط الأقوم»، چه کسی به اینها این راه را یاد میدهد، خداوند و پس بنابراین مهندس اصلی ذات اقدس اله است و اهلبیت(ع) و پیامبر(ص) راه میروند و راه پیدا میشود، فرمود تو مردم را به صراط مستقیم هدایت میکنی و همه هم صیرورتشان به سمت ذات اقدس اله است، «صِرَٰطِ ٱللَّهِ ٱلَّذِى لَهُۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ ۗ أَلَآ إِلَى ٱللَّهِ تَصِیرُ ٱلْأُمُورُ ﴿٥٣﴾»، اما صیرورت با سیر متفاوت است،
کشتار شیعیان در نیجریه مایه تأسف است
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: همه موجودات به سمت «الله» منتقل میشوند، تنها موجودی که سفرنامه کامل دارد، انسان کامل است، بقیه موجودات ابنالسبیل هستند، جمادات و نباتات و اکثری انسانها نیمه اول راه را طی میکنند، اینها دیگر به لقاء الله نمیرسند، فرشتگان در نیمه دوم راه هستند اما آن که این مسیر را از صفر تا صد طی میکند، انسان کامل است، بقیه تو راهی هستند و ابنالسبیل هستند، این طور نیست که همه به خداوند برسد.
وی خاطرنشان کرد: این نهرهایی که از باران درست میشود همه به دریا نمیرسند، این نهرهای عادی به همان ساحل و لبه دریا که رسیدند بسنده میکنند اما آن سیل خروشان است که تا وسط دریا میرود و گرنه هر آبی تا وسط دریا نمیرود، همه تو راهی هستند، همه به سمت خداوند حرکت میکنند اما اکثری آنها ابنالسبیل هستند، ما یک موجود از صفر تا صد که نداریم، تنها انسان کامل و برخی از انسانها هستند که به برکت انسان کامل است، به لدیالله میرسند.
صاحب تفسیر ارزشمند تسنیم با محکوم کردن کشتار شیعیان در نیجریه ابراز کرد: آن چه که امروز مایه تأسف است جریان نیجریه است، کشتن و خون شیعیان مظلوم و بیگناه دامن مسؤولان نیجریه را خواهد گرفت، دولتمردان نیجریه توصیه مسؤولان کشور ما را بپذیرند، دولت نیجریه و مسؤولان نیجریه عهدهدار تأمین خونهای پاک شیعیان نیجریه هستند، خدای ناکرده دست بیگانه گاه به صورت داعش، بنلادن، القاعده، طالبان در همه جا با هدف تفرقهافکنی ظهور کرده است، آنها اگر بخواهند بمانند باید از ریختن خونهای طیب و طاهر خود را نجات بدهند و گرنه این خونها دامن آنان را میگیرد و وسیله سقوطشان را فراهم میکند./914/پ202/ج