۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۳۰۸۱۳۰
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران:

مهم‌ترین عرصه پژوهش، بازآفرینی معارف دین با توجه به نیازهای روز است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حصاری گفت: پاسخگویی به سؤالات بدون پاسخ در تاریخ، ورود به عرصه نیازهای معرفتی جامعه جهانی و بازآفرینی و بازتولید معارف و احکام دینی براساس فهم جوان و نیاز امروز مخاطب، مهم‌ترین عرصه های پژوهشی است.
حجت الاسلام حصاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام علی اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران پیش از ظهر امروز در جمع طلاب خواهر حوزه های علمیه شهرستان نجف آباد و تیران و کرون به مناسبت هفته پژوهش در نبیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای نجف آباد، با تبریک ایام میلاد رسول اکرم(ص) و هفته پژوهش گفت:  1400 سال حضور ائمه اطهار و علما و بزرگان دین در عرصه پژوهش، نتیجه حساسیت و توجه زیاد جامعه بشری به مکتب اهل بیت است.

 

وی با اشاره به تغییر ایدئولوژی دینی در عرصه جهانی و کشش جامعه بشری به سمت اسلام، افزود: اسلام هراسی دشمنان و تبلیغات و شبهات ضد دینی از یک سو، و تمایل جامعه بشری به مکتب اهل بیت از سوی دیگر، مهم ترین وظیفه طلاب آشنایی هر چه بیشتر با نیاز روز با توجه به شرایط متغیر در جهت پاسخگویی است.  

 

پیروزی انقلاب، وارد کننده دین به معرکه زندگی بود  

حجت الاسلام حصاری با اشاره به تاریخ افول دین در جهان به ویژه جوامع غربی بیان کرد: پایان قرن بیستم و حدود سال 1970جهان به دو بلوک سوسیالیست شرق و سرمایه داری لیبرالیسم غرب تقسیم شد که هر دو پایان یافتن ایدئولوژی دین در عرصه بشری را اعلام کردند و تنها ده سال بعد انقلاب ایران بر تمام طرح های آنان خط بطلان کشید.

 

وی مهم ترین دستاورد پیروزی انقلاب را وارد شدن دین به معرکه زندگی و جامعه بشری برشمرد و افزود: حساسیت های روزافزون دشمنان که در قالب های مختلف هم چون توطئه، تحریم، شبکه های مجازی نمود پیدا کرده، نشان از تمامیت ساختار نظام اسلامی دارد که تا قبل از آن هیچ کشور و دولتی حق ظهور چنین دولتی را نداشت.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر ظهور فرقه های تکفیری هم چون داعش که زاییده استکبار جهانی است، بیان داشت: وارد شدن ایدئولوژی و منش دینی به عرصه بشری و جهانی که مبنای یک حرکت قوی در جهان شده است، وجود چنین توطئه ها و نقشه هایی تنها برای نابودی دین اسلام است.

 

رسالت امروز طلاب خواهر، جهاد فکری و معرفتی است

وی مهم ترین ضرورت امروز در حوزه های علمیه به ویژه حوزه های خواهران را ورود به عرصه های فرهنگی برشمرد و گفت: در دورانی که معارف اهل بیت تا اقصی نقاط جهان به دست آزادی خواهان رسیده است و دنیا تشنه شنیدن آن است، امروز وظیفه اصلی شما، جهاد فکری و معرفتی است.

 

حجت الاسلام حصاری با بیان حدیث «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» ادامه داد: اگر مجاهدت های علمایی سلف و در رأس آنها اهل بیت نبود، که با خون خود معارف اسلامی را از صدر اسلام واکاوی کنند، امروز نامی از اسلام باقی نمانده بود.

 

وی پژوهش را پاسخگویی به سوالات و نیازهای امروز جامعه بیان کرد و افزود: در سایه پژوهش است که اندیشه های دینی از دست برد کج اندیشان مصون مانده است و علما سلف در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و امروز با توجه به نیازهای جامعه و مسائل جدید باید عرصه های پژوهشی فعال تر شود.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران جنبه دیگر پژوهشی را تغییرات اجتماعی بیان داشت و تصریح کرد: امروز دیگر نمی توانیم برای پاسخگویی به سوالات جوانان از منابع 50 سال گذشته استفاده کنیم و یکی از مهم ترین نیازهای امروز در عرصه پژوهشی، بازآفرینی معارف دینی با توجه به نیازهای نسل امروز است.

 

وی افق های پیش روی یک طلبه و رسالت طلبگی را در سه اصل پاسخگویی به سوالات بدون پاسخ در تاریخ، ورود به عرصه نیازهای معرفی جامعه جهانی با فراگیری حداقل یک زبان خارجی و بازآفرینی و بازتولید معارف و احکام دینی بیان کرد که باید براساس فهم جوان و نیاز امروز مخاطب برنامه ریزی شود.  

 

حجت الاسلام حصاری در پایان با بیان راهکارهایی در جهت رسیدن به عرصه های بالای پژوهشی، افزود: همت، اتکاء به نفس، خودباوری در کنار برنامه ریزی، دوری از رؤیاپردازی و ایده آلیست نگری، واقع بینی با در نظر داشتن هدف و برنامه دقیق مهم ترین اصول موفقیت در عرصه پژوهش است./1306/202/ب1

ارسال نظرات