۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۳۰۸۳۷۲
استاد حوزه علمیه مازندران:

وقف دستور علمی اسلام برای رونق اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که وقف بهترین وسیله برای کمک به جامعه انسانی است، گفت: وقف نگاه دلسوزانه واقف به شعار همگرایی، همدلی و وحدت جامعه است.
امام جمعه گلوگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گلوگاه، حجت الاسلام سید ابراهیم میراحمدی، استاد حوزه علمیه مازندران عصر امروز در همایش «یاوران وقف» در در امامزاده احمد(ع) روستای لمراسک گلوگاه گفت: تقویت جایگاه امامزادگان و وقف نیازمند فرهنگ سازی است که برگزاری برنامه های محوری در امامزادگان و تشریح و تبیین وقف در این زمینه تاثیرگذار است.

 

وی از وقف به عنوان تفسیر عملی قرآن‌کریم اهل‌بیت(ع) یاد کرد و ادامه داد: وقف نام، یاد و اموال انسان‌ها را حتی با بعد از مرگ واقف زنده نگه می‌دارد و همیشه در بین مردم و نیازمندان وجود دارد.

 

حجت الاسلام میراحمدی از وقف به عنوان یکی از احکام مترقی و کارآمد اسلامی یاد کرد و با بیان این که وقف حلال بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است، افزود: کارآمدی و ظرفیت وقف تا حدی است که همه آحاد جامعه را در خود جمع کرده است و هر فردی با هر دیدگاه اسلامی، دینی و انسانی در این سنت حسنه دینی مشارکت دارند. 

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) بزرگ ترین واقفان قولی و عملی هستند، تصریح کرد: حتی می توان گفت خداوند متعال بزرگ ترین واقف جهان است چون این نظام هستی را وقف موجودات کرده است. 

 

حجت الاسلام میراحمدی با بیان این که وقف بهترین وسیله برای کمک به جامعه انسانی است، ادامه داد: وقف نگاه دلسوزانه واقف به شعار همگرایی، همدلی و وحدت جامعه است. 

 

وی با بیان این که ترویج سنت حسنه وقف حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی و انسانی است، افزود: با توجه به گسترش فرهنگ غربی در جامعه اسلامی، ترویج سنت وقف می تواند بهترین زمینه برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی باشد.

 

امام جمعه گلوگاه در ادامه سخنان خود با بیان این که عدم شناخت وقف یک چالش بزرگ برای جامعه اسلامی است، گفت: تا به خوبی نتوانیم وقف و ظرفیت های آن را بشناسیم نمی توانیم در احیای آن موفق باشیم. 

 

وی با بیان این که خداوند جهان هستی را برای بشریت وقف کرد و امروزه همه ما در حال استفاده از آن هستیم، افزود: فرهنگ وقف از سوی امام‌زادگان در استان علوی و ولایت‌مدار مازندران نشر پیدا کرد و شهرستان گلوگاه نیز زا جمله شهرستان های استان مازندران است که سنت حسنه وقف در آن جاری است.

 

امام جمعه گلوگاه از وقف به عنوان چشمه همیشه جوشان نام برد و گفت: در قرآن و روایات بسیاری از وقف به‌ عنوان یک سنت حسنه و باقیات الصالحات یادشده است.

 

حجت الاسلام میر احمدی ادامه داد: بقاع متبرکه در سراسر کشورمان باید زیبایی خاصی داشته باشد و باید فعالیت‌ها در امام زادگان، روزبه‌روز گسترده‌تر شود تا امامزادگان به قطب فرهنگی مدنظر رهبری تبدیل شوند.

 

وی با اشاره به وجود با برکت امامزادگان در شهرستان گلوگاه و در مناطق مختلف شهری و روستایی افزود: وجود این امامزادگان موجب وحدت، انسجام و همبستگی در بین مردم است که با توجه به تاکیدات رهبری در راستای تبدیل کردن امامزادگان به قطب فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.

 

امام جمعه گلوگاه با تاکید بر نهادنیه کردن وقف در جامعه از سوی همه مردم و مسؤولان ادامه داد: کسانی که نمی‌توانند به‌تنهایی اموالی را وقف کنند، وقف گروهی وجود دارد که افراد می‌توانند به‌صورت مشترک اقدام به وقف کنند و خیران و نیکوکاران در عمل پسندیده وقف ورود پیدا کرده و آن را تبلیغ کنند.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه نیز بابیان این که توجه به امور قرآنی از برنامه‌های مهم و اصولی اوقاف است، خاطرنشان کرد: امسال 38 برنامه قرآنی و محفل انس با قرآن رد شهرستان برگزار شد و طرح‌های قرآنی باهدف اشاعه فرهنگ کلام وحی شامل مسابقات قرآنی شهرستانی و استانی همواره مورد تأکید اوقاف و امور خیریه بوده است.

 

مهدی نعمت اللهی با بیان این که شهرستان گلوگاه دارای 310 موقوفه است، افزود: وقف باقیات الصالحاتی است که انسان خیر و نیکوکار قسمتی از مال فانی خود را برای باقیات الصالحات کنار می‌گذارد.

 

وی در ادامه گفت: واقفان با وقف اموال خود درراه خدا در راستای اعتلای فرهنگ دینی گام برمی‌دارند و در این راستا در ترویج دین اسلام، ارزش‌های دینی و فرهنگ قرآنی قدم برداشته می‌شود./1317/202/ب1

ارسال نظرات