۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۳۰۸۳۸۷
حجت­الاسلام دهنوی تبیین کرد؛

راهکارهای اصلاح رفتار نامناسب همسر

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده با اشاره به راهکارهای اصلاح رفتار نامناسب همسر گفت: زوجین باید به دنبال عیب زدایی همسر خود باشند، نه عیب جویی و در این زمینه تربیت خاموش و اصلاح رفتار همسر با مهربانی و صمیمیت از بهترین روش‌های الگویی است.
حجت الاسلام حسين دهنوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام حسین دهنوی، کارشناس مسائل خانواده، عصر امروز در هیأت هفتگی آل یاسین قم خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در برابر اصلاح همسر خود با مقابله مواجهه می­شوند و علت آن، اصلاح نکردن و اعمال نکردن درست راهکارها است.

 

اصلاح رفتار نامناسب همسر وظیفه زوجین

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح همسر از سوی زوجین وظیفه است، اظهار داشت: 124 هزار پیامبر برای اصلاح مردم فرستاده شده­اند و امام حسین(ع) فرمودند برای اصلاح امت جدم قیام کردم؛ اصلاح همسر، وظیفه زوجین است و خانم­ها در این مسأله وظیفه دارند، اما وظیفه مردان سنگین­تر است؛ در آموزه­های دینی خطاب به مردان آمده است که خود و خانواده‌تان را از آتش جهنم حفظ کنید.

 

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه منظور از اصلاح، عیب زدایی است، نه عیب جویی گفت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین برادران من کسانی هستند که عیب مرا به من هدیه دهد و همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند کسی که به دنبال عیب های دیگران بگردد، خدا عیب او را آشکار می کند.

 

حجت­الاسلام دهنوی درباره بررسی کردن تلفن همراه زوجین از سوی یکدیگر تصریح کرد: یکی از مصادیق تجسس، چک کردن گوشی زوجین از سوی یکدیگر است؛ نباید زوجین گوشی یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند، چرا که مشکلاتی را در زندگی به وجود می آورد و آفتی برای زندگی‌ها است و همچنین سبب سوء تفاهم در طرف مقابل می‌شود.

 

لزوم آشنا بودن زوجین با روحیات همسر خود

وی افزود: در روایات از دو باب به مردان در این زمینه اجازه داده شده است و دلیل آن به خاطر ولایت مرد بر خانواده اش و امر به معروف و نهی از منکر است.

 

کارشناس مسائل خانواده به لزوم آشنا بودن زوجین با روحیات همسر خود اشاره کرد و گفت: برخی از رفتار زنان عیب نیست و به دلیل آنکه برخی مردان زن­شناس نیستند و با ویژگی و روحیات زنان آشنایی ندارند، رفتار همسرشان سبب ناراحتی، اذیت شدن و حرص خوردن آنها می شود و زوجین باید با روحیات و ویژگی‌های روحی همسر خود آشنایی داشته باشند.

 

راهکارهایی اصلاح رفتار نامناسب همسر

حجت­الاسلام دهنوی به بیان راهکارهایی درباره اصلاح همسر پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از روش‌ها در این مورد، روش الگویی است که زوجین برای اصلاح یکدیگر باید الگوی هم باشند؛ به عنوان مثال اگر مردی لفظ خوبی را در صدا کردن همسرش به کار نمی‌برد، زن می تواند با زیبا صدازدن همسرش به او یاد دهد و الگوی او شود.

 

وی تربیت خاموش را روش دیگری در اصلاح همسر دانست و اظهار داشت: در این روش باید با سکوت کردن و با نگاه به دنبال اصلاح همسر بود؛ یعنی اینکه نگاه می تواند معناهای مختلفی از جمله تقاضا و خواهش، تهدید و غیره داشته باشد؛ به عنوان مثال مرد در برابر خطای همسرش سکوت کند و زن این سکون همسرش را متوجه خواهد شد و سبب در فکر فرو رفتن او شده و این روش سازندگی دارد و زن می‌فهمد که شوهرش خطای وی را فهمیده و با وی کریمانه برخورد کرده است؛ از این‌رو آن خطا را انجام نمی‌دهد.

 

شرایط لازم برای بیان نصیحت

کارشناس مسائل خانواده افزود: روش تربیت خاموش نمی­تواند دلیلی باشد که از طریق روش کلامی برای نصیحت استفاده نشود؛ بلکه نصیحت خود روشی تربیتی است که روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

 

حجت­الاسلام دهنوی با اشاره به اینکه نصیحت پنهانی آثار و برکات فراوانی دارد، به شرایط نصیحت پرداخت و تصریح کرد: نصیحت پنهانی باید در خفا باشد؛ یعنی اینکه نباید جلوی دیگران همسر خود را نصیحت کرد که در غیر این صورت مشکلاتی در تربیت کودک به وجود خواهد آمد.

 

وی افزود: فضای مناسب و عاطفی، کلام نرم، صمیمیت و بیان نقاط قوت در ابتدای نصیحت شرایط لازم برای بیان نصیحت است.

 

کارشناس مسائل خانواده، عنصر عاطفه را سومین راهکار درباره اصلاح همسر دانست و گفت: مهربانی، رعایت حقوق همسر، عطوفت و توجه به خواسته­های همسر مسائلی هستند که در این نکته روانشناسی ظریفی وجود دارد و وقتی همسر شما این عطوفت شما را می‌بیند، احساس گناه می‌کند و نفس لوامه وی را نصیحت می کند./822/پ202/ف2

ارسال نظرات