۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۳۰۸۹۸۸
حجت الاسلام پناهیان:

اطاعت از ولایت مصداق و معنای واقعی تقوا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به تبیین معنای واقعی تقوا پرداخت و گفت: تقوا به معنای اطاعت از ولی خدا و عدم سرپیچی از امام زمان(عج) است و مسلمان واقعی با دیدن و شنیدن کلمه تقوا به یاد ولایت می‌افتند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه امروز در اجتماع بزرگ عاشقان امامت در سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) در مسجد مقدس جمکران با اشاره به آیه 96 سوره مبارک اعراف اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به کسانی که ایمان آورده و تقوا پیشه کنند، وعده برکت و گشایش روزی داده است.

 

این کارشناس فرهنگی ابراز کرد: خداوند متعال طبق وعده‌ای که داده، از آسمان و زمین درب‌های رحمت را به روی تقوا پیشه‌گان باز می‌کند؛ کلمه تقوا یازده مرتبه در قرآن کریم به یک صورت آمده و آن را به اطاعت از ولی خداوند متعال تعبیر کرده است.

 

وی به اهمیت و جایگاه اطاعت اشاره کرد و گفت: صیغه اطاعت در قرآن کریم بیشتر برای پیامبران(ص) آمده است و هر جا که به اطاعت از خداوند متعال سفارش کرده باشد، در ادامه آن به اطاعت از پیامبران(ص) نیز تأکید کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در سوره شوری 9 مرتبه کلمه تقوی تکرار شده است؛ این تکرارها باید باعث شود تا با شنیدن کلمه تقوا انسان به یاد امامت و ولایت بیفتد؛ این در حالی است که ما با شنیدن کلمه تقوا به یاد دروغ نگفتن، نگاه به حرام نکردن و جلوگیری از گناهان دیگر می‌افتیم.

 

وی به تبیین اصل کلمه تقوا پرداخت و ابراز کرد: اگر چه گناه نکردن تقوا است؛ اما تقوا به معنای اصلی، اطاعت از مولا و ولی خداوند متعال و عدم سرپیچی از امام زمان(عج) است؛ مسلمان واقعی با دیدن و شنیدن کلمه تقوا باید به یاد ولایت بیفتند.

 

وی حاضران را به یازده بار گفتن آیه «فاتقوا الله و اطیعون» دعوت کرد و افزود: در غدیر خم زمانی که مردان برای بیعت با حضرت علی(ع) دست می‌دادند، زنان عقب ایستاده بودند و فکر می‌کردند نیازی به بیعت زنان نیست؛ در این هنگام بود که ظرف آبی آوردند؛ در یک طرف امیرمؤمنان(ع) دست در آب گذاشته و در طرف دیگر زنان دست در آب می‌گذاشتند که این کار میزان اهمیت بیعت با ولی خدا را می‌رساند و این پیام را دارد که مهمترین مصداق تقوا، اطاعت از ولی خداوند متعال است./840/پ202/ف2

ارسال نظرات