۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۳۰۹۸۰۴
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

شیوه دعوت به «نماز» نیازمند فراگیری مهارت‌های تبلیغی است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از وضعیت اقامه نماز در کشور گفت: شیوه دعوت به نماز، امر مشکلی است که نیاز به تخصص‌هایی دارد؛ از این رو لازم است درسی در راستای این مهم در حوزه علمیه به طلاب و روحانیان تدریس شود.
حجت السلام و المسلمين قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در نخستین اجلاس استانی نماز در قم که پیش از ظهر امروز در مجتمع امام خمینی(ره) این استان برگزار شد، با انتقاد از وضعیت اقامه نماز در کشور و استان قم، به بیان نکاتی پرداخت.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: شیوه دعوت به نماز، امر مشکلی است که نیاز به تخصص‌هایی دارد؛ از این رو لازم است درسی در راستای این مهم در حوزه علمیه به طلاب و روحانیان تدریس شود.

 

وی بیان کرد: آموزش و پرورش باید شبهات مربوط به نماز را در کتب درسی خود بیاورد و پاسخ آن شبهات را تبیین کند؛ زیرا افرادی هستند که تنها به سبب شبهه ناک شدن ذهنشان درباره نماز، این مهم را ترک کرده‌اند.

 

وی با تأکید بر اهمیت اقامه پرشور نماز جماعت در راستای تبلیغ معارف دینی ادامه داد: پیش نمازهای سالمند نباید ایرادی در اقامه نماز داشته باشند؛ مساجد شهری همچون قم نباید خالی از امام جماعت یا مأموم باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز کرد: امروز میان بسیاری از پیش نمازها و نمازگذاران رابطه چندانی وجود ندارد و این ضعف بسیار بزرگی است؛ البته وضعیت نمازگذار نسبت به گذشته بهتر شده ما روند آن در آینده با مشکلات بسیاری مواجه است.

 

وی با بیان این‌که نماز صبح در بسیاری از پروازهای هوایی، قضا می‌شود، افزود: کسی ناراحت هم نمی‌شود؛ البته افرادی هستند که در خصوص اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت، متلک می‌اندازند اما نباید به این سخنان اعتنا کرد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشورخاطرنشان کرد:‌ مدارس آموزش و پرورش نیاز نیست، اقامه نماز جماعت را اجباری کنند؛ همین که مدیر یک مدرسه در اقامه نماز پیشگام شود و اذان ظهر را بانگ دهد، معلم‌ها و دبیران مدرسه نیز به سوی این مهم می‌شتابند و در نتیجه، شاگردان آن‌ها هم این مهم را اقامه می‌کنند.

 

وی یادآور شد: یکی از آیه‌های قرآن کریم که کمتر کسی به آن عمل می‌کند، آیه «اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ اِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‏» است؛ هنگامی که یاد خدا شود (صدای اذان بلند شود) دلش نریزد، مؤمن نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: شهرک پردیسان قم که چند ده هزار روحانی را در خود جای داده است، تعداد کمی مسجد دارد و این دردناک است که قشر پیش‌روی جامعه در امر نماز، از این تعداد کم مسجد و نمازگذار برخوردار باشند.

 

وی گفت: طلاب و روحانیان که دین شناس و صاحبان علم و فضل هستند، ضروری‌تر است که نسبت به اقامه نماز محکم تر بوده و در دعوت به نماز از شیوه مناسب و صحیحی استفاده کنند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشوردر بخشی از بیانات خود تصریح کرد:‌ قرآن کریم، از حیوانی که به سمت مکه می‌رود به عنوان شعائر الله یاد کرده است؛ بنابراین ضریحی هم که ساخته می‌شود تا بر روی مقبره اهل‌بیت معصومین(ع) نصب شود، از قداست برخوردار بوده و چون شعائرالله است، می‌توان از طریق آن، به خدا نزدیک شد.

 

وی با بیان این‌که همگان برای حفاظت از جان و مال خود در برابر اشرار خیابانی به کلانتری پناه می‌برد، تأکید کرد:‌ قم کلانتری دین است و اگر در قم کسی منحرف شود، خیلی زشت است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: هر معلمی در آموزش و پرورش باید کتابی درباره روش صحیح اقامه نماز با خود داشته باشد؛ به خاطر رضای خدا از آسودگی دست بکشد و با شنیدن صدای نماز، به اقامه نماز بپردازند./997/پ202/س

ارسال نظرات