۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۳۱۰۹۵۵
آیت الله نوری همدانی:

اقتصاد مقاومتی از آموزه‌های اصیل اسلامی است/ ریشه مشکلات اقتصادی در وابستگی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی حل هر مشکلی را منوط به شناخت ریشه‌های آن دانست و گفت: فرهنگ اسلام ذلت ناپذیری و عدم وابستگی است و اگر مشکلات اقتصادی را ریشه یابی کنیم خواهیم دید که ریشه تمام مشکلات در وابستگی به بیگانگان است.
حضرت آيت الله نوري همداني  آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در دیدار با مدیر کل ثبت احوال قم، با بیان این که یکی ازموضوعات مهم در اسلام موضوع بصیرت و بینش است، اظهار داشت: در عالم هیچ موضوعی بدون علت به وجود نمی‌آید و توجه به علت‌های هر حادثه نشانه رشد فرهنگی و بصیرت است و یک مسلمان هشیار و بصیر کسی است که در شناخت علت‌ها بینش داشته باشد.

 

وی با بیان این که در قرآن حدود 300 آیه در رابطه با بینش و توجه به باطن امور است خاطرنشان کرد: در گذشته مسلمانان به ظاهر امور توجه می‌کردند و در جریان عاشورا که هر سال تکرار می‌شود به روضه خوانی و سینه زنی و عزاداری می‌پرداختند ولی این که چرا امام حسین(ع) قیام کرد و هدف از قیام چه بوده است را توجه نداشتند و توجه نداشتند که چرا امام حسین(ع) با یزید بیعت نکرد و از این که روز عرفه به سمت کوفه حرکت کرد چه انگیزه ای داشت.

 

ریشه مشکلات اقتصادی در وابستگی است
حضرت آیت الله نوری همدانی همه حوادث را دارای باطن و ریشه دانست و افزود: فرهنگ اسلام توجه به ریشه ها و عوامل حوادث است و بر اساس همین فرهنگ است که می‌گوییم ریشه مشکلات اقتصادی ما در وابستگی به خارج است و باید در اقتصاد مستقل باشیم تا بیگانگان نتواند در ما نفوذ کنند.

 

وی با بیان این که افرادی که در ثبت احوال هستند افرادی فرهیخته و اهل مطالعه هستند، ابراز داشت: در زمینه جمعیت هم باید ریشه های آن را بررسی کنیم و یکی از ریشه های کاهش جمعیت این است که افراد دیر به فکر ازدواج می‌افتند و تا چند سال هم بچه را مزاحم می‌دانند و وقتی که به چهل سالگی می رسند دیگر نمی‌توانند بیشتر از یک فرزند داشته باشند و این فاصله سنی میان والدین و فرزندان هم باعث بروز مفاسد زیادی می‌شود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه حل معضل ازدواج را نیازمند تصمیمات کلی و عزم جامعه به قصد اصلاح دانست و خاطرنشان کرد: باید تشکیلاتی به وجود آید که این مشکلات را درک کند و با دلسوزی این نواقص را برطرف کند.

 

وی با بیان این که شناخت زمان و ریشه یابی و ارزیابی مسائل باعث افزایش بصیرت می‌شود، اظهار داشت: در 15 جای قرآن به رشد اشاره شده است که مسلمانان بید از جهات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رشد داشته باشند.

 

شناخت اسلام اولین گام در مسیر رشد است
حضرت آیت الله نوری همدانی شناخت معارف دینی اسلام را اولین گام رشد فرهنگی دانست و تصریح کرد: دشمنان ما می‌گویند دین از سیاست جدا است و دین نباید در عرصه سیاست وارد شود زیرا هم دین خراب می‌شود و هم سیاست؛ اما دین اسلام می‌گوید سیاست جزو دین است و اسلام در تمام ابعاد زندگی برنامه دارد؛ ددر نقطه مقابل اسلام آمریکایی که می‌گوید دین نباید به سیاست وارد شود خلاف مقاصد اسلام است.

 

این مرجع تقلید رشد سیاسی را منوط به شناخت تاریخ گذشته استبداد در ایران دانست و افزود: ما باید بدانیم که قبل از انقلاب در سایه استبداد که بر مردم حکومت می‌کرده و این که وزیران و حتی نخست وزیر و شخص شاه دست نشانده انگلیس بودند و امثال امام خمینی(ره) را مرتجع می‌دانستند و به اندازه ای به امریکا و انگلیس خوش بین بودند که هیچ اقدامی را بدون اجازه آنها انجام نمی‌دادند.

 

اقتصاد مقاومتی از آموزه‌های اصیل اسلامی است
استاد برجسته حوزه علمیه رشد اقتصادی را هم نیاز جامعه دانست و اظهار داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند مردم به سه چیز نیاز دارند؛ اول امنیت دوم عدالت به معنی دادن حق هر کس و سوم رفاه که باید مردم از زنرگی راحتی برخوردار باشند و رفاه در صورتی به وجود خواهد آمد که اقتصاد متکی به توان داخلی باشد زیرا اگر اقتصاد وابسته باشد به راحتی بیگانگان می‌توانند برای مقاصد و منافع خود مردم را تحت فشار قرار دهند.

 

وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) در وصیت نامه خود می‌فرماید ما به داشتن نهج البلاغه افتخار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در کلمات قصار نهج البلاغه حضرت علی(ع) می فرمایند مرگ آری اما ذلت نه، با کم ساختن آری اما وابستگی نه؛ ما چنین اسلامی داریم و فرهنگ اسلام این است و باید در راستای این اسلام گام برداریم.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: امام خمینی(ره) با اتکا به این فرهنگ و اندیشه توانست بر رژیمی که ادعای پیشینه 2500 ساله و حمایت تمام مستکبرین را با خود داشت پیروز شود و در هشت سال جنگ هم با همین اندیشه در مقابل دنیا ایستادیم و این قدرتی است که از اسلام ناشی می‌شود و امام خمینی(ره) توانست با پیروی از اسلام ناب این کار بزرگ را انجام دهد./843/پ202/ج

ارسال نظرات