۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۳۱۱۴۲۹
آیت الله ممدوحی:

نماز حقیقت تام و تمام توحید و یگانه پرستی است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری اذکار نماز را کامل ترین منصه ظهور شعار توحیدی خواند و گفت: نماز حقیقت تام و تمام توحید و یگانه پرستی است.
آيت الله ممدوحي 1

آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، اظهار داشت: نماز حقیقت تام و تمام توحید و یگانه پرستی است زیرا با تسبیح و تنزیه ذات اقدس الله آغاز شده و با همان خاتمه می یابد.

 

آیت الله ممدوحی تصریح کرد: جدا از هر تسبیح توحیدی که در تمام اجزای نماز از جمله رکوع، سجود، اذان، اقامه، تشهد و رکعات شاهد هستیم و نمازگزار دائمأ در حال تسبیح یگانه هستی به سر می برد، ذکر تکبیرهای متعدد در آغاز و حین نماز کامل ترین منصه ظهور شعائر توحیدی است که بر زیبایی نماز می افزاید زیرا تکبیر هم نشانه جمال حق و هم جلال الهی است و به درستی که خود تکبیر همان تنزیه الهی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: معنای الله اکبر این نیست که خداوند را با اشیای دیگر مقایسه کنیم بلکه معنی آن فراتر از این است که همانا الله بزرگ تر از توصیف ما است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با عنایت به تکبیرهای متعدد اذان و اقامه و افتتاح نماز و همچنین درتکبیرهای سه گانه تعقیب نماز، در این گذر نمازگزار همواره در حال تنزیه الهی است و این شاخصه مهمی است که معارف توحیدی به زیباترین وجه در نماز جلوه کرده است که شاید در کمتر عبادتی بدان گونه تجلی کرده باشد.

 

وی افزود: نماز فشرده بسیاری از عبادات جوارحی و قلبی و دستورات ظاهری و باطنی است آنگاه که نمازگزار با تکبیره الاحرام اول نماز در احرام ویژه قرار گیرد جمیع ماسوای الله بر او حرام می شود.

 

آیت الله ممدوحی با اشاره به برکات فراوان نماز جماعت بیان داشت: وحدت در قبله و دستور پیدایش اجتماعات در نمازهای جمعه و جماعات است که اساسی ترین زمینه سازی برای وحدت و هماهنگی در متن جامعه جهان اسلام است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: نماز روح در طبیعت مانده انسان را از گور جسم و جسمانیت خارج کرده و در طلب عبودیت و اخلاق پیوسته حرکت می کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) یادآور شد: مبدا اول دین، شناخت خدا است به این معنی که اگر خدا را قبول کنیم پذیرش دین ممکن است و بهترین شناخت باور راستین همراه با اخلاص است./857/302/ب3

ارسال نظرات