۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۳۱۲۰۸۶
استاد حوزه و دانشگاه:

نمادها سبب قانون‌مند شدن سبک زندگی می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان این که نماد یکی از عناصر فرهنگ است، گفت: نماد عینی ترین عنصر فرهنگ است که ارزشها و آداب و رسوم یک ملت را به نمایش می‌گذارد.
محمد پزشگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد پزشکی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، پیش از ظهر امروز در نشست نقد کتاب «انقلاب اسلامی و نبرد نمادها» با اشاره به این که بحث جبر و اختیار در اندیشه مدرن جای خود را به دعوای ساختار و کارگزار داده است، اظهار داشت: در اواسط قرن بیستم یک رویکرد بینابینی میان ساختار و کارگزار مطرح شد که به تعامل میان ساختار و کارگزار می‌پردازد.

 

وی عمل هر فرد و جامعه را بر مبنای عرف و خلق و خوی فردی دانست و افزود: پیر بوردیو که یک نظریه پرداز است سرمایه را به چهار نوع تقسیم می‌کند از جمله سرمایه اقتصادی، فرهنگی، عینی و نمادی که انسان می تواند با استفاده از این سرمایه ها منافع خود را در جهان به پیش ببرد.

 

پزشکی نماد را یکی از عناصر فرهنگ دانست و ابراز داشت: هر فرهنگ از عناصر دانش، نگرش‌ها، گرایش‌ها، هنجارها و نمادها تشکیل شده است که نماد عینی ترین عنصر فرهنگ است که قابل مشاهده و لمس است مانند پرچم که نماد یک حکومت و فرهنگ محسوب می‌شود.

 

وی عمل هر انسان را از تعامل میان آداب و رسوم و سرمایه‌های انسان ناشی دانست و گفت: ارزش‌های اجتماعی و زبان از دیگر مؤلفه‌های یک فرهنگ است و اهمیت زبان از این جهت است که زبان یکی از ابزارهای سلطه نمادین است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان این که ما از این جهت که انسان هستیم رفتارهای حیوانی مانند غذا خوردن را هم با آداب انسانی انجام می‌دهیم خاطرنشان کرد: نمادها سبب قانون مند شدن سبک زندگی می‌شوند؛ و این جا است که تفاوت میان زبان سنتی و زبان تجدد آشکار می‌شود و شکاف میان سنت و مدرنیته خود را نشان می‌دهد و اگر بخواهیم با نگاه تکاملی به آن بنگریم زبان سنت از پیش شکست خورده است.

 

وی با اشاره به این که هر نمادی وقتی وارد جامعه می‌شود در یک عرصه عمل نمی‌کند و می‌تواند در ابعاد مختلف مدنظر باشد، اظهار داشت: مثلاٌ دکتر شریعتی از نماد ابوذر برای عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و مدیریتی استفاده می‌کرد و این جور نیست که یک نماد فقط یک بعد داشته باشد./843/پ202/ی

ارسال نظرات