۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۲۷۸۷
رییس بنیاد فارِس المومنین:

نگاه ناسیونالیستی به دین، عین بی دینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علوی تهرانی، گفت: نباید دین را با نگاه جنسی، سِنی و حتی ناسیونالیستی دنبال کرد، زیرا این‌کار کاملا با اصل دین در تضاد است.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه شامگاه دوشنبه پنجم بهمن ماه در سلسله نشست‌های خداشناسی مسجد امیر(ع)، گفت: انبیا و اولیای الهی همواره در حال تکذیب دنیا بودند و به این دلیل ما را به قناعت دعوت می‌کردند که در نهایت به زهد برسیم، در اصل با استفاده از این رهنمودها این‌گونه می‌توان گفت که؛ سعادت فرد در ترک دنیا است.



وی افزود: یکی از موضوعاتی که افراد میل به آن دارند تمایلات نفسانی است که لزوما همیشه فرد را به سعادت نمی‌رساند، باید در نظر داشت که هرچقدر که نفس را تطمیع کنی باز به تو ضربه می‌زند و دشمن‌ترین دشمنان برای فرد باقی می‌ماند.



استاد حوزه علمیه در خصوص نفس بشری، بیان داشت: وقتی فرد در برابر نفس خود ایستاد از طریق قرآن و خداوند به وی بشارت می‌دهند، این بشارت‌ها تنها برای افرادی است که زهد داشته باشد.



رییس بنیاد فارِس المومنین در خصوص اهمیت قرآن، بیان داشت: افرادی که در مکه حضور داشتند افراد خوبی بودند که پیامبر(ص) و قرآن برای آن‌ها نازل آمد اما پس از مدتی بد شدند به رسول خدا(ص) پشت کردند.



وی ادامه داد: قرآن همواره در بخش بشارت به موضوع سعادت و خوشبختی می‌پردازد، در بخش دیگر نیز به فرد هشدار می‌دهد و به او عاقبت کار بد را می‌گوید.



حجت الاسلام علوی تهرانی، ابراز داشت: قرآن کتاب زندگی است، اما برای استخاره و ختم کردن صرف نیست، باید توجه داشت که افراد بهتر است از تمام وجوهات قرآن استفاده کنند.



حجت اسلام علوی تهرانی، یادآور شد: در روایات آمده است که کسانی که اهل قرآن هستند اهل الله می‌شوند و در قیامت و صحرای محشر نیز مورد توجه مستقیم خدا قرار می‌گیرند، باید در نظر داشت که مراتب اهلیت قرآن سه بخش دارد و مرحله اول آن قرائت و تلاوت آن نسبت به متن عربی آن است.



وی با انتقاد شدید از نگاه‌های محدود به موضوع دین، بیان داشت: هر فردی که در دین بحث ناسیونالیستی مطرح کرد، دقیقا عین بی دینی را ترویج می‌دهد، زیرا دین به اقلیم کاری ندارد و به جنسیت و سن نمی‌گذارد، پس باید توجه داشت هرگاه به این موارد توجه شد عینا اصل بی دینی است.



استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر کسی دین ر ا به صورت سِنی معرفی کند دقیقا تحریف ایجاد کرده است، زیرا باید ما دین را تنها معرفی کنیم و هیچ‌گاه به آن نگاه سنی و جنسی داشت.



وی تاکید کرد: باید توجه داشت تمام ادیان آمده‌اند انسانیت را به کمال برسانند، اینطور نیست که ما نگاه محدود به پیامبران و ادیان داشته باشیم و آن‌را در یک اقلیم محدود دید.



رییس بنیاد فارِس المومنین در خصوص خوانش قرآن به زبان عربی، ابراز داشت: قرآن برای عمل کردن برای ما فرستاده شده است، یکی از آیات قرآن هم سفارش دارد که قرآن را بخوانید، پس همین موضوع کافیست که ما باید قرآن را مورد خوانش قرار دهیم.



وی اضافه کرد: اساسا خواندن قران مضاف بر ایجاد ایمان، سبب زیادت ایمان نیز می‌شود، پس باید در این امر بسیار تلاش کرد و توجه داشت که به صرف فارسی خواندن قرآن به هیچ‌جایی نمی‎‌رسیم.



استاد حوزه علمیه در خصوص کارکردهای قرائت قرآن، ابراز داشت: عبودیت یعنی ایجاد رابطه جاذبه بین عابد و معبود، پیامبر در خصوص همین جاذبه بین بنده و خداوند تاکید به تلاوت قران می کند تا فرد را در مسیر صحیح قرار دهد.



حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با انتقاد شدید از موضوع گرایش به رمالی، گفت: مردمان ما که قدمت تاریخی و فرهنگی دارند، جای تامل زیاد دارد که در طول یکسال تنها بالای هزار میلیارد تومان پول صرف آینه‌بین و فالگیر می‌شود و تمام این اتفاقات نیز به دلیل ضعف تربیتی به وجود می‌آید./856/202/ب1

ارسال نظرات