۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۳۱۳۰۷۷
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

برخی با بیان تخیلات مردم را نسبت به اصل ظهور بدبین می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که به مردم باید چیزهایی را بگوییم که در دین آمده است، گفت: متأسفانه امروز برخی بر اثر تخیلات بیان می‌کنند که ظهور همین روزها است.
آيت‌الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در ابتدای درس خارج اصول خود در مدرسه علمیه حضرت آیت‌الله گلپایگانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) خطاب به محمدبن حنفیه مبنی بر این‌که چیزی که نمی‌دانی بیان نکن، اظهار داشت: یکی از فرایضی که بر لسان می‌باشد آن است که انسان آن چیزی را که نمی‌داند نگوید؛ اگر لسان در مسیری قرار گرفت که شروع به گفتن ندانسته‌ها کرد، از مسیر منحرف می‌شود.


وی با استناد به روایات به اثرات گفتن چیزهایی که انسان نمی داند و بیان می‌کند، اشاره کرد و گفت: در کتاب «محاسن برقی» آمده دو خصلت مهلک هستند؛ یکی مردم را با رأی خود فتوا دادن به رای شخصی که مطابق شرع و سنت نباشد و دیگری گفتن آن چرا که انسان نمی داند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: انسان در این حد می داند که اگر چیزی را نمی داند، نباید بگوید و اگر چیزی را نمی داند، بگوید بی اعتبار می‌شود. اما تعبیری که در روایت آمده مهلک است و همانگونه که فتوای به رأی جزء مهلکات است قول بلاعلم هم هلاک کننده است.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امام علی(ع) در وصیت به امام حسن(ع) فرمودند: اگر آنچه که می دانی گرچه کم است به همان اکتفا کن اما آن چیزی را که نمی دانی، نگو.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که قول بلاعلم حرام است، گفت: این مسأله امور عادی، اجتماعی و شرعی را در بر می‌گیرد و یکی از مصادیق مهم آن پیشگویی‌هایی است که راجع به ظهور می‌شود؛ متأسفانه امروز برخی بر اثر تخیلاتی بیان می‌کنند که ظهور همین روزها است.


استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که اطلاق «کذب الوقاتون» هم شامل تعیین روز خاص و هم این‌که
بگوییم ظهور نزدیک است، می‌شود، گفت: ما نمی دانیم ظهور چه زمانی واقع می‌شود و در روایات آمده که وقت ظهور را حتی خود حضرت حجت(عج) نیز نمی‌دانند.


وی وظیفه اصلی مردم در زمان غیبت امام زمان(عج) را دعا و انتظار فرج دانست و افزود:‌ متأسفانه برخی قضیه اربعین را با همه شکوه، عظمت و ارزشی که دارد و به نمادی برای شیعه تبدیل شده جزء علائم ظهور قرار دادند، این مسأله در هیچ متون دینی وارد نشده است و برخی بر اساس تخیلات خود این اجتماع را از علائم ظهور عنوان می‌کنند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد:‌ عقل و منابع دینی ما می گویند روزی که حضرت اعلام ظهور می‌کنند لااقل باید یک بخش عظیمی از مردم اصل قضیه امامت به گوششان خورده باشد و بدانند امامتی وجود دارد امام امروز این چنین نیست که بخش عمده‌ای از مردم جهان با مسأله امامت آشنا باشند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که واژه مهلک که در روایت آمده هم خود گوینده و هم شنونده را هلاک می‌کند، تصریح کرد: یکی از مصادیق روشن قول بلاعلم این است که بگوییم این اجتماع با شکوه از علائم ظهور است.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مضرات قول بلاعلم در جامعه که از سوی برخی از انسان‌های مدعی و بی اطلاع از منابع دینی مطرح می‌شود، بیان کرد:‌ متأسفانه برخی به خاطر قبول چنین گفته‌هایی امور حیاتی زندگی خود همچون ازدواج را تعطیل کرده و منتظرند، امام زمان(عج) ظهور کند تا اجازه این امر را به آن‌ها بدهند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که قول بلاعلم فقط این نیست که انسان مثلا وقتی فتوایی را نمی‌داند، از بیان آن اجتناب کند، افزود:‌ قول بلاعلم اطلاق دارد؛ یعنی انسان نباید وقتی راجع به دین، شئونات دینی و آینده چیزی را نمی‌داند، بگوید.


وی خاطرنشان کرد: در زندگی امام خمینی(ره) با وجود این‌که ایشان انقلاب اسلامی را به وجود آوردند و یقین داشتند که حضرت حجت عنایت به انقلاب دارند، هیچ جا نداریم که بگویند ظهور نزدیک است، البته ایشان همیشه امید داشتند که پرچم را به دست امام زمان(عج)بسپارند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که امید از شئون انتظار واقعی است، اظهار داشت: امید انتظار ظهور غیر از این است که وقتی برای ظهور مشخص شود از این رو باید از قول بلاعلم اجتناب کرد و حتی اگر نسبت به مسأله‌ای ظن نیز داریم، نباید چیزی بگوییم چه برسد به این شک یا وهم داشته باشیم.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از سخنانی که در دولت گذشته راجع به ظهور صغری مطرح می‌شد، گفت: در روایات ما چنین مسأله‌ای وارد نشده و این از مصادیق بارز قول بلاعلم است، تردیدی نسبت به تعبیر ظهور صغری با آنچه در برخی روایات آمده است سازگاری ندارد. چون با ظهور صغری محدوده ظهور روشن می شود و دیگر با ناگهانی بودن آن معنی ندارد. وقتی ما به ضرس قاطع می‌گوییم که الان ظهور صغری است سازمان‌های امنیتی اسرائیل و آمریکا علائم ظهور را برای ما درست می‌کنند.


آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به فرازی از دعای عهد «إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا»، گفت: مراد از این بعید آن است، عده ای معتقد به عدم تحقق ظهور و نفی آن هستند، اما قریب بودن به این معنی نیست که بگویند ظهور همین سالها و ماه ها و دهه ها واقع می شود.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که به مردم باید چیزهایی را بگوییم که در دین آمده است، افزود: بنده در زمان دولت قبلی که مطلب غلط مدیریت امام زمان مطرح شد وظیفه خود دانستم که با این تفکر مقابله کنم، چون نباید اشتباه کاری خود را به گردن امام زمان بیندازیم./927/پ202/ج

ارسال نظرات