۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۳۱۳۳۸۸
کارشناس مسائل تربیتی تأکید کرد؛

ضرورت آشنایی والدین با روانشناسی رشد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به این که والدین باید آشنایی لازم با روانشناسی رشد داشته باشند، گفت: متأسفانه برخی والدین برای تنبیه فرزند به جای این که سراغ رفتار او بروند به سراغ شخصیت او می روند؛ از این رو باید تنها به رفتار او اشاره کنند.
ضرورت آشنایی والدین با روانشناسی رشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، کارشناس مسائل تربیتی، امروز در کارگاه تربیت دینی کودک که در مؤسسه سبک زندگی اسلامی مهرجویان برگزار شد، گفت: حتی می توان با یک لبخند کودک را تشویق کرد.

 

وی ابراز داشت: تشویق به اندازه خودش و به اندازه کاری باشد که فرزند انجام می دهد و زمان تشویق همان ابتدایی باشد که کار شکل می گیرد. 

 

هدف تنبیه، آگاهی دادن و ترک رفتار زشت است
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که هدف تنبیه آگاهی دادن و ترک رفتار زشت است، افزود: تنبیه به دلایلی چون اشتباه فرزند، واکنش اطرافیان، کم صبری والدین و ناآگاهی و جهل والدین به رفتار فرزندان صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد اظهار داشت: متأسفانه کودکان معمولا به خاطر ناآگاهی پدر و مادر آسیب می بینند، به طور نمونه کودکانی که اختلال یادگیری دارند، نیاز به کمک دارند و والدین به خاطر عدم آگاهی، کودک را تنبیه می کنند.

 

تنبیه بدنی، سرزنش و تهدید از تبیهات اشتباه است
این کارشناس مسائل تربیتی به انواع تنبیه اشتباه اشاره کرد و گفت: سرزنش کردن، تنبیه بدنی، تحقیر کردن، دادزدن و صدا بلندکردن، مقایسه کردن، تهدید کردن از تنبیه های اشتباه است. اگر والدین، فرزند را تهدید کنید و او زودباور باشد، زمینه ترس فوبیا برای او ایجاد می شود.

 

وی با بیان این که نگاه تند قبل از 5 سال ممنوع است، ابراز داشت: تنبیه چشم، تنبیه خوبی است، اما قبل از 5 سال، سم است، چون بچه ها دچار اضطراب می شوند؛ بنابراین هرگز آن را انجام ندهید؛ چرا که ضرر آن بیشتر از سود آن است.  

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که  قهر برای تنبیه باید کوتاه باشد، افزود: کسی نزد امام کاظم(ع) از رفتار فرزند خود شکایت کرد. حضرت به آن شخص درباره تنبیه فرزندش فرمود: «لَاتضربه وَ اهجره وَ لا تطل، فرزندت را تنبیه بدنی مکن و (برای ادب کردنش) با او قهر کن، ولی قهرت طولانی نشود.»

 

حمید صادقیان، استاد دانشگاه، در ادامه این نشست گفت: والدین تشویق و تنبیه فرزندان را برای ایجاد تغییر رفتار آن انجام می دهند.

 

دایره کلمات مثبت ما، برای تعریف کم است
این استاد دانشگاه به اهمیت تثبیت رفتار اشاره کرد و افزود: تثبیت رفتار بدین معناست که رفتاری در وجود فرزند ما تثبیت شده باشد، این گونه نباشد که فقط در حضور والدین رفتار خوب را انجام بدهد؛ بلکه در نبود آن ها نیز آن رفتار را انجام دهد و در وجود او تثبیت شده باشد.

 

این کارشناس مسائل خانواده با بیان این که متأسفانه دایره کلمات مثبت ما برای تعریف کم است، ابراز داشت: کلمات مثبت را برای ایجاد انگیزه در فرزند به کار ببرید.

 

صادقیان گفت: مشخصا از رفتاری که مدنظر شماست، تعریف کنید، به طور نمونه بگویید چقدر خوشگل شدی، چقدر تمیز غذا می خوری.

 

والدین باید آشنایی لازم با روانشناسی رشد داشته باشند
وی ابراز داشت: عدم آشنایی والدین به روانشناسی رشد، نسبت به تغییرات رشد، باعث تنبیه می شود، در صورتی که کودک در خور تنبیه نیست.

 

این کارشناس مسائل خانواده با خاطرنشان کردن این که یکی از مسائل مهمی در تنبیه این است که والدین، شخصیت بچه را زیر سؤال نبرند، ابراز داشت: متأسفانه برخی والدین برای تنبیه کودک به جای این که سراغ رفتار بروند به سراغ شخصیت او می روند؛ از این رو شخصیت او را زیر سؤال نبرید؛ بلکه به رفتار اشاره کنید و فقط رفتار او را ببینید. 

 

صادقیان گفت: اگر کل شخصیت فرزند را زیرسؤال ببریم، منجر به بهم خوردن رابطه می شود. بعد در رفتار او دیگر تأثیری نداریم، اگر فرزند در نماز کاهلی می کند، باید بگوییم دخترم دوست دارم اما نمازت مورد پسند من نیست؛ بنابراین فقط رفتار را ببینیم.

 

وی ابراز داشت: اگر حجاب دختر شما مناسب نیست، نباید رابطه خود را با او قطع کنید؛ بلکه باید رابطه را حفظ کنید و  صله رحم را انجام دهید.

 

این کارشناس مسائل خانوداه گفت: تنبیه برای والدینی است که محبت و عاطفه آن ها عالی بوده است و زمان تنبیه، مقداری از محبت خود را کم می کنند، بعد اینجاست که فرزند احساس نگرانی می کند که من چه خطایی انجام دادم که مادرم این گونه به من نگاه می کند، در مقابل پدر پرخاشگر اگر قهر کند، بچه ها خوشحال می شوند./1309/202/ب1

ارسال نظرات