۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۳۱۳۹۸۱

نگاهی به فعالیت های مبارزاتی رهبر معظم انقلاب در مسجد کرامت

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب «فقه حکومتی» با بیان این که آیت الله خامنه ای برای مبارزات خودشان استراتژی داشتند و با طرح و برنامه در صحنه مبارزاتی حضور پیدا می کردند، گفت: حضور ایشان در جریان انقلاب و قبل از انقلاب درعرصه فراهم سازی زمینه ها بسیار پررنگ بود که همین زمینه سازی ها یکی از مهم ترین شاخصه های پیروزی بود.
حضرت آيت الله خامنه اي

حجت الاسلام علی اکبر نوایی، از شاگردان رهبر معظم انقلاب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره نقش مبارزاتی حضرت آیت الله خامنه ای، در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در زمان ارائه درس مکاسب شیخ انصاری که از سوی آیت الله خامنه ای برگزار می شد شرایط عجیبی بود که مدام ساواک کلاس درس را تعطیل و مزاحمت هایی را برای طلاب ایجاد می کرد.

 

وی ادامه داد: طلبه ها نیز با دلهره و این فکر که هر لحظه ساواک هجوم می آورد و سبب دستگیری بعضی ها می شود و کلاس را تعطیل می کند در کلاس حضور می یافتند که درس مکاسب را هم با همین شرایط اضطراب و دلهره به پایان رساندیم.

 

مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: درس دیگری که از محضر ایشان فرا گرفتم درس نهج البلاغه بود و این درس به صورت منظم در مسجد امام حسن مجتبی(ع) از سوی آیت الله خامنه ای برای طلاب و دانش پژوهان ارائه می شد و این مسجد هم کوچک است که در خیابان دانش قرار دارد و ایشان از منزل شخصی خودشان به این مسجد پیاده می آمدند.

 

حجت‌الاسلام نوایی ادامه داد: طلبه ها نیز از مدرسه میرزا جعفر به آنجا می رفتند و  آیت الله خامنه ای در این مسجد نماز جماعت می خواندند و ایشان امام جماعت آن مسجد نیز بودند و بعد از این که ساواک برای ایشان هم مزاحمت های فراوانی را به وجود آورد آیت الله خامنه ای به مسجد کرامت نقل مکان کردند که ادامه درس نهج البلاغه در این مسجد ادامه پیدا کرد.

 

وی افزود: در همان زمانی که درس مکاسب ارائه می شد آیت الله خامنه ای از سوی ساواک به سیستان و بلوچستان و شهرستان پیرانشهر تبعید شدند و در همین زمان بود که حرکت های انقلابی در کشور شروع شد و شور و نشاط انقلابی نیز سراسر کشور را فراگرفته بود و آیت الله خامنه ای در همین حول و حوش آزاد شدند و دوباره دستگیر شدند تا این که انقلاب به پیروزی رسید.

 

حجت الاسلام نوایی درباره شرایط مبارزه علمی آیت الله خامنه ای در رژیم شاه، گفت: به خاطر شرایط مبارزه و حساسیت ساواک نسبت به آیت الله خامنه ای دروس مدرسه میرزا جعفر تعطیل می شد و در مساجد دیگر شهر این کلاس ها برگزار می شد و در مسجد قبله (پایان خیابان) نیز آیت الله خامنه ای تدریس داشت که ساواک آنجا را نیز بعضی اوقات تعطیل می کرد و دروس به جای دیگری منتقل می شد.

 

وی ادامه داد: بعضی اوقات نیز بعضی دروس شاید به مدت یکسال به دلیل همین جابجایی ها و تعطیلی های اجباری طول می کشید و بعد از این که دروس حوزه را فرا گرفتیم به درس مکاسب رسیدیم که این درس را هم در محضر ایشان در مسجد کوچکی در مقابل مدرسه سلیمانیه گذراندم و ساواک هم مدام دروس آیت الله خامنه ای را تعطیل می کرد.

 

نویسنده کتاب «فقه حکومتی» افزود: یک مسجد دیگر هم در انتهای بازار قالی فروشی قدیم مشهد قرار داشت که  مساحت آن 24 متر بود و فقط اسم مسجد را داشت چرا که زائران و نمازگراران در آنجا نماز به جا می آوردند و آنجا هم به وسیله ساواک تعطیل شد و ادامه درس در مدرسه امام صادق(ع) که در اطراف حرم است، ادامه پیدا کرد.

 

اجتهاد از همان اوایل تدریس آیت الله خامنه ای در مدرسه علمیه مشهد قابل مشاهده بود

حجت‌الاسلام نوایی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خاص ایشان این بود که در تدریس دروس عالی حوزه بسیار فعال بودند و نشانه های اجتهاد در ایشان دیده می شد و ملکه اجتهاد از همان اوایل تدریس ایشان در مدرسه علمیه مشهد قابل مشاهده بود.

 

وی ادامه داد: به طوری که برای فراگیری همین درس مکاسب من در محضر بعضی دیگر از علمای وقت آن روز حضور پیدا کردم اما درس ایشان به شیوه خاصی بود وسطح علمی و درجه فقاهت ایشان بالا بود چرا که مکاسب شیخ انصاری کتابی فقهی  و استدلالی است که این فقه استدلالی را مقام معظم رهبری آن را بیان می کردند و در راستای همین ارایه درس نقد و تحلیلی از دیگر علما و خودشان نیز ارایه می کردند و این نشانه ای از این امر بود که درس حوزه برای ایشان بسیار روان و ساده است و این امر از شاخصه های فرآیند اجتهاد در ایشان بود.

 

مؤلف و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: آیت الله خامنه ای در مسایل اجتهادی نخبه هستند و در این موارد بیشترین سطح کاربرد علمی را از خودشان نشان می دادند  و کمتر کسی از بین بزرگان حوزه مانند آیت الله خامنه ای به این گونه منظم و به صورت دسته بندی و طبقه بندی شده موضوعات را ارائه می کرد و اینها از نشانه های شم اجتهادی ایشان بود و در این بخش آیت الله خامنه ای فعال بودند و اصرار به تدریس نیز داشتند.

 

وی ادامه داد: آیت الله خامنه ای در مواجهه با شاگردان خودشان بسیار مهربان بودند و همیشه به دنبال فرصتی بودند که پیام های اسلامی را به شاگردان منتقل کنند و زمینه های بیداری را در آنان به وجود آورند تا زمینه ساز حرکت های انقلابی شوند.

 

آیت الله خامنه ای در انتقال مفاهیم اسلامی بسیار دقیق و موشکافانه عمل می کردند

وی اظهار کرد: یادم هست که در آن زمان مراسم ازدواج چند نفر از شاگردان ایشان بود که یکی در شهرستان نیشابور و یکی هم در گناباد بود و من هم در این مراسم حضور داشتم که ایشان در جمع مدعوین به تفسیر بعضی از آیات قرآن می پرداختند و به دنبال روشنگری افکار عمومی بودند و فضای عروسی تبدیل به فضای تعلیم و تعلم می شد و آیت الله خامنه ای در انتقال مفاهیم اسلامی بسیار دقیق و موشکافانه عمل می کردند.

 

نویسنده کتاب «نظریه دولت دینی» خاطرنشان کرد: شخصیت آیت الله خامنه ای در مسائل اخلاقی، عرفانی و تعبد، مدارا با مردم و و ترک بسیاری از مکروهات بی نظیر به طوری که آیت الله حسن زاده آملی، رهبر معظم انقلاب را مولا خطاب می کنند و در مقابل ایشان دو زانو می نشینند که وقتی آیت الله خامنه ای ایشان می فرمایند که از این کار اجتناب کنید آیت الله حسن زاده آملی هم در پاسخ می فرماید که من اگر یک مکروه حتی از شما سراغ داشتم این کار را انجام نمی دادم این صفات فضیله اخلاقی از نشانه های شخصیت ارزشمند ایشان است به طوری که نمی توان ابهت مقام ایشان را نیز نادیده گرفت.

 

حجت الاسلام نوایی با بیان این که آیت الله خامنه ای برای مبارزات خودشان استراتژی داشتند و با طرح و برنامه در صحنه مبارزاتی حضور پیدا می کردند، تصریح کرد: حضور ایشان در جریان انقلاب و قبل از انقلاب در عرصه فراهم سازی زمینه ها بسیار پررنگ بود که همین زمینه سازی ها یکی از مهم ترین شاخصه های پیروزی بود.

 

وی افزود: در ماجرای 10 دی نیز رهبر معظم انقلاب چهره درخشان مبارزاتی بودند و در شرایط بحرانی بعد از مرحوم دکتر شریعتی، آیت الله خامنه ای در مسجد بیمارستان قائم که آن زمان مسجد دانشگاه نیز به حساب می آمد سخنرانی کردند و آغاز مبارزه اسلامی و پیروزی را نوید دادند.

 

وجود رهبر معظم انقلاب در صحنه مبارزاتی سبب دلگرمی مردم مشهد بود

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که وجود رهبر معظم انقلاب در صحنه مبارزاتی سبب دلگرمی مردم  بود، گفت: در تحصن دانشگاه تهران در سال 57 نیز آیت الله خامنه ای به محصصنین پیوستند و نه تنها ایشان در مشهد بلکه در سراسر کشور حضورشان در صحنه های مبارزاتی در مقابل رژیم شاه سبب دلگرمی بود به طوری که نام ایشان موجب حرکت ایجاد می کرد.

 

مدرس حوزه علمیه مشهد درادامه تبیین ویژگی های علمی و عملی مبارزاتی آیت الله خامنه ای گفت: آیت الله خامنه ای اشراف کاملی به تاریخ اسلام و نبوت و سیره معصومین دارند چرا که که به یاد دارم در همان دوره تدریس ایشان در مشهد یک طرح مطالعاتی را با موضوع نبوت به شاگردان خود سپردند که اگر امروز همان طرح ایجاد بشود تحول شگرفی در این عرصه به وجود می آید.

 

آیت الله خامنه ای در تاریخ امامت ورود شگفت انگیزی دارند

مدرس دانشگاه علوم سیاسی رضوی در ادامه بیان خاطرات خود از رهبر معظم انقلاب در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در مجلس سخنرانی که آیت الله خامنه ای به شهرستان نیشابور با موضوع امامت دعوت شده بودند، عده ای از شاگردان ایشان که من نیز بودم همراه ایشان رفتیم و در آن ده روز مباحث رهبر معظم انقلاب را می نوشتیم که در همین زمان ساواک نیز مدرسه میرزا جعفر در مشهد را تعطیل کرد و نوشته های من نیز به دست ساواک افتاد اما مباحث مطرح شده در آن سخنرانی ها حاکی از این واقعیت است که آیت الله خامنه ای در تاریخ امامت ورود شگفت انگیزی دارند. 

 

محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: من بعد از انقلاب موفق شدم دیدگاه های مربوط به امامت آیت الله خامنه ای را در کتابی تدوین کنم و در مجله اندیشه حوزه به عنوان یک مقاله منتشر شد و از سوی آستان قدس نیز به عنوان یک کتاب منتشر شد.

 

رهبر معظم انقلاب دید عمیق و نافذ و بی خطایی نسبت به سیاست دارند    

وی در ادامه بیان ویژگی های بارز شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: آیت الله خامنه ای در زمینه تاریخ سیاسی دوران معاصر از شخصیت های ممتاز و نمونه هستند و هیچکس را نمی توان با ایشان از لحاظ نفوذ و بصیرت و دور بردی اندیشه و هوشمندی سیاسی مقایسه کرد و ازسویی حتی نمی توان هیچ یک از متفکران سیاسی جهان را با ایشان مقایسه کرد چرا که دید عمیق و نافذ و بی خطایی نسبت به سیاست دارند. 

 

نویسنده کتاب «نظریه دولت دینی» با بیان این که آیت الله خامنه ای تفکر سیستمی دارند، گفت: در واقع ایشان اسلام را به عنوان یک سیستم و موقعیت ترکیبی قبول دارند که باید به عنوان یک مسأله سیستمی ارائه بشود نه بریده بریده و و این تفکر ایشان  برگرفته از تفکرات امام خمینی (ره) و آیت الله بروجردی بود و رهبر معظم انقلاب با این که شم اجتهادی داشتند اما شاگردی هم می کردند.

 

وی با بیان این که مردم گرایی آیت الله خامنه ای نیز زبانزد همگان بود، تصریح کرد: درسال 56 در قوچان سیلی آمد که ایشان تصمیم گرفتند به همراه عده ای از شاگردان خود به صورت داوطلبی عازم مناطق سیل زده بشوند در سیل قوچان آیت الله خامنه ای حتی شب ها هم نمی خوابیدند و به دنبال این موضوع بودند که مشکلات مردم سیل زده برطرف شود.

 

حجت‌الاسلام نوایی افزود: کمک رسانی به سیل زدگان برای ایشان مهم بود چرا که رژیم شاه به این مسایل رسیدگی نمی کرد چرا که در جریان سیل قوچان رژیم شاه همانند سیل طبس آنجا را رها کرد اما آیت الله خامنه ای برای همدردی و کمک به سیل زدگان قوچان شب و روز کار می کرد.

 

مردم در صحنه های بحرانی با ویژگی های رهبر فکری و واجد سیاسی آشنا شدند 

محقق و پژوهشگر حوزوی درادامه با بیان این که همدردی آیت الله خامنه ای با مردم سیل زده قوچان برای معرفی وجه رهبر دینی به مردم نیز بود، تصریح کرد:در واقع مردم در صحنه های بحرانی با ویژگی های رهبر فکری و واجد سیاسی آشنا شدند به طوری که درجریان همین رویداد رهبر معظم انقلاب شبانه نیز نمی خوابیدند و استراحت ایشان فقط در حد چند دقیقه بود که خستگی مفرط شان برطرف بشود.

 

نویسنده کتاب «بحران معرفت دینی» درباره ویژگی های بارز علمی آیت الله خامنه ای نیز گفت: آیت الله خامنه ای در مسایل عمیق فکری، سیاسی،،عقیدتی، کلامی و فقهی به صورت مداوم در حال تحقیق و پژوهش بودند.

 

وی افزود: آیت الله خامنه ای اجتهاد عمیقی داشتند و اجتهادی به موضوعات نگاه می کردند و از ویژگی های دیگر ایشان اینست که در همان زمان بنیاد سازی کردند و جلوه های تفکر و اندیشه انقلاب ایشان در دو کتاب ازایشان با عنوان «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، ترسیم سازمان مبارزاتی و مبارزه اسلامی و توحیدی و مبارزه مرامی و مسلکی است و  از طرفی موضوعات ولایت و نهج البلاغه را نیز در همین راستا بنیادسازی می کردند.

 

مدرس حوزه علمیه مشهد درادامه درباره دوران مبارزاتی و مقاومت آیت الله خامنه ای در مشهد گفت: ساواک به خانه ایشان هجوم برد و رهبر معظم انقلاب را دستگیر کرد.

 

حجت‌الاسلام نوایی افزود: وقتی که به ایرانشهر در سیستان و بلوچستان تبعید شدند در تبعید گاه نظریه تقریب بین مذاهب اسلامی را مطرح کردند و رهبر معظم انقلاب برای اهل سنت در سیستان و بلوچستان جایگاه قائل شده بودند و اهل سنت نیز به منزل آیت الله خامنه ای رفت و آمد می کردند.

 

وی ادامه داد: آیت الله خامنه ای دستگیری ها مکرر داشتند و در دوران مبارزاتی خویش گاه زندان و گاه تبعید می شدند و شکنجه های فراوانی را نیز در آن دوران تحمل کردند و در دوران انقلاب که آزاد شدند هر روز میدان دار مبارزات و راهپیمایی های مردمی بودند و با شهید هاشمی نژاد در صحنه حاضر بودند و از طرفی با شخصیت های بزرگی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری نیز پیوند عمیقی داشتند. 

 

نقش مبارزاتی آیت الله خامنه ای در مشهد

محقق و پژوهشگر حوزوی درباره  نقش مبارزاتی رهبر مظم انقلاب در مشهد گفت: مسجد کرامت پاتوق مبارزه بود و درهمین مسجد افکار و اندیشه های انقلابی ایشان به مردم منتقل می شد و در سخنرانی های خودشان نیز ساختار مبارزه اسلامی را مطرح می کردند و حتی قبل از راهپیمایی ها، جلساتی برای چگونگی برگزاری تجمع های مردمی برگزار می کردند. 

 

وی ادامه داد: حمله به بیمارستان امام رضا(ع) نیز از دیگر صحنه های حضور مبارزاتی آیت الله خامنه ای بود که ایشان مقاومت کردند ودر جریان حمله به این بیمارستان حضور داشتند و حتی موردهجوم نیز قرار گرفتند و در این جریان سخنرانی کوبنده ای کردند که رژیم را محکوم به سرنگونی کردند و به مردم نابودی نظام طاغوت را بشارت دادند.

 

شاگرد رهبری درباره نحوه آشنایی با آیت الله خامنه ای گفت: بعد از اتمام دوره ششم ابتدایی وارد حوزه علمیه نیشابور شدم و بعد از دو سال به مشهد آمدم و در مدرسه میرزا جعفر که در حال حاضر دانشگاه رضوی است مشغول به ادامه تحصیل شدم و در همین روزهای آغازین حضور با خبر شدم که شخصیتی ارجمند از علما در مدرسه مدرسی دارد که در آن زمان درس تفسیر قرآن می کرد.

 

وی ادامه داد: من به وسیله بعضی از دوستانم با کلاس درس ایشان آشنا شدم که در آن زمان تفسیر سوره توبه بود که همین کلاس مبدعی برای آشنایی من با آیت الله خامنه ای شد و دروس دیگری نیز از محضر ایشان فرا گرفتم که در آن زمان تفسیر درهفته دو روز در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار می شد که مقدمه ای برای آشنایی بیشتر من با ایشان شد./934/301/ب1

ارسال نظرات