۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۳۱۵۵۶۹
آیت الله قرهی:

علم آموزی و تزکیه نفس لازمه اجتهاد است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) گفت: کسی که ‌می‌خواهد مجتهد شود باید درس بخواند و در کنار کسب علم نیز به تزکیه و نظم توجه کند.
آيت الله روح الله قرهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله روح‌الله قرهی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) ظهر امروز دوشنبه 19 بهمن در "همایش تبیین چگونگی انقلاب و حراست از آن در فتنه‌های پیش رو" که با حضور طلاب و دانشجویان و با همکاری بسیج دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه مذاهب اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد، با بیان اینکه امام(ره) در سن 37 سالگی اقدامات خود را برای انقلاب آغاز کردند و در 80 سالگی به ایران آمدند، گفت: امام (ره) در هیچ یک از دانشگاه‌های سیاسی که در دنیا بوده است دورانی را نگذرانده بود. هم‌چنین تجربه حضور در هیچ نهضتی را نداشت اما توانست یک نظام مهدوی را تشکیل بدهد.

 

وی افزود:‌ با مراجعه به تاریخ و روایات می‌توان گفت، نظام مهدوی است نه دولت مهدوی. چرا که دولت مهدوی فقط در زمان حضرت حجت(عج) و با حضور خود ایشان تشکیل می‌شود. امام خمینی(ره) برای پیشبرد انقلاب به تزکیه توجه خاصی داشتند و امام (ره) به نوعی عبدالله بودند، انسان‌ها در دنیا یا عبد نفس هستند و یا عبد پروردگار عالم، اگر عبد پروردگار باشیم در این صورت حر زمان هستیم.



امام راحل مقید به اخلاقیات بود

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) یادآور شد: امام راحل(ره) در طول زندگی خود به اخلاقیات مقید بودند و هرگز برای خود کار نکردند، انسان تا زنده است باید تکالیفش را انجام بدهد و نتیجه را به خداوند واگذار کند. پروردگار عالم در قرآن مجید خطاب به بندگان می‌فرماید: هدف از خلقت انبیا‌ ترویج تزکیه در بین انسان‌ها بوده است. اگر انسان در زندگی خود تزکیه داشته باشد، سایر علوم را نیز می‌تواند دریافت کند.

 

آیت الله قرهی با اشاره به آیه 164 سوره آل عمران، خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرمایند؛ تزکیه مهم ترین اصل در زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود، ابراهیم خلیل الله(ع) هر کاری را که در راه خداوند انجام می داد هرگز بر روی هیچ کسی منت نمی گذاشت اما گاهی در جامعه امروز می‌بینیم برخی برای انقلاب کارهایی را انجام داده‌اند و اکنون آن را با منت به رخ سایرین می کشند. این توفیقی بود که خداوند نصیب آن‌ها کرد و حق ندارند بر سر کسی منت بگذارند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه وجود حسادت در برخی از انسان ها به دلیل ظلمت و جنود جهل است، بیان داشت: کسی که حسودی می‌کند به دلیل آن است که در جهل به سر می برد. فردی که تزکیه نداشته باشد همواره حسادت دارد. زمانی در یکی از خطبه های نماز جمعه گفته شد که ما از این به بعد به رهبر انقلاب، امام نگوییم، این سخن نشان از حسادت و جهل فرد است. ما در دین فلسفه زیادی درباره امام و ولایت داریم. در زمان غیبت باید تمرین امامت را داشته باشیم تا پس از ظهور حضرت بتوانیم دستورات ایشان را اجرا کنیم.

 

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در خصوص شاخصه‌های بارز شخصیت امام راحل(ره)، عنوان داشت:  ثمره اخلاق حقیقی زهد در دنیا می‌شود و دنیا برای فردی که اخلاق حقیقی را کسب کرده است، هیچ می‌شود. امام (ره) به دلیل اینکه دنیا در نظرش هیچ بود همواره به ساده ترین شکل زندگی می کرد، حتی زمانی که ایشان به صورت موقت در جماران بودند در دو اتاق ساده زندگی می کردند و حتی زمانی که می خواستند حسینیه جماران را گچ کاری کنند ایشان اعتراض کرد که این اسراف است.



لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی

آیت الله قرهی تاکید کرد: آن کسی که زاهد می‌شود بصیر نیز می‌شود و عیوب و مریضی های دنیا و فسادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را می فهمد، در دولت های گذشته بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد، امام  خمینی(ره) در همان ابتدای انقلاب این بحث را مطرح کردند و فرمودند که ما باید از نفت دل بکنیم و به سمت اقتصاد مقاومتی برویم، در آن زمان فیلسوفی در روسیه این سخن امام خمینی(ره) را فهمید اما متاسفانه برخی مسؤولان ما متوجه این سخن امام (ره) نشدند.

 

وی یادآور شد:‌ کسی که از دنیا دل کنده باشد بصیر می‌شود وقتی مسؤولان ما یادشان رفت که نباید در کاخ بنشیند این مشکلات به وجود آمد. جوانان باید مواظب باشند و هوشیار، باید خوب درس بخوانند و مباحث را به درستی دریافت کنند اگر جوانان در علم پخته شوند نیمی از مشکلات حل می‌شود. اینکه بخواهیم بگوییم طلاب دو تا سه واحد را بگذرانند و امتحانی بدهند راه به جایی نمی بریم. درس طلبگی باید در وجود فرد به وجود بیاید.

 

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) درباره موضوع مهم تزکیه، ابراز داشت: اگر فردی درست درس نخواند مجتهد نیز نمی‌شود و مبانی را فرا نمی گیرد، در کنار درس باید نظم و تزکیه را نیز فرا بگیریم، جوان نباید وقت خود را به بطالت بگذراند. طبق احادیث دینی مبغوض‌ترین انسان ها فردی است که روزش را به بطالت بگذراند و در شب به خواب برود. با تنظیم وقت می‌شود هم درس خواند و هم به مطالب روز رسید، مرحوم آیت الله خزعلی می گفت من همواره از وقت های به ظاهر مرده استفاده می کردم. حتی زمانی که در ماشین بودم قرآن را حفظ می کردم. طلبه که نباید بنشیند و سریال بی فایده ببیند. باید به مسائل روز آگاه باشد. اما نباید هر چیزی را ببیند.



آینده نگری امام راحل بی‌نظیر بود

آیت الله قرهی افزود:‌ امام(ره) در دنیا زاهد بود و همین زهد سبب شد که عیوب دنیا را ببیند و در دنیا غرق نشود. امام (ره) در ابتدای انقلاب فرمود که سربازان من در گهواره هستند، برخی ها این سخن امام (ره) را به سخره گرفتند و می گفتند که امام قوه تخیلی دارد. اما اکنون می بینیم که این سخن امام راحل به واقعیت پیوسته است. ما اگر در جامعه بی تقوا شویم بدبخت می شویم. پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرمایند که مردمی از مشرق زمین قیام می‌کنند و این‌ها زمینه ای را برای ظهور حضرت حجت (عج) فراهم می‌کنند. به این دلیل است که من می گویم این انقلاب ما یک نظام مهدوی است.

 

وی گفت: ما در ابتدای انقلاب مشکلات زیادی را در آذربایجان، سیستان و بلوچستان، زاهدان،‌ مازندران و خیلی از جاهای دیگر داشتیم اما دیدیم با تمام اختلاف افکنی ها انقلاب پیروز شد و اکنون به اینجا رسیده است.

 

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) یاد آور شد:‌ ما دیدیم که در سال 88 فتنه ای از سوی برخی دول غربی در ایران رخ داد اما خوشبختانه آن‌ها نتوانستند کاری کنند، اکنون هم شاهد این هستیم که خود آن‌ها به ایران می آیند و می‌گویند که ما تحریم‌ها را برداشته ایم. آن‌ها ما را تحریم نکردند بلکه خودشان در تحریم بودند. ما در همین محاسبه اقتصادی بود که توانستیم به رشد، پیشرفت و بالندگی برسیم.

 

وی ادامه داد: هشت سال جنگی که ما در کشور داشتیم هیچ کشوری آن را تجربه نکرده است اما حتی یک وجب از خاک را به بیگانگان ندادیم، انقلاب ما مثل انقلاب فرانسه و روسیه نیست، این انقلاب یک انقلاب الهی است.

 

آیت الله قرهی در ادامه با بیان اینکه ما برای اینکه اتصال به حضرت حجت داشته باشیم همواره باید سه کار انجام دهیم،‌ عنوان کرد: در هر ساعت یک بار دعای سلامتی امام زمان (عج) را قرائت کنیم. دوم اینکه بدانیم سربازان امام زمان (عج) همگی حافظ قرآن هستند. شده حتی روزی یک آیه را حفظ کنیم و سومین مطلب این است که در وقت خواب حتی اگر شده دو تا سه دقیقه هر شب با امام عصر (عج) سخن بگوییم. وقتی یک سال پیاپی این کار را انجام بدهیم تغییر حالت درونی را حس می‌کنیم و به نتایج ارزشمندی می‌رسیم.

 

در پایان این همایش آیت الله قرهی و آیت الله امامی ‌کاشانی از غرفه ویژه انتخابات طلاب و دانشجویان مدرسه عالی شهید مطهری بازدید کردند./9591/202/ب1

ارسال نظرات